Lustgas konvertering Gsxr 600!!

Lustags är inte så lämpligt på en gathoj genom att effektleveransen sker momentant om du inte har ett speciellt styrsystem. Det gör att det är mest lämpat för t.ex. raktframkörning på 1/4 milen. En tubfyllning räcker ca en minut, sedan måste den fyllas på för ett antal hundringar.
 
Jo det begriper jag med att det inte räcker långt o att det bara är for att åka rakt fram.. men vem tackar inte nej till ca 40-60 hk extra för under 5000??? Fränt att ha när det kommer en liters hoj o skrattar åt den lilla 600:an o sen åker han på woop as;P.. eller???
 
Jo det begriper jag med att det inte räcker långt o att det bara är for att åka rakt fram.. men vem tackar inte nej till ca 40-60 hk extra för under 5000??? Fränt att ha när det kommer en liters hoj o skrattar åt den lilla 600:an o sen åker han på woop as;P.. eller???

Ja det är säkert kul :) Har kört med det en hel del på bilar och lustgas fungerar bra om man vet vad som krävs för att det ska hålla. Om du laddar på med 50 extra hp på en 600 måste tändningen senareläggas under tiden lustgasen är på. Det finns system för det från MSD och troligen även med nyare DYNA-tändningar. På bilsidan handlar det om att man måste backa tändningen mellan 10 till 20 grader för att motorn inte ska spika och smälta kolvar. Tändningsomställningen måste ske automatiskt eftersom motorn annars blir helt orkeslös när den inte går på lustgas.

Man får också tänka på att trimningsgraden på en 600 är väldigt hög redan från början jämfört med en sur gammal V8a. Det gör att man måste vara mycket mer noggrann med bestyckningar och automatik för tändomställning. Något som starkt rekommenderas är också en styrbox så att du kan ställa in på vilken tid lusgaseffekten byggs upp från 0 till 100%. Det är stor skillnad om den t.ex får några sekunder på sig jämfört med att få en stötchock med 50 hp extra på 200 ms. Det resulterar oftast i hjulspinn men är även farligt för motorn som har klena komponenter i en 600a.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top