Lustgas kontra syrgas

Kan säga att jag också gillade den..

Ja det är inte ovanligt att männen behövs tas om hand på en förlossningsavdelning :pannkyss

Brukar lite skämtsamt säga att man tycker det är kanon när farsorna är med för citat "det är bättre kvinnan nitar mannen om det gör ont än läkaren" om bedövningen inte har hunnit ta än.

Ja det är inte ovanligt att männen behövs tas om hand på en förlossningsavdelning :pannkyss

Brukar lite skämtsamt säga att man tycker det är kanon när farsorna är med för citat "det är bättre kvinnan nitar mannen om det gör ont än läkaren" om bedövningen inte har hunnit ta än.

Det hände lite då och då... helsike vilka utskällningar männen fick ibland och narkosläkaren som var älskad över allt annat på jorden just då :D
Men hellre att de testar lite lustgas än att de ligger på golvet avsvimmade efter att nyfiket tittat ned... Jag har redan två patienter på det rummet dvs mamman och barnet, jag behöver inte en till just då.

Luften vi andas innehåller 21% syre.:mattias
Har för mig att vid 40% syre så antänds det mesta. Typ alla material brinner.:tuttar
Om man smörjer gängorna på en oxygentub med olja så kan det explodera bara sådär:näsblod

Lärde mig det i skolan i svetsutbildning men det var ju inte så noga så någon annan får gärna bekräfta.

Har för mig att vid 40% syre så antänds det mesta. Typ alla material brinner.:tuttar
Om man smörjer gängorna på en oxygentub med olja så kan det explodera bara sådär:näsblod

Lärde mig det i skolan i svetsutbildning men det var ju inte så noga så någon annan får gärna bekräfta.
Njaa..

Det måste vara under tryck för att det ska kunna självantända med fetter tex.

Mycket väntan, blir rätt trist för den som inte bär på bebis..
Timmarna gick snabbt när jag väl hittade lustgasen! :tummenupp

Fan att jag inte visste det när vi skulle ha våran första...

Jag drack kopiösa mängder Jede-Kaffe, sov på sacco-säck, drack mer Jede kaffe, beställde pizza, vankade av och an, drack personalkaffe, vankade ännumera osv...

Givetvis gjorde jag allt det där man ska också, höll handen, torkade pannan, pustade, lydde minsta vink från mamman osv...

Jag klagar ändå inte, jag tror ändå att jag kom lindrigt undan...

Vi höll på i 26timmar...

Jag klagar ändå inte, jag tror ändå att jag kom lindrigt undan...

Vi höll på i 26timmar...

Rätt normal tid för en förstföderska.
Den snabbaste förlossningen jag haft var att vi fick förlösa i bilen nere vid akutintaget och då hade patienten ringt hemifrån 15 min innan med 6 min mellan värkarna och de bodde väl runt 2-3 mil därifrån....
Den längsta var 71 timmar, det blev snitt när vi gick in den sjuttioförsta timmen.

Kul att det kan variera så himla kraftigt tycker jag iallafall :)

Förbränningshastigheten vid fördubblad syrehalt ökar med kvadraten.
Alltså en syrehalt på 42% mot vanliga 21% ger en fyrdubblad förbränningshastighet..
Eltejp brinner som krut i ren syre.
Vad 100% syrehalt ger - wow.

Att fetta in gängor i syrgastuber...Näe:D - som sagt eltejp brinner snabbt - fett är som bensin eller värre i ren syrgasmiljö.

Den rena syrgasmiljön i rymdkapslar som användes i det tidiga amerikanska rymdprogramet kördes med 0,3atm c:a mest av anledningen för att spara vikt - mindre skillnad mot rymdens vakuum gav möjlighet att ha tunnare väggar.

En ganska fatal olycka skede vid en övningsuppställning av en apollo kapsel då den var trycksatt med normalt atmosfärstryck med 100% syre med gubbar i - en mycket brutal och snabb brand brände sönder personalen på kort tid

Men att andas syrgas vid normalt tryck ger inga syndrom.

Vi körde i regel alltid på 50/50 men vid behov ändrade vi till 60/40 eller 70/30.
Hjälpter inte 70/30 övergår man till något annat.

Vid over 70% borjar det val bli lite ont om syre och i kombination med den sederande verkan sa riskerar man val hypoxi hos patienten och det ar ju lite elakt mot bade mamma och barn...

vill bara tillägga att skulle du andas 100% rent syre skulle du dö av syrechock till följd av förhöjd syrehalt i blodet. rent syre är "giftigt" i den bemärkelsen och antagligen därför man föredrar lustgas;)

Mja ... Syre blir giftigt om man har längre är ca 2timmar och att partialtrycket är över ca 2 kg/cm2
Udrag ur Wikpedia:
Det normala atmosfärstrycket vid jordytan är 101 325 Pascal (Pa) och definieras som 1 atmosfär (atm). Syre har därmed partialtrycket 0,21 atm eftersom luften innehåller 21 % syrgas. Vid dykning ökar partialtrycket, vid 10 meters djup (2 atmosfärers tryck) är syrets partialtryck 0,42 atm osv. När syres partialtryck når 1,6 blir halten av syrgas giftig, vilket innebär att det är riskfyllt att dyka djupare än 66 meter. (66 meters djup ger ett tryck på 7,6 atmosfärer. 7,6 * 0,21 = 1,6)
Slut på utdrag..

Betänk att detta är individ beroende samt att man måste vara exponerad en tid > 2 timmar
(Attack dykarna hadde 2 timmar på max 16 m .längre givetvis om man var grundare, Skälet till att andas ren syre var att man kan återcirkulera syret Dvs inte lämna "bubblor" )

Därav att man kör med blandgas under denn nivå, på djup mer än 50 m körde vi med 4% syre och resten helium Sk HeliOx
Nog om detta åter till ämnet,

När det gäller lustgas i motorbruk så:
Frigörs en syreatom under kompressionen i motorn som vi då kan förbränna med t ex soppa Lr mettis
men man ska komma ihåg att avgaserna innehåller kvävemonoxid (satan giftigt) när dett sker

En underskattad fördel är , när man kör med gas , så vill man ha den flytande =kall -78 , som när den förångas snor värme ifrån omgivningen ( i Insuget ) således minskas risken för spikningar

Proportionerna för gas/soppa är vid flytande gas och benzzin med 0.7hg tryck är, munstyckena vara lika t ex.1 mm på gas och soppa ger ca 50 hk tillskott

Energin vi vill åt finns i det bränslet vi kör på , ideen är att släng in så mycket energi du vill ha , och fyll på med gas så att du kan elda upp soppan , Och beronede på storlek på motor och dess skick avgör om "väl valda delar " stannar där dom vart monterade.

Så glöm inte gas skaper ett jä---la tryck internt i motorn , ringlandet emot första kompringen , den brukar "nitas" vid riktigt "frisk" gas/benzin tillsats

Hoppas jag lyckats förklara nått iaf

:)

Last edited:
Vid over 70% borjar det val bli lite ont om syre och i kombination med den sederande verkan sa riskerar man val hypoxi hos patienten och det ar ju lite elakt mot bade mamma och barn...

Ja precis. Det var väldigt sällan vi gick upp på 70/30 och gjorde vi det så var inte lång stund i och med att lustgasen har ganska så snabb effekt.
Men det är nästan mer regel än undantag att om inte 60/40 hjälper så bör man byta smärtlindring redan då.

Men motortrimning då?

Jo, NOx gas innehåller mycket mera syre per liter än vad vanlig luft gör. När NOx gasen utsätts för högt tryck (komprimeringsfasen i motorn) slipper syret fri och du har en sjuhelvetes mängd syre som är bra för förbränningen -> bilen/hojen/whatever går fortare.

Lite samma ide som med turbo, och kompressor, mera syre i förbränningskammaren.

Om man tar riktigt dykar sertifikat så får man lära sig att ren syrgas blir giftig vid ca 8 meters djup.

men det innebör ju ökat tryck?:va var det inte då det var ok?:va

Lustgasen var en mycket god vän under förlossningen. Jag tyckte att den gjorde det lättare att andas. Däremot så tyckte jag inte att den hade någon smärtstillande effekt.

Lustgas upplevs som mycket effektivt och hjälpande vid förlossningar.
90% av kvinnorna föredrog den på den förlossningsavd. jag arbetade på, övriga provade men gillade inte att det snurrade runt i huvudet så de valde att avstå helt eller gick över till annan smärtlindring.
Lustgasen gav viss smärtlindring, avslappning, lugn och faktiskt en viss tendens till att slumra till mellan värkarna (hos några av kvinnorna)
Man ska börja andas in lustgasen när man känner att en värk är på gång då det tar cirka 2-3 inandningar av gasen innan den ger full effekt.
Vi körde i regel alltid på 50/50 men vid behov ändrade vi till 60/40 eller 70/30.
Hjälpter inte 70/30 övergår man till något annat.

Har själv använt lustgas vid några tillfällen och det funkar för mig helt perfekt. Klockrent!

Har du fler frågor ang. smärtlindring, förlossning etc så går det utmärkt att PM:a mig då jag som sagt arbetat på förlossningen och har stor kunskap inom det området.

Rent tekniskt så är det väl så att lustgas frigör syre när den komprimeras. Den är med andra ord en bärare av syre. Praktiskt. Dessutom blir det syre som frigörs i form av ensamma atomer som är väldigt reaktiva. dock har det den fördelen att det inte gör allt omkring explosivt på samma sätt som syre.

Höjer man syrehalten bara några procent så får man teoretiskt samma effekt i motorn som om man tillsätter lustgas. Dock med den nackdelen att om det läcker så har man ett helsikes problem då det mesta brinner väldigt bra vid högre syrgashalt. Asfalt brinner explosivt om man bara ökar syrehalten med några procent. Med andra ord är det så att om det skulle hända något med bilen eller hojen och man har trimmat genom att koppla på syrgas så kommer allt att brinna på ett fruktansvärt fascinerande sätt. Lack, motorblock, kaross, chassie, hjul, förare, asfalten runtomkring mm.

En läcka under motorhuven skulle kunna leda till att fett eller liknande under huven självantänder av motorvärmen följt av ett explosionsartat förlopp där större delen av bilen med tillhörande förare försvinner. Så fort att man som förare inte har en chans att ta sig ut. Därför använder man lustgas istället för syrgas. Också farligt men inte alls i närheten.

Anledningen till att man inte får ha olja på gängorna till syrgastuber är att friktionsvärme eller en liten gnista när man skruvar igen skulle kunna få syrgastuben att formligen explodera då metallen i den faktiskt blir brandfarlig på grund av den höga syrehalten.

Se tilll exempel de här klippen.
Den med puckona som tänder grillen med flytande syre är fantastisk.
http://www.youtube.com/watch?v=HAAbMvHbrJA
http://www.youtube.com/watch?v=sab2Ltm1WcM

Notera att grillen faktiskt försvinner.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...