lustgas

vonstefan

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
vmax
hur vart de med förbud av lustgas ? är det bara funnybike som får använda n20?
hur många häst behövs för att köra funnybike får man ha stödhjul där också
vad kör dom på för tid .får man köra med originalliknande hoj? kul o veta
då man kanske bara behöver byta klass tacksam för snälla svar

Det här är det sista som har skrivit om lustgas. http://www.svemo.se/protokoll/2005/dr-nr2-05.pdf

Svemo lovade att det skulle klargöras i mitten/slutet av Februari så det ska väl släppas nåt dokument på måndag (den sista Februari) antar jag på deras hemsida.

Funnybike, kikar du på kvaltider etc så krävs det inte så mycket speciellt för att vara med rätt bra i elimineringarna.

Reglerna hittar du på SDC's hemsida.
http://www.sdcracing.com/sidor/regler/regler04_mc.html

Stödhjul krävs. Hojen ska vara minst 1700 mm lång och sadeln ska vara "urgröpt" och du ska ha bakskärm över bakaxelns vertikallinje. Kill-switch. Det är väl de enda sakerna du behöver bekymra dig om.

andersbrink skrev:
Det här är det sista som har skrivit om lustgas. http://www.svemo.se/protokoll/2005/dr-nr2-05.pdf

Svemo lovade att det skulle klargöras i mitten/slutet av Februari så det ska väl släppas nåt dokument på måndag (den sista Februari) antar jag på deras hemsida.

Funnybike, kikar du på kvaltider etc så krävs det inte så mycket speciellt för att vara med rätt bra i elimineringarna.

Reglerna hittar du på SDC's hemsida.
http://www.sdcracing.com/sidor/regler/regler04_mc.html

Stödhjul krävs. Hojen ska vara minst 1700 mm lång och sadeln ska vara "urgröpt" och du ska ha bakskärm över bakaxelns vertikallinje. Kill-switch. Det är väl de enda sakerna du behöver bekymra dig om.
jo tack för hjälpen hej

Teknisk lustgas är förbjuden som drivmedel, däremot tydligen inte medicinsk lustgas. Hade man enbart skrivit "lustgas N20" hade det varit solklart. Jisses.

Så tillika är det bara tillåtet att köra med 102 oktan i SGB, PSB och SPSB. SV05 eller motsvarande är bara tillåtet i Pro Stock Bil, Open Modified Bil och Open Fuel Bil. Något att tänka på för de högkompade sugmotorerna. Numera funkar det bara att köra med max 14:1 i kompression.

jojje1963 skrev:
Max 1540mm vid överladdning :D
Vilken soppa är 102 då?

Hur svårt hade det varit att låta någon som ska använda dokumentet granska ett utkast. Varken utgåva, version eller revision angivet i dokumentet. Får se hur länge 1540 får stå med i regelverket. Jag gissar på... 2 månader. Sätter du emot en kopp kaffe å bulle?

Bensinen står listat i regelverket. Tydligen är det ett miljöval man har gjort eftersom högre oktan innehåller mer av de aromatiska kolvätena som inte är så hälsosamma. Grejen är den att E85 är på hela 104 oktan och kan köpas på en bensinstation, dvs tillåten. Man kan förmodligen köra ända upp till runt 16:1 i kompression utan att få spikning i en ren sugmotor. En 8:1-kompad turbomotor lär kunna ladda 2.5 Bar innan det börjar bli kritiskt, dvs med E85.

Jag tror 1540 är rätt (klaga nu inte) Synd dom har egna regler i Malmö annars skulle jag kört med 1540.

Fast man kan nog inte köra med E85, står att handelsbränsle=oblyad bensin. Igentligen får man inte köra med vatten/metanol insputning i heller, va?
Fast så länge man inte vinner brukar ingen klaga, min Bonnie ska bli snabbast i världen i år, om den så ska dö på kuppen :yoparty
Tror iof jag är den enda som kör dragracing med en Hinckley Bonneville, det är lättare att va snabbast då :D

jojje1963 skrev:
Synd dom har egna regler i Malmö annars skulle jag kört med 1540.
Hur kan man köra egna regler i Malmö om det är en klass som står i SVEMOs regelbok?

Det låter inte som ett bra sätt att föra DR framåt om det bara är att blanda och ge med klasser som har olika regler beroende på var man kör.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

andersbrink skrev:
Teknisk lustgas är förbjuden som drivmedel, däremot tydligen inte medicinsk lustgas.
Noteras bör att det går att köra med lustgas i snöskotrarna under säkerhetskategori 2 men det gäller alltså inte för hojarna (Funny Bike har säkerhetskategori 3 för att kunna åka med lustgas).

Och vill man ladda på med nitrometan så går även det bra på säkerhetskategori 2 om maskinen ifråga sitter i en snöskoter.

Och Super Twin Top Gas ligger i säkerhetskategori 3, precis som Funny Bike, men STTG får inte använda lustgas. Lite tokigt kan tyckas då SVEMO sa i höstas att FB får åka med lustgas eftersom FB har en högre säkerhetsklassning.

:va

MVH
PiPPi

Last edited:
Fast jag tolkar regelboken i samma anda som de som sammaställt den. E85 är handelsbränsle. Någon som har vatteninsprutning lär definitivt inte få på pälsen. Däremor metanol är nog en halvchansning - men ett väldigt bra miljöval.

1540 är iaf väldigt diskutabelt. Det enda jag har hört tidigare är att tillåta längre för sughojar och låta 1500 vara kvar för överladdade. Nu blev det tvärt om. Spelar de poker om reglerna på SVEMO?

Det stora problemet är att det saknas föresättningarna, grundinformationen och beslutsunderlaget för regeländringarna. Som det är nu har man den uppfattning om att det är några som sitter och röker till på SVEMO istället för att uppfattas som seriösa och en tillgång för MC-sporten.

jojje1963 skrev:
Jag tror 1540 är rätt (klaga nu inte) Synd dom har egna regler i Malmö annars skulle jag kört med 1540.

Fast man kan nog inte köra med E85, står att handelsbränsle=oblyad bensin. Igentligen får man inte köra med vatten/metanol insputning i heller, va?
Fast så länge man inte vinner brukar ingen klaga, min Bonnie ska bli snabbast i världen i år, om den så ska dö på kuppen :yoparty
Tror iof jag är den enda som kör dragracing med en Hinckley Bonneville, det är lättare att va snabbast då :D

pwillen skrev:
Hur kan man köra egna regler i Malmö om det är en klass som står i SVEMOs regelbok?

Det låter inte som ett bra sätt att föra DR framåt om det bara är att blanda och ge med klasser som har olika regler beroende på var man kör.

MVH
PiPPi

Vad jag menade vara att i reglerna för Toyo står det 1500 (som förmodligen är rätt). Det har stått lite fel i reglerna men på banan har Svemos regler gällt iaf, det fixar dom nog nu. Samma regler överallt vill vi ha. Fast nu kommer dom nog att ändra till 1540 där med så alla har samma fel :3freak

Erik FRT skrev:
Jag har acrobat pro 6.0 och reader 6, funkar inte.

Funkar nog om du spar till disk och kör igång med Adobe direkt. Bl.a. Mozilla har quirkar som gör att vissa implementationer av Adobe plugin'en inte funkar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman