Lurigt mattetal

HenkeYZ

Gräver i grannens rabatt
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
rd 350 räser
Har fått en uppgift i skolan som går ut på att räkna ut volymen i en liggande cylinder vid en viss höjd. Man skall även konstruera en oljesticka.

Cylinders diameter är 1,2m och totala volymen är 4 kubikmeter. jag skall räkna ut hur mkt olja det är vid höjden 0,45m. problemet jag har nu är att jag inte kan hitta hur man räknar ut cirkelsegmentetets area. längden på tanken är inget problem att räkna ut. 4/2pi0,6^2= 1,77m.

Vore tacksam om någon kunde ge mig tips på hur jag räknar ut cirkelsegmentet.

Vill inte ha någon klar lösning på hela problemet då det inte blir någon mening med skoluppgiften

tack på förhand

En cirkels area räknar du ut med formeln pi x r x r, där r är radien för cirkeln.
Alltså 0.6x0.6xpi i ditt fall.

Har ni inga formelhäften? :va

McFille skrev:
En cirkels area räknar du ut med formeln pi x r x r, där r är radien för cirkeln.
Alltså 0.6x0.6xpi i ditt fall.

Har ni inga formelhäften? :va

Det var cirkelsegmentets area det var frågan om. Finns alltså under länken ovan.

HenkeYZ skrev:
problemet jag har nu är att jag inte kan hitta hur man räknar ut cirkelsegmentetets area.

Problem att hitta? Du kan väl försöka härleda ett eget uttryck....jag känner igen uppgiften och genom härledning löste jag det. Ingen merit att ha hämtat något på nätet, blir liksom inte mkt till problem kvar efter det.

Att knappa in siffror på en miniräknare är enligt mig inte matematik.

HenkeYZ skrev:
Har fått en uppgift i skolan som går ut på att räkna ut volymen i en liggande cylinder vid en viss höjd. Man skall även konstruera en oljesticka.

Cylinders diameter är 1,2m och totala volymen är 4 kubikmeter. jag skall räkna ut hur mkt olja det är vid höjden 0,45m. problemet jag har nu är att jag inte kan hitta hur man räknar ut cirkelsegmentetets area. längden på tanken är inget problem att räkna ut. 4/2pi0,6^2= 1,77m.

Vore tacksam om någon kunde ge mig tips på hur jag räknar ut cirkelsegmentet.

Vill inte ha någon klar lösning på hela problemet då det inte blir någon mening med skoluppgiften

tack på förhand

Matte E, jaa? Har för mig en klasskompis till mig löste den för ett par år sen, det var inga större problem, alla formler man behövde fanns i boken då. Annars så bör väl formeln för cirkelsegmentets area stå i formelsamlingen? Synd att de tog den ifrån mig när vi slutade... :3freak

ah17 skrev:
Att knappa in siffror på en miniräknare är enligt mig inte matematik.

Det är väl där svårigheterna kommer. Att ställa upp skit i en liggande stol är grundkunskap. Sen kommer matten.

Räkning är en sak. Matte en annan.

Formel för segmentsarea = 2/3*s*h

h = 0,45

s, segmentets bredd = 2√h(2r-h)

r = 0,6

Segmentarea = 2/3 * 1,16 * 0,45 = 0,35m^3

Cylinderns cirkelarea = pi*0,6^2 = 1,13m^3

0,35/1,13 = 0,32

4*0,31 = 1,24m^3

Last edited:
emullo: tack för formeln. ska ge mig på och försöka härleda den nu när jag fick lite andra uppslag.

Är MaD jag läser, fanns konstigt nog inga formler om detta i boken.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg