vill bara tillägga att skulle du andas 100% rent syre skulle du dö av syrechock till följd av förhöjd syrehalt i blodet. rent syre är "giftigt" i den bemärkelsen och antagligen därför man föredrar lustgas
Mja ... Syre blir giftigt om man har längre är ca 2timmar och att partialtrycket är över ca 2 kg/cm2
Udrag ur Wikpedia:
Det normala atmosfärstrycket vid jordytan är 101 325 Pascal (Pa) och definieras som 1 atmosfär (atm). Syre har därmed partialtrycket 0,21 atm eftersom luften innehåller 21 % syrgas. Vid dykning ökar partialtrycket, vid 10 meters djup (2 atmosfärers tryck) är syrets partialtryck 0,42 atm osv. När syres partialtryck når 1,6 blir halten av syrgas giftig, vilket innebär att det är riskfyllt att dyka djupare än 66 meter. (66 meters djup ger ett tryck på 7,6 atmosfärer. 7,6 * 0,21 = 1,6)
Slut på utdrag..
Betänk att detta är individ beroende samt att man måste vara exponerad en tid > 2 timmar
(Attack dykarna hadde 2 timmar på max 16 m .längre givetvis om man var grundare, Skälet till att andas ren syre var att man kan återcirkulera syret Dvs inte lämna "bubblor" )
Därav att man kör med blandgas under denn nivå, på djup mer än 50 m körde vi med 4% syre och resten helium Sk HeliOx
Nog om detta åter till ämnet,
När det gäller lustgas i motorbruk så:
Frigörs en syreatom under kompressionen i motorn som vi då kan förbränna med t ex soppa Lr mettis
men man ska komma ihåg att avgaserna innehåller kvävemonoxid (satan giftigt) när dett sker
En underskattad fördel är , när man kör med gas , så vill man ha den flytande =kall -78 , som när den förångas snor värme ifrån omgivningen ( i Insuget ) således minskas risken för spikningar
Proportionerna för gas/soppa är vid flytande gas och benzzin med 0.7hg tryck är, munstyckena vara lika t ex.1 mm på gas och soppa ger ca 50 hk tillskott
Energin vi vill åt finns i det bränslet vi kör på , ideen är att släng in så mycket energi du vill ha , och fyll på med gas så att du kan elda upp soppan , Och beronede på storlek på motor och dess skick avgör om "väl valda delar " stannar där dom vart monterade.
Så glöm inte gas skaper ett jä---la tryck internt i motorn , ringlandet emot första kompringen , den brukar "nitas" vid riktigt "frisk" gas/benzin tillsats
Hoppas jag lyckats förklara nått iaf
