Lurade, insjuknade eller vad?

Nå, vad tycker du?

• Antal röstningar
    0
Mja en helt runt skiva borde väl rimligtvis vara lättare att läsa av på ett korrekt sätt??

Visst men är skivorna så pass orunda från början att det blir bättre om man svarvar i dem, med tanke på hur lite läsfel du har med en billig cdspelare på icke repfria skivor så är svaret knappast.
När man läser en skiva i en musikspelare så spinner den i 1x hastighet, i en dator spinner den med upp till 74x den hastigheten och likförbannat går det att läsa även om mängden läsfel ökar något.
Så att rundheten man ev uppnår med en svarv skulle spela någon roll vid 1x hastighet är för mig otroligt.

Sen finns där betydligt större problem med orunda centrumhål/tunna skivor som flexar etc för att ens tänka på saken....

Jo jag håller med dig skivsvarven är en aaaaaaning overkill men det finns iallafall en tanke bakom och det kan i extremfall göra en liten skillnad. Jag äger ingen svarv och vet ingen som gör det heller, synd kunde vart kul att testa.

Fy fan vad bra det skulle låta då om man bytte all kabel mellan vägguttaget och elcentralen till 1000:-/M
Undrar om man kan få dra egen kabel ända till transformatorstationen?
Låter vattekraftsel "Krispigare" än kärkraftsel?
Man kanske skulle investera i en egen kabel ända till kraftverket och då måste man ju veta vilken el som låter bäst?

nu var du rolig igen GUW verkligen imponerande...

Ja, han var faktiskt rolig. :lol :tummenupp

@geting: Du kanske vill förklara för oss varför GUWs logik haltar? Varför är det motiverat att lägga 1000kr/m för sista metern (från väggen till stereon), men omotiverat att lägga samma dyra kabel hela vägen till Ringhals?

Bifogat

• RoLLER_chips.jpg
    RoLLER_chips.jpg
    19.9 KB · Visningar: 44
ja du var sääääääkert jäääätteseriös...

Frågan är vad ringhals skulle säga om jag bad att få bli direktkopplad på reaktor1.

Zee: du vägrar ju svara på min fråga så varför ska jag bry mig om något du har att säga?

gå och trolla i någon annan tråd istället, det är du ju så duktig på...

Last edited:

Frågan är vad ringhals skulle säga om jag bad att få bli direktkopplad på reaktor1.

- "Är du onykter eller bara audiofil?"

- "Reaktor 1 är nere men duger det med reaktor 2? Fasen har svängt lite på sistone där.."

- "Bwaaahahahaha!" *klick*

- "Jadå. Vill du ha 50 Volt extra på dina 230 Volt till en extrakostnad av 50kr/mån? Månadens erbjudande. Det låter fantastiskt om du kör med nätkabel UltraMegaSuck 3000!"

Zee: du vägrar ju svara på min fråga så varför ska jag bry mig om något du har att säga?

För att du vill förklara för oss andra att vi har tokfel och du vet _varför_ man betalar dyra pengar för en nätkabel. :nicka

Kom igen, du _vet_ ju hur det egentligen ligger till. Såga oss vid fotknölarna. :) Börja med GUW.

Jag försöker verkligen inte påstå att någon har tokfel, till skillnad ifrån dig är jag inte ute efter att förlöjliga andra och deras intressen.

för övrigt så har GUW helt rätt förutom delen om kärnkraf/vattenkraftsel dock så är det inte speciellt realistiskt.

för övrigt så har GUW helt rätt förutom delen om kärnkraf/vattenkraftsel dock så är det inte speciellt realistiskt.

En kabel nere för räkning. :tummenupp Vi kommer ju faktiskt framåt i denna tråden. Jag hoppas på kramkalas i slutet. :banana

Ska vi fortsätta med digital signalkabel nästa? Säg, mellan din CD/DVD/SACD-spelare och ditt stärkeri?

Varför vill vi betala 1000kr/m för detta? Var det jitterproblemet? Signalnivåer? Felkorrigering?

Nere för räkning???

sen när i helvete har man digital signalkabel mellan källan och förstärkaren? haha jag har då iallafall ingen dac i min stärkare

och svaret på sista frågan är som alltid FÖR ATT JAG HÖR SKILLNAD och uppenbart tycker det är värt pengarna.

jag lyssnar på musik, vill du diskutera hemmabio så finns det en annan tråd om det.

du har veeeeeerkligen bra koll för att vara en audiofil:dummer

jag lyssnar på musik, vill du diskutera hemmabio så finns det en annan tråd om det.

du har veeeeeerkligen bra koll för att vara en audiofil:dummer

Du menar att 6-kanaligt ljud (eller DD2.0 för den delen) inte hör hemma i hifi med sina extrema höga S/N-värden (jämnfört med CD)? :D Eller menar du att det _bara_ är filmmaterial som släpps i dessa LJUD-format? :hihi

Erkänn att du gick på en landmina nu? Fan, jag hörde ju smällen hela vägen hit! :lol

/0koll

Last edited:
Finns extreeeeeeeemt få multikanals musikinspelningar som håller såpass bra kvalitet att jag skulle bemöda mig att köpa mer än 2kanaler dessutom skulle det kräva en budget och ett rum som jag för tillfället inte har. Det är för övrigt extreeeeeeemt få audiofiler som kör mer än 2kanaligt.

Tror inte du är rätt person att snacka om landminor herr audiofil/ingenjör:tummenupp

Finns extreeeeeeeemt få multikanals musikinspelningar som håller såpass bra kvalitet att jag skulle bemöda mig att köpa mer än 2kanaler

Eller hur? :rofl :rofl :rofl

dessutom skulle det kräva en budget och ett rum som jag för tillfället inte har.

Jaha, nu pratar vi om din personliga ekonomi och inte det generella fallet helt plötsligt.

Det är för övrigt extreeeeeeemt få audiofiler som kör mer än 2kanaligt.

"Extreeeeeeemt få." :D

:bow

Edit: Nämen allvar, om du tycker att en DD2.0 låter sämre än motsvarande CD så bör du nog ta dig en funderare på vad du håller på med. Du lägger tusentals kronor på kablage men tycker att digitalt ljud låter sämre än CD. Allvarligt talat, har du lyssnat på en musik-DVD någon gång? En DTS-skiva? DVD-audio? SACD?

Varför köper du dyra kablar? För att få ner signal till brus-förhållandet? Vet du vilken skillnad det är i S/N mellan en CD och mostvarande DD/DTS?

Dewd? Ärligt.

Last edited:
Du är verkligen omöjlig att ha en vettig diskussion med, kom med motargument istället eller håll käften det är redan väldigt uppenbart att du inte har en aning om vad du snackar om.

Gå in i en "riktig" hifiaffär och kolla hur många multikanalsprylar dom har? går ofta att räkna på en hand och dom som finns är oftast hemmabioprodukter.

Gå in i en "riktig" hifiaffär och kolla hur många multikanalsprylar dom har? går ofta att räkna på en hand och dom som finns är oftast hemmabioprodukter.

Jag skulle vilja hävda motsatsen. I stort sett alla högtalartillverkare har sina finaste högtalarserier i komplett 6-kanalspaket.

I stort sett alla förstärkare idag har stöd för DD5.1 och DTS, från 2tkr-500tkrsförstärkare.

I stort sett alla som tillverkar hi-end CD-spelare idag tillverkare ännu dyrare DVD/DVD-Audio/SACD-spelare som är ännu dyrare.

Vilka "riktiga" hifibutiker menar du som inte har hi-end-varianter av ovanstående? Det är snarare så att de flesta hifibutiker säljer mer 6-kanal än 2-kanal idag. Alla vet att marknaden kräver 6-kanal idag, tror du "riktiga" hifibutiker tänker skippa de pengarna? Tror du högtalartillverkarna struntar i de marknadssegmenten? Elektroniktillverkarna?

I think not.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey