Lustgas

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Har hittat ett bolt-on lustgaskit till min nightrod...

Undrar bara lite undrar hur de funka...någon som provat?
Det skulle öka 35% på motorn...

Undrar....hur kommer effekten med lustgas?
 
"Vad är lustgas ?
För din motor så är lustgas endast ett smidigare sätt att få i sig normal luft. Men då vi endast är intresserade av den syre som luften innehåller, så tillhandahåller lustgasen ett enkelt verktyg för att kunna manipulera hur mycket syre som finns tillgängligt då du tillför mera bränsle för att uppnå en högre effekt. Effekten kommer alltid från bränslet. Lustgas är inget bränsle. Lustgasen är endast ett smidigare sätt att tillföra den ökade mängden av syre som behövs för att kunna förbränna den ökade mängden av bränsle. Om du endast skulle tillföra lustgas utan att tillföra extra bränsle, så skulle du endast öka hastigheten på den förbränningen av det bränsle som din motor vanligtvis använder. Detta, mera ofta än sällan, leder till en destruktiv antändning. Kraften kommer från bränslet, inte lustgasen. Lustgasen låter dig helt enkelt att förbränna en större kvantitet av bränsle under samma tidsperiod. Den slutgiltiga verkan av detta är en otrolig ökning av den totala mängden av energi, effekt, lösgjord från bränslet och tillgänglig för att accelerera ditt fordon.
Det är inget "hokus pokus" involverat när det gäller lustgas. Tvärtom, att använda lustgas är ingen skillnad mot att använda en större förgasare, ett bättre insug, en kompressor eller en turbo. Kom ihåg att den luft som du och din motor andas är sammansatt av ( vid havsnivån ) 78 % Nitrogen ( Kväve ), 21% Oxygen och bara 1 % av andra gaser. Nitrous Oxide (N2O) är tillverkad genom att ta 2 av de vanligast komponenterna i jordens atmosfär ( i detta fall 2 molekyler av Nitrogen och 1 molekyl Oxygen ) och fästa dom vid varandra med hjälp av ett kemiskt förband. När lustgasen hamnar i motorn, så kommer värmen från förbränningen att bryta ner det kemsiska förbandet och förser då din motor med mera oxygen som kan förbränna mera bränsle. Som du har läst så fungerar alla race motorer under sama princip; mera luft ( bättre andning, kompressor, turbo överladdning eller lustgas ) plus mera bränsle som är tätare förångat är lika med mera effekt. Nitrogenet verkar som en buffert för att få en kontrollerad förbränning. "

från http://rpm-racing.se/lustgasinfo.htm
 
Säg att flaskan räcker till kanske 1 min lustgasknapptryckande, det innebär 4-5 snabba starter.

Säg att killen brevid dig som står och ruppar lite på gasen plötsligt svänger höger i korsningen istället, och du hänger i styret så knogarna vitnar...ensam.

DET är lustgas.

( och sista cheeseburgaren på McD 01:30 när en annan förare ser flarran och vill köra race, men du avbörjer med tom flaska )
 
Jag har lekt en del med lustgas och Dahlgren har i princip rätt.
Lustgasen är en syrebärare (mer syre än luft) med många ur motortrimning intressanta egenskaper.

Korrekt utförd tillsätter du lustgasen som en vätska i insugsröret. Vätska, för att mängden är mycket enklare att dosera om du gör det i vätskefas än i gasfas. Det krävs ju att du vet hur mycket syre du skickar in för att du skall veta hur mycket bränsle du skall tillsätta.
Men det finns fler fördelar med att hantera den som vätska... Vilka då?
- Jo, när den kokar (övergår i gasform, vilket den gör vid väldigt låg temperatur i atmosfärstryck) tar den värme från sin omgivning - i det här fallet övriga insugsgaser.
Temperatursänkningen leder till en högre täthet av molekyler (du får alltså in fler molekyler än annars i cylindern och blandningen är desutom mer syre rik än normal luft.
Den tredje stora vinsten med lustgas är att den släpper sin bindning (frigör syret) under längre tid (här har jag lärt mig motsatsen till Dahlgren) vilket leder till en längre förbränningstid i cylindern med högre medeltryck som följd = mer ork under arbetstakten.

Det är viktigt att du tillsätter rätt mängd bränsle i förhållande till lustgasen (precis som när du tunar in hojen med ex-vis PC3).

För mycket bränsle gör att den går fett - lägre effekt.
För lite gör att den går leant (magert) vilket ger för lite kylning av kolv, ventiler mm och brukar följas av motorhaveri...

Ett litet tips är även att kombinera tillslaget med "säkerhets spärrar" som gör att du inte kan trycka in lustgasen vid för låga varv eller om bränsletrycket tappas... dessa brukar annars också leda till rätt dyrbara reparationer...
:gnissla

Lycka till
/
Misilen
 
Jaså det räcker inte längre...Man får köpe kittet med dubbla flaskor då =).

Det är ju ett färdigt inställt kit till v-roden...så själva delen med att ställa in det ska inte vara något problem tycker man...

Sen så ser det ju inte helt fel ut med en liten flaska monterad på ramen!

Included in Each Kit:

Lightning Series Solenoids with Mounting Clamps
Fuel Tank Bung with Screen
Fuel Pump with Mounting Bracket
Throttle Position Activation Switch (TPAS) with Mounting Bracket
Two Nozzles with Mounting Brackets
Polished Bottle Brackets
Polished Bottle(s) and Valve(s)
Toggle Switch with Mounting Bracket
All Necessary Fuel and Nitrous Lines - All Visible Lines are Braided Stainless
All Wiring, Clamps, Fittings and Hardware
Jets included - Two Each of 16, 18, 20, 22, 24, 26
Complete Installation Instructions
 
Last edited:
Det enda otrevliga med ett vått lustgassystem är om det saknas extrabränsle typ om soppapumpen har kaviterat eller innehåller luftbubblor då det inte dröjer speciellt många tiondels sekunder förrän detonation och värme gjort lufthål i kolvarna. Det är pyssel med att underhålla ett lustgassystem och är man inte den pyssliga typen får man räkna med oväntade utgifter. När det lirar är det dock himla kul!

3burntpistons.jpg
 
(fast du verkar ju ha räddat en iaf... eller så åkte du 3-cyl)

De två övre är 1370-kolvar och den undre 1216cc fördelade på tre skilda tillfällen. Det händer oftast inte mycket mer än att man får byta kolv, däremot detonation brukar skjuta kolvbultar - blir lite dyrare då när motorblock, vevaxel, cylle och topp lär bytas.

Den här bilden visar att även ramdelar kan få sina smällar pga brustna kolvbultar.
2000-10-1-d.jpg
 
De två övre är 1370-kolvar och den undre 1216cc fördelade på tre skilda tillfällen. Det händer oftast inte mycket mer än att man får byta kolv, däremot detonation brukar skjuta kolvbultar - blir lite dyrare då när motorblock, vevaxel, cylle och topp lär bytas.

Den här bilden visar att även ramdelar kan få sina smällar pga brustna kolvbultar.
2000-10-1-d.jpg

Tack anders! Du botade precis min nyfikenhet på lustgas:brinnerup
 
Tack anders! Du botade precis min nyfikenhet på lustgas:brinnerup

Äsch då, det gäller bara att hålla lite koll på kolvbultarna och byta dem när de börjar att se ut så här
mtc-wrist.jpg


Annars så har jag ett komplett kit (både power-shot och cheater solenoider as of your choice) liggandes med 2 NOS-flaskor, dock tömda.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top