Lustgas

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Är det bara att bulta på grejorna och trycka på knappen eller måste man pilla mycket med bestyckning och andra inställningar?
Systemet är ett Nos Fogger.

Tysken skrev:
Är det bara att bulta på grejorna och trycka på knappen eller måste man pilla mycket med bestyckning och andra inställningar?

Nope! Det är bara att bulta på ,var försiktig när du skär slangar osv så att inget "skit" är på insidan, båda solenoiderna är otroligt känsliga för skräp. lustgas solenoiden jobbar oxå med ca 80grader minus och kan frysa om det finns vattenånga (= inte bra i öppet läge :hihi ).
Jag brukar "prima" soppan genom att slå på systemet med knappen (dvs starta elpumpen till soppan och koppla om tut knappen till "avtryckare" )men inte öppna gasen ,trycka en gång snabbt på fd tut knappen om motorn hostar så vet jag att soppan kommer, och nu öppnar jag gasen.

detta för att inte "bara" få gas, = härdsmälta

Mitt Nos Fogger har en elpump för soppa som ger 7psi (ca.5kg) tryck och med lustgasen rätt på solenoiden ger detta att munstycket på soppa och gas är av samma storlek

1mm /1mm = ca 50hk =1 kg /min gas (en fogger)

( kan rekomenderas för turbo stollar :7peta , då gas kyler skitbra och laddningen blir kompakt och bra + att man " blåser" igång fläkten!)

Nice!
Soppakran och sånt då? Pallar min pingelkran att leverera bränsle så det räcker?

Tysken skrev:

Vill du vara absolut seriös och bombsäker på vad du pysslar med. Väg den mängd som förbrukas över en bestämd tid. Du ska konsumera 5 viktdelar lustgas för att förbränna 1 viktdel bensin. Observera att jag skrev "viktdel" och inte volym. Väg med våg.

Jag trimmar in mina lustgassystem genom att köra "torrt" i 10 sekunder och samlar upp mängden bensin som kommer ut genom munstyckena. Sen kopplar jag på lustgasen och gör om samma sak och väger lustgasflaskan både före och efter operationen. Koppla bort ena solenoiden medans du mäter på den andra "kretsen". Sprutar det lustgas OCH bensin samtidigt får du en väldigt explosiv blandning i ditt garage - det vill du inte ha.

Räkna med att göra av med "lite" lustgas, men det är det värt. En smält kolv kostar 50 gånger mer.

Vill du vara absolut seriös och bombsäker på vad du pysslar med. Väg den mängd som förbrukas över en bestämd tid. Du ska konsumera 5 viktdelar lustgas för att förbränna 1 viktdel bensin. Observera att jag skrev "viktdel" och inte volym. Väg med våg.

Jag trimmar in mina lustgassystem genom att köra "torrt" i 10 sekunder och samlar upp mängden bensin som kommer ut genom munstyckena. Sen kopplar jag på lustgasen och gör om samma sak och väger lustgasflaskan både före och efter operationen. Koppla bort ena solenoiden medans du mäter på den andra "kretsen". Sprutar det lustgas OCH bensin samtidigt får du en väldigt explosiv blandning i ditt garage - det vill du inte ha.

Räkna med att göra av med "lite" lustgas, men det är det värt. En smält kolv kostar 50 gånger mer.
tjena! gammal tråd iof. Men jag blir nyfiken när jag såg nos-kit på www.bigccracing.com till Hayan
är dessa bara att plug n play? Vad menas med non dry manifold?

Jag har en standard motor med endast slipon, finns det risker?

tjena! gammal tråd iof. Men jag blir nyfiken när jag såg nos-kit på www.bigccracing.com till Hayan
är dessa bara att plug n play? Vad menas med non dry manifold?

Jag har en standard motor med endast slipon, finns det risker?

Säg vad man inte riskerar.......

Mängden sönderskjutna motorer pga lustgas är enormt och man bör vara kunnig om man skall ge sig på att installera och prova ut ett system för att undvika 10ras innan man hittat rätt.

är det så satans känsligt?
jag är inte ute efter extrem effekt, utan det skulle vara kul med säg kanske 220 bakhjuls hk korta stunder bara istället för 160 som ä orginal

Efter att jag har använt lustgas i tävlingssammanhang i 6 år och skjutit otaliga motorer kan jag bara rekommendera... sugmotortrimma eller montera turbo.

Lustgas är definitivt krångligt om man inte vet exakt vad det är som ska uppnås för att en lustgasmatad motor ska må bra. Det är lätt i teorin men svårt i verkligheten.

Dessa tre kolvar avverkade jag på två veckor 2001, har fler kolvar liggandes men inga foton. http://andersbrink.se/2001/3burntpistons.jpg

Kabelbrott på soppapumpen till mitt fogger var orsaken till detta.

Bifogat

• ventil.jpg
    ventil.jpg
    24.8 KB · Visningar: 78
Va redan????

Vi har ju inte kommit till bilderna där vevstakarna pekar ut genom blocket och det enda som går att rädda är växelådan:D

ursprungsfrågan: vad menas med non dry manifold? (lustgas-sammanhang)

förövrigt så har jag varit sugen på turbo i 3 år nu, och vill väl helst ha marklunds std 300 kit. men 53 papp är pengar, dock billiga hk

bygg själv säger folk, men nä, har inte svets eller tålamod

Kollade på www.velocityracing.com och de har ett litet kit till Hayabusa där man inte kompsänker, det låter ju bra om man inte vill mecka så väldigt mycket, ger 240 hk med gatsoppa sägs det.

dollarn är låg och detta kostar ca 25000 sek. Är detta bara amerikanskt skräp eller duger det om man nöjer sig med mindre effekt?

eller är det skadligt att ta ur 240 hk med orginalkomp?

Last edited:
ursprungsfrågan: vad menas med non dry manifold? (lustgas-sammanhang)

förövrigt så har jag varit sugen på turbo i 3 år nu, och vill väl helst ha marklunds std 300 kit. men 53 papp är pengar, dock billiga hk

bygg själv säger folk, men nä, har inte svets eller tålamod

Kollade på www.velocityracing.com och de har ett litet kit till Hayabusa där man inte kompsänker, det låter ju bra om man inte vill mecka så väldigt mycket, ger 240 hk med gatsoppa sägs det.

dollarn är låg och detta kostar ca 25000 sek. Är detta bara amerikanskt skräp eller duger det om man nöjer sig med mindre effekt?

eller är det skadligt att ta ur 240 hk med orginalkomp?

det verkar ju billigt om man jämför med att bara en powercommander och ett 4-1 system springer upp i 15000 spänn

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti