Lustgas till motard!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Fick den fräcka idén med ett lustgasystem till motarder efter att diskuterat möjligheterna med lustgast för minimotos. Finns färdigt system till minimotos här Men med annat munstycke som släpper igenom mer gas borde man kunna montera på en motard. Tror att killen skulle kunna hjälpa en intresserad att skaffa fram ett system till motarder om det skulle vara någon intresserad. Priset för minimotokittet går på 210 $ det, med dagens valuta blir 1497:- utan frakt då.

http://www.nitrodaves.com/

Updatering: Tro det eller ej. Dave har svarat på mailet idag. Bara 5 veckor efter att jag skickat mailet!

Han vill ha bilder på "the bike" som kittet ska vara till. Posta bilder på era motarder. Motorbilder antar jag är att föredra. Husor, yammor, vad ni än har som ska lustgasladdas!

Last edited:
Ett tryck på knappen så är fjuttet slut i den lilla tuben. Räcker väl knappt till en acceleration. Skoj dock om man vill överraska någon vid rödljuset el. liknande. Lite dyrt för det korta nöjet kanske och större tub vill man (jag i alla fall) helst inte släpa med sig.

Blip skrev:
Ett tryck på knappen så är fjuttet slut i den lilla tuben. Räcker väl knappt till en acceleration. Skoj dock om man vill överraska någon vid rödljuset el. liknande. Lite dyrt för det korta nöjet kanske och större tub vill man (jag i alla fall) helst inte släpa med sig.

Man lär inte ta ut för mycket ur systemet. 5-10 hk extra är väll realistiskt om man inte vill slita för mycket på motorn?

Han kan som sagt anpassa systemet om någon är intresserad. Större munstycke och större tub.

va händer om man vurpar på en sån där tub så den pajar..smäller de då? :D
man vurpar ju liksom allt som oftast på e motard :rofl

ozeo skrev:

Man tar och monterar den på ett bra stället så slipper man explosionen :D
D.v.s nånstans under sadeln.

ozeo skrev:

Lustgas är flytande under tryck. Om den skrapas så att det går hål på aluminiumflaskan så sprutar det ut flytande lustgas som förgasas i luften. Det blir våldsamt kallt (ca -80C) och man kan få frysskador om man är oförsiktig.

Exploderar gör flaskan bara om den hettas upp och man samtidigt har försatt sprängblecket ur funktion.

SVEMO t.ex. har förbjudit lustgas på alla motorcykelklasser utom Funnybike. Anledning? Den som det visste... Räddningsverket (dvs f.d. sprängämnesinspektionen) har exkluderat så små flaskor i sitt regelverk eftersom de utgör ingen direkt fara, ungefär som de små CO-flaskorna för paint-guns.

Ellerhur, har feta problem att få ner all kraft i backen som det är nu... Man ligger ju halvvägs över styret och ändå kan man inte mata på fullt...

eidt: jo, kanske när man kommer upp i lite hastighet förståss... tänkte inte så långt... heh

Tänkte mer för vanligt gatbruk. I högre farter både för "äkta" och för "inte helt äkta motarder" såsom XR650 mfl som kanske inte har fullt så högt effekt uttag som dito "äkta" motarder.

Om det hamnar på 2000:- med frakt (om det nu ens gör det) så kan det ju vara kul tänkte jag. Dessutom så går det ju att montera bort och använda på andra motorer :)

Zana skrev:
Ellerhur, har feta problem att få ner all kraft i backen som det är nu... Man ligger ju halvvägs över styret och ändå kan man inte mata på fullt...

eidt: jo, kanske när man kommer upp i lite hastighet förståss... tänkte inte så långt... heh

Vill du ha fäste på bakan ska du ju hänga bak röven istället (Med risk för Wheelning) , Hänger du över styret minskar du ju vikten på bakhjulet :7peta

Har mailat dem om de har ett passande kitt samt pris på det. Frågade lite om frakten också men eftersom jag inte vet hur många som skulle vara intresserade och därför blev det svårt att fråga om frakten.

Ronnie skrev:
Vill du ha fäste på bakan ska du ju hänga bak röven istället (Med risk för Wheelning) , Hänger du över styret minskar du ju vikten på bakhjulet :7peta

Jo men eftersom min baksula är så klibbig och fin spinner den inte på varm go´asfalt... :arsele

KalleKulspruta skrev:
Har mailat dem om de har ett passande kitt samt pris på det. Frågade lite om frakten också men eftersom jag inte vet hur många som skulle vara intresserade och därför blev det svårt att fråga om frakten.

Jag är intresserad...men som sagt, beror helt på priset på kittet och frakten...en bild vore ju inte heller så dumt

Man måste väl ha en bränslepump mod högtryck till detta här ?,och en sån kostar runt 1000-3000kr

Boost 2 skrev:
Man måste väl ha en bränslepump mod högtryck till detta här ?,och en sån kostar runt 1000-3000kr

Det räcker med vilken pump som helst som orkar pumpa bensin... när det hela är färdigt ska 5 viktdelar lustgas hjälpa till att förbränna 1 viktdel bensin. Hamnar man på förhållandet 5:1 har man lyckats med sin installation. Hur man uppnår det är mindre viktigt.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!