Lurad vid bilköp...

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Bytte bort min bling-bling BMW mot en V70 2,5 T + pengar till mig, vi hördes av via blocket, jag har fortfarande hans nr kvar.. Nu till dilemmat.

Han sa att ALLT fungerade i bilen, jag kollade väl "hyffsat" och tyckte att det verkade ok, nu upptäckte jag IDAG att ACC:n inte producerar ngn kallluft. :huvet

Det är två veckor sedan som vi bytte bil och jag hade inte kört den i varmt väder förrän just idag. Fick höra av en kompis att med nya regler som gäller med EU så ska jag ha rätt att kräva att det som stod med i annonsen fungerar.. Någon som vet om detta stämmer? Eller som vet vad det kan kosta att fixa och något ställe som gör det i Uppsala sthlmstrakten för en billig peng?

Systemet kanske slutade fungera igår ?
Hur ska du bevisa att det var sönder när du köpte bilen ?

Billigt att serva AC´n ,, Yeah right :3freak

Är det slut på kylmedium har du en läcka och det är inte hutlösa pengar att åtgärda. Skulle någon hårdvara vara kass är det helt andra summor.
Åk till en verkstad och få kylsystemet felsökt :tummenupp

Vad stog det i Ert kontrakt, befintligtskick?

Svårt att komma två veckor i efterhand och kräva säljaren att åtgärda felet...

Jösse skrev:
2228928 Systemet kanske slutade fungera igår ?
Hur ska du bevisa att det var sönder när du köpte bilen ?

Billigt att serva AC´n ,, Yeah right :3freak
Precis... tror tyvärr att det är så... Bara att slanta och vara glad ändå :6surkart

Mr R skrev:
2228934 Vad stog det i Ert kontrakt, befintligtskick?

Svårt att komma två veckor i efterhand och kräva säljaren att åtgärda felet...
som sagt, tror jag med...
Han har nog rätten på sin sida, är ju upp till mig att kolla allt innan...

Ring och fråga? Det hade jag gjort, och om säljaren är seriös kommer ni säkert överrens om ersättning osv, är han inte seriös kan du ju alltid ta reda på hur du ska driva det vidare och om du har möjlighet att få ersättning.

Mr R skrev:
2229121 Ge mig fakta så kan jag tro dig...
My bad, tänkte på "att köpa i god tro".

Dock hittade jag något som kan vara intressant för kongo

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
  • den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
  • säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
    eller om
  • bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=840&lngArticleID=307

Last edited:
Mr R skrev:
2229121 Ge mig fakta så kan jag tro dig...

Det stämmer. Har läst några poäng på köplagen och konsumentköplagen på högskola.
Jag tror iallafall det blir svårt för dig, men du kan välja ut några bra paragrafer som talar för dig och ha framför dig när du ringer honom (köplagen)
Med lite påtryckningar så kanske han ger med sig och går med på att betala reparationen, nekar han får ni gå till domstol, och där betalar förloraren domstolskostnaderna.
Om du har hans annons kvar + andra bevis för vad han sagt så är du rätt safe beroende på vad du "gav" för bilen jämfört med marknadsvärdet.

Det är köpare som har undersökningsplikt, har du missat väsentliga fel är det Ert fel. En reklamation skall lämnas i skälig tid vilket jag inte tycker att två veckor är när det gäller en AC på bilen dock säger lagen något annat om skälig tid. Du har bevisbördan och hur skall du kunna bevisa att felet fanns vid köptillfället?

Prova gärna i domstol om säljaren inte hjälper dig men är 95% säker att ni förlorar, processen går fort då det är ett sk. småmål.

Observera om du skall bläddra i lagboken så är det köpL som gäller då det är köp mellan två konsumenter...

Mr R skrev:
2229161 Det är köpare som har undersökningsplikt, har du missat väsentliga fel är det Ert fel. En reklamation skall lämnas i skälig tid vilket jag inte tycker att två veckor är när det gäller en AC på bilen dock säger lagen något annat om skälig tid. Du har bevisbördan och hur skall du kunna bevisa att felet fanns vid köptillfället?

Prova gärna i domstol om säljaren inte hjälper dig men är 95% säker att ni förlorar, processen går fort då det är ett sk. småmål.

Observera om du skall bläddra i lagboken så är det köpL som gäller då det är köp mellan två konsumenter...

Ja i viss mån. Uppenbara saker kan man inte komma och gnälla på, men dolda fel som detta med ACn skulle kunna vara nåt man har rätt och få åtgärdat beroende på vad man kan vänta sig mot övrigt skick och pris. Men det är en luddig paragraf som kan tolkas lite olika från person till person.
Vad gäller tiden för att dolda fel ska kunna upptäckas är den väldigt lång(minns inte precis), men allt får ju sättas i perspektiv till naturligt slitage, pris osv... Men med dessa paragrafer framför sig kan man säkert få säljaren att känna sig olustig och kompromissa utan att behöva gå till domstol.

inom 6 månader dock vid köp av näringsidkare...Tror det är kortare tid när det handlar mellan konsumenter, kommer inte ihåg tiden riktigt, var 1 år sedan jag läste juridiken

Rigge skrev:
2229367 Läs dina PM jag har connections :squid
Ey...Len! Tack ALLA som hjälpt mig!!!

darth_igel skrev:
2229129 Byta BMW mot Volvo... :3freak
Håller med!! Volvo SUCKS,Volvo Tergum, har jag!
(Volvo=Jag rullar, Tergum= Skinn :rolleyes: )

Men, men... Inte fel att få in deg+ att jag kom på att jag NJUTER på hojen, bilen, trots att den var BLING, flyttade jag bara arslet till jobbet i.. inte värt pengarna..

Här e det en till som gått och blivit lurad på ACn men även en hel del andra saker... :mad:

Det hela började i onsdags när jag å tjejen kollade bilar, hittade en Opel vectra (det e ju inte jag som ska ha eller betalar bilen) som såg bra ut, med AC till skillnad från de flesta andra bilarna i prisklassen (30-40kkr). När vi testade var det väl ca 15-18°C ute och då tyckte jag ACn blåste fin kalluft i trynet på mig men i fredags när det var betydligt varmare kändes ACn betydligt tamare...

Eftersom bilen dessutom började visa motorelektronikfel efter 20 körda mil var vi inne hos handlaren igår och då upptäcker han ju "oj det är lite gas i ACn, det e bara att fylla på", borde inte det varit gjort redan?? Säljer man en bil med AC bör man väl fylla den, eller? Dessutom visar inte tankmätaren fullt heller :3freak

Mr R skrev:
2229234 inom 6 månader dock vid köp av näringsidkare...Tror det är kortare tid när det handlar mellan konsumenter, kommer inte ihåg tiden riktigt, var 1 år sedan jag läste juridiken

Ja precis, men dolda fel har en längre period(förra ägaren behöver inte ens ha kännt till det). Åtminstone vid privatköp. Tror det faktiskt var upp till 3år, men jag har säkert fel, men lång var den. Men den tiden beror ju helt på vad för fel det är, tror knappast nån dom fällts efter så lång tid, men ändå.

marten_larsson skrev:
2229424 Här e det en till som gått och blivit lurad på ACn men även en hel del andra saker... :mad:

Det hela började i onsdags när jag å tjejen kollade bilar, hittade en Opel vectra (det e ju inte jag som ska ha eller betalar bilen) som såg bra ut, med AC till skillnad från de flesta andra bilarna i prisklassen (30-40kkr). När vi testade var det väl ca 15-18°C ute och då tyckte jag ACn blåste fin kalluft i trynet på mig men i fredags när det var betydligt varmare kändes ACn betydligt tamare...

Eftersom bilen dessutom började visa motorelektronikfel efter 20 körda mil var vi inne hos handlaren igår och då upptäcker han ju "oj det är lite gas i ACn, det e bara att fylla på", borde inte det varit gjort redan?? Säljer man en bil med AC bör man väl fylla den, eller? Dessutom visar inte tankmätaren fullt heller :3freak

Visst vill man väl att grejerna ska funka men ska man ha en bil i perfekt skick så lär man ju köpa en ny, inte en gammal Opel för en tiondel av en ny kostar. Såklart ska handlarna veta vad dom säljer men du hade ju inte heller hittat felet på en gång, dom kan ju inte provköra varenda inbytesbil såfort det blir 25 grader varmt.

Acc:n på min V40 pajjade förra sommaren. Det var kompressorn som var slut. Kostade ca 6000:- att få en utbyteskompressor.

MVH Martin

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...