Lustga på MC bra lr dåligt ?

cRoC, det går alldeles utmärkt att gasa en liten motor. Du bör inte ladda mer än +70% av originalaffekten.
En 5-1/2 moppe är nog lite svårt att gasa tillförlitligt då minsta munstyckena är på 8 hästar extra.
Däremot en 125'a (tvi-takt som fyr-takt) går bra att skrämma upp ytterligare 10 hästar.

Det som går först är kolvbult och vevstakar då förbränningshastigheten är högre när man laddar med lustgas.
Eventuella tändförställare lär sänkas till original innan man trycker på gå-snabbare-knappen.

Åh åh! Mycket intressant ämne :)

Hur mycket vågar man öka effekten på en 600 som tex R6 eller CBR600RR?
Inte för att det är akutellt ännu... :crash
På en standardmotorcykel som inte är förlängd lr så, är det inte stor chans att gå över när man slår på då? Låter lite farligt att slå på redan på tvåan/trean...

OlleR6 skrev:
Åh åh! Mycket intressant ämne :)

Hur mycket vågar man öka effekten på en 600 som tex R6 eller CBR600RR?

Men 600'an är ju rätt hårt trimmad från början så jag skulle inte ta ut mer än max 150 hästar totalt.

150 hästar är ju inte så våldsamt. Men man får väl tänka lite med pannbenet innan man trycker på knappen. Helst kanske vänta till 3'ans växel.

Jag vill också ha en gå-snabbare-knapp! :D
Är effekten som i fast and the furious när man trycker, eller är det överdrivet ? :D

andersbrink skrev:
cRoC, det går alldeles utmärkt att gasa en liten motor. Du bör inte ladda mer än +70% av originalaffekten.
En 5-1/2 moppe är nog lite svårt att gasa tillförlitligt då minsta munstyckena är på 8 hästar extra.
Däremot en 125'a (tvi-takt som fyr-takt) går bra att skrämma upp ytterligare 10 hästar.

Det som går först är kolvbult och vevstakar då förbränningshastigheten är högre när man laddar med lustgas.
Eventuella tändförställare lär sänkas till original innan man trycker på gå-snabbare-knappen.
Jag har funderat på ett lustgaskit till min Honda MB5 (moped, för er som inte vet). Nu sitter det lite godis på som bör ge ungefär 15 hästar (24mm förgasare, portad 65,8cc polini, avstämt avgasrör, modifierad högkompressionstopp, 6-växlad låda m.m), men till våren hoppas jag ha fått ihop en motor på 83cc (YZ80-cylinder, strokad vev) och minst 20 hästar. Hade det bara funnits någon här som kunde fylla flaskorna så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa ett lustgassystem, effekter på 30hk+ på en moped får vem som helst att hålla foderklykan stängd... :dummer :D

Flummo skrev:
Jag har funderat på ett lustgaskit till min Honda MB5 (moped, för er som inte vet). Nu sitter det lite godis på som bör ge ungefär 15 hästar (24mm förgasare, portad 65,8cc polini, avstämt avgasrör, modifierad högkompressionstopp, 6-växlad låda m.m), men till våren hoppas jag ha fått ihop en motor på 83cc (YZ80-cylinder, strokad vev) och minst 20 hästar. Hade det bara funnits någon här som kunde fylla flaskorna så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa ett lustgassystem, effekter på 30hk+ på en moped får vem som helst att hålla foderklykan stängd... :dummer :D

Tufft!
Hur har du förstärkt MB5-ramen? Orginal måste den väl flexa lite när du lägger på 15 häst på den? Har funderat på att bygga nån liknande dräpare bara för att åka ut å få tyst på traktens hårfönsraggare(scooter). :D

Behövs inga förstärkningar(!), det enda man kan klaga på är att svingen är lite för mjuk, så den flexar en hel del när det börjar gå fort i ojämna kurvor. Jag ska byta till hjul, bromsar och framgaffel från NSR125 senare då orginalhjulen väger bly och bromsarna är lite dåliga (vore dom i bra skick så skulle dom duga, men dom är slitna/i renoveringsbehov nu). Eventuellt så byter jag till en bättre sving då också.
Största anledningen till detta bygget är att visa plastmoppeåkarna att prylarna inte behöver vara nya för att gå fort. Hittills har ingen åkt ifrån mig... :D Honda Power! :arsele

Last edited:
Snälla håll moppesnack nån annanstans?

Jag är jävligt intresserad av att lustgasa min TLS också, om jag får pengar över i vår.
Undrar lite över vad du sagt Brink...
Om jag köper ett torrt system, hur får jag in den extra mängd soppa som behövs? Måste jag ställa om insprutet så den går för 50 extra hästar, om jag nu väljer det, hela tiden när jag kör?
Om jag väljer ett vått system, vilket verkar smartare. Var kopplar jag in nosslarna? Kan jag använda mig av originalspridarna? Dum fråga kanske?
Hur får jag den extra soppa som behövs? Tkors på bensinledningen efter bensinpumpen? Bör jag köpa soppatrycksmätare för att vara på säkra sidan?
Hur ställer jag tillbaka tändningen på min? Behövs det ens?
Många frågor, men orkade inte läsa all engelska på din sida, men står dessa svar där får jag kämpa mig igenom den.

/Peter

> Om jag köper ett torrt system, hur får jag in den extra mängd soppa som behövs?

Ingen aaaning.

>Måste jag ställa om insprutet så den går för 50 extra hästar, om jag nu väljer det, hela tiden när jag kör?

Förmodligen.

>Om jag väljer ett vått system, vilket verkar smartare. Var kopplar jag in nosslarna? Kan jag använda mig av originalspridarna? Dum fråga kanske?

Munstyckena/spridarna/nosslarna borrar/gängar du in på insugshalsen på topplocket eller spridarbryggan.

>Hur får jag den extra soppa som behövs?

Ingen aning hur du ska tappa av ditt EFI-system. Enklast vore nog att använda en andra soppaanslutning och en extra liten bensinpump för "normalt" tryck, dvs runt 0.3 - 0.5 kg. (4 till 7 PSI).

Huvudsaken den står på "huvudet" (för fet blandning för att ens tända) när du kör lustgassystemet utan gas inkopplad, dvs så att du enbart pytsar in extra soppa via lustgasspridarna men ingen lustgas.

cRoC skrev:
Anders var gör din hoj 0-100/0-200 på ungefär? :)

Jag är lite osäker på 0-200 men 0-100 enligt videoinspelningar går på mellan 2.1 och 2.2 sekunder. På 201 meter har jag kör 5.60 och 222 km/h så 200 km/h bör ligga på nånstans runt 5 sekunder.

Naturligtvis kört på klistrad bana. På gatan får man lägga på 0.2 sekunder.

ok, hur gör man på en 2taktare då? är det mycket ombyggnationer för att få det att funka.....lr är det simpelt att montera alla grejor, och vad behövs?

Hammet skrev:
ok, hur gör man på en 2taktare då? är det mycket ombyggnationer för att få det att funka.....lr är det simpelt att montera alla grejor, och vad behövs?

På gas-sidan:
Du behöver en NOS-flaska (går även med en kolsyreflaska).
Stålomspunnen slang ned till lustgas-solenoiden.
Distributionsblock (om du har fler än ett insug).
Slang från distributionsblocket/solenoiden till spridarmunstycket.
Bestyckingsmunstycken för att få "rätt" effekt.

På soppa-sidan:
T-stycke på soppaslangen ned till en soppapump som ger 0.3 - 0.5 kg (4-7 PSI).
Slang från soppapumpen till bensin-solenoiden.
Distributionsblock (om du har fler än ett insug).
Slang från distributionsblocket/solenoiden till spridarmunstycket.
Bestyckingsmunstycken för att få "rätt" effekt.

Tryckknapp som påverkar ett relä som strömsätter solenoiderna.
Det krävs ett batteri som kan ge minst 5 ampere under en kortare tid.

Du ska förbränna 1 viktdel bensin med hjälp av 5 viktdelar lustgas (inte volym, utan det mäts i vikt).

Kolla in sidan http://www.nitrous.info/

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...