Lustgas bygge

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Är det någon som kan ge några tips om lustgas, har små funderingar på att sätta det på min nya hoj. Det kanske finns någon som har ett kit till salu :tungan

Skall man ha Dry eller wet vad är det för skillnad?
Vilken tillverkare kan ni rekommendera.
Vad kostar det att fylla en tub
Hur länge räcker en tub om man har laddar med 50 hk

Kan man bygga en egen tub och få den godkänd.
Vill inte ha en stor ful tub sitta på sida av hojen, utan tänkte
bygga in den i hojen om det är möjligt.

R1 T

Last edited:
Mina egna erfarenheter: http://andersbrink.se/tech_nos.html
Andras: http://62.127.255.50/kalender/lazzat/reportage.asp?id=50&typ=4

"Wet", då tillsätter man både bränsle och lustgas samtidigt. Man låter lustgasen "slå sönder" (det sker i utgången på nosseln) bensinen på väg in i motorn.
"Dry", då tillsätter man enbart lustgas i spridaren och man mappar upp EFI-systemet att sköta extrabränslet.

Regel NUMMER ETT, det är det extra tillskottet av bensinen som ger effekt genom att förbrännas med hjälp av lustgasen. Lustgas gör det bara möjligt för extrabensinen att förbrännas.

Idealförhållandet är att 1 VIKT-del bensin förbränns med hjälp av 5 VIKT-delar lustgas. Dvs, inte volym i liter, utan vikt. Gastrycket i tuben är OVIKTIGT så länge du låter tuben att alltid ha samma tryck och justerar lustgasmängden med munstyckesstorlekar. Dvs högre tryck i lustgastuben ger INTE mer effekt. Däremot när tuben börjar bli tom så sjunker trycket, då får man lite mindre effekt.

1 kg lustgas kostar ca 100 spänn. 1 kilo räcker för 50 hästar extra i ca 20 sekunder.

Enligt SVEMO är det förbjudet med lustgas annat än i klassen FunnyBike. En lustgastub, hemmabyggd eller fabriksgjord, släpps inte igenom besiktningen.

Totte skrev:
Hej!

Jag har sett en massa Hayabusor med förlängd sving och lustgas. Då har man placerat gastuben mellan baktäck och svingen...
Ska försöka hitta någon bild, men jag tycker det är JÄVLIGT hett :yoparty

Vadå Hett är du på solsemester eller :va haha

sorry kunde inte låta bli :D

Tub placering.

Jag har plasserat min tub under cutsen i bakdelen. Finfint!!! Inget som syns! :)

grrrr...

Vill du svetsa block om någon vecka???
Motorn är ur nu...

Nya stakar å kolvar funna...

Jag pratade med en kille igår som har ett dry lust gas kit till salu.

Det är Mrblue9r:s före detta kit.

Han kan säkert förklara mer ingående om vad det är för kit.

andersbrink skrev:
Mina egna erfarenheter: http://andersbrink.se/tech_nos.html
Andras: http://62.127.255.50/kalender/lazzat/reportage.asp?id=50&typ=4

"Wet", då tillsätter man både bränsle och lustgas samtidigt. Man låter lustgasen "slå sönder" (det sker i utgången på nosseln) bensinen på väg in i motorn.
"Dry", då tillsätter man enbart lustgas i spridaren och man mappar upp EFI-systemet att sköta extrabränslet.

Regel NUMMER ETT, det är det extra tillskottet av bensinen som ger effekt genom att förbrännas med hjälp av lustgasen. Lustgas gör det bara möjligt för extrabensinen att förbrännas.

Vilket kan du rekommendera Wet eller Dry, för och nackdelar?
Extra bensinen som skall in, funkar det med en powercommander, eller måste det till extra spridare och nåt mer avancerat å styra det med?

R1 T

R1 T skrev:
Vilket kan du rekommendera Wet eller Dry, för och nackdelar?
Extra bensinen som skall in, funkar det med en powercommander, eller måste det till extra spridare och nåt mer avancerat å styra det med?

R1 T

Det lär ska finnas nån bränsletrycksregulator som monteras i serie med orginalregulatorn och som är aktiverad av lustgastillslaget ( höjer soppatrycket)

Gäller insprutsmotorer då

Tjenare.
Jag använde ett dry kit till min 12;a motor.
Använde powercomandern till att feta på med mera soppa, vid 100% gaspådrag och över 6500rpm.
Jag satte en microbrytare på gasspjället som aktivera lustgasen,, och dubbelkomando via tutan. Funkade kanon. :D :D
Ett lite varnande finger... kör du med detta system så måste du bänka och bestycka rätt.
Min feta jag på med 15% mera soppa över 6500rpm, för 40hp och det funka bra. Men sen paja min tankventilation och jag tappade soppatryck o smälte 2 kolvar.
Efter det raset så fetade jag på bestyckningen till nästan 20% för att vara säker på att det inte skulle gå magert,, men det visade sig vara ödestigert.
För när jag mosade på fullgas så ökade powercomandern på med 20%soppa över 6500rpm men jag sköt inte gas för äns vid 8-8500rpm,, villket gjorde att soppa han rinna ner i övre kolvringsspåret, och när sedan gasen komm så explodera soppan där,, så jag spräckte 2 kolvar till för att den gick för fett... :kocko ....
men bestyckar man rätt och tillför soppa samtidigt som man skjuter gasen så funkar det kanon för 40-50 hp.

Dry kit är ett super enkelt system med en nossel i luftburken, så det tar max en timma att installera.. men
skulle jag köra gas idag så skulle jag nog köra ett blött system så man vett att soppa och gas når cylindern sammtidigt. Lite mera delar att insatalera men man kan å andra sidan skjuta mycke mera hp med det... :D

I USA vet jag att många kör med torrt system på 12:orna utan att tillföra någon soppa alls,, utan de lita på att luft-temp sensorn ska tillföra mera soppa pga av att gasen är kall som f,n. Det verkar funka men inget jag rekomenderar....

Det här kitet använde jag,, och en bild på en sur kolv

mvh

Bifogat

• dry_nitrous_kit.jpg
    dry_nitrous_kit.jpg
    73.5 KB · Visningar: 104
  • kolv.JPG
    kolv.JPG
    124.9 KB · Visningar: 141
Last edited:
mrblue9r skrev:
jag tappade soppatryck o smälte 2 kolvar
Det lämnas inte mycket utrymme för att det får gå fel med lustgas. Det finns lite olika säkerhetssystem att tillgå bl.a. kännare som stänger av lustgasen om soppatrycket försvinner.

MVH
PiPPi

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage