Lurad på pengarna vid bilförsäljning.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej alla glada:tummenupp
Vi kan lämna faktumet att jag är för dum o blåögd de är jag medveten om. Men inte fan trodde jag att 50 årig kärring skulle blåsa mig!

Storyn
Jag skulle sälja min gamla 740 och de ringer en kärring och vill köp den bra tänker jag. Och informerar om att kontanter och idkort ska med.

Tanten dyker upp med leg och 4300kr vid hade kommit överens som 6k. Hon påstår sig inte haft mer för hon var sjukpensionär men att hon skulle föra över resterande 1700kr när hon fick pensionen.
Ett fint kontrakt skrevs där de klart o tydligt står pengar som betalats kontant och resterande skuld som ska sättas in på mitt konto innan ett visst datum.
Ägarbytet är påskrivet osv så jag tänker jag sitter på de några dagar som garanti ifall hon inte behagar betala.

Vilket skulle visa sig var dumt någon dag senare ringer en mycket upprörd man/pojk som ska DÖDA:banana mig för jag har kört på han med min bil och smitit från soppa räkningen.
Han lugnar sig när jag förklarar läget. Jag skickar in ägarbytet snabbt som ögat nästa person kanske inte ringer o förvarna innan!
Börjar misstänka att mina pengar är borta.
När datumet för överföringen kom ringer hon och börjar svamla om att bankdosan är borta och att hon ska skicka någon form av kontant check? Efter de svarar hon inte i telefonen.
Då förstod jag att jag aldrig skulle se några pengar.
Nu är de väll inte hela världen och de är väll mera stoltheten som fått stryk än ekonomin.
Finns de något man kan göra? att polisen ens skulle bemöda sig att ringa och prata med henne är väll högst osannolikt.

Vilken historia de blev hoppas någon på sh har några bra ideer.

Eftersom du sålde bilen så har du 2 alternativ:Gå,eller åk kommunalt till hennes adress som du skrev upp på ägarbytet.Vifta lite med Jyrgen och se vad som händer :-) Vill hon inte betala så kan väl ett återtag av däcken vara en bra kompensation?

Tråkigt, men ett besök, hemma hos tanten, där du bestämt säger att nu är det bara att hon följer med till närmaste bankomat/bank och tar ut resterande pengar.

Zigenare ?

Eftersom du sålde bilen så har du 2 alternativ:Gå,eller åk kommunalt till hennes adress som du skrev upp på ägarbytet.Vifta lite med Jyrgen och se vad som händer :-) Vill hon inte betala så kan väl ett återtag av däcken vara en bra kompensation?

Ta kontakt med fogden. Jag har precis haft jätte mycket med dom att göra gällande en kille som inte betalt hyra till mig för min lägenhet.

Du kan gå in på www.kronofogden.se eller http://kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/faststallaskuld.4.7b610ded10741da92fa8000858.html

Där kan du läsa att
"Betalningsföreläggande
Den som vill ha betalt eller få tillbaka en sak kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om den som ska betala eller lämna tillbaka saken inte protesterar resulterar ansökningen i ett utslag. Utslaget kan sedan ligga till grund för Kronofogdens arbete med att driva in skulden eller se till att saken lämnas tillbaka."

Du kan med andra ord dra ut en PDF fil, ansöka om handräckning med hjälp av krionofogden. Uppvisa ditt kontrakt, samt att du inte fått betalt för bilen som du skulle. Vilket gör att hon strider mot kontraktet och ej följt er överenskommna betalning.
Då kan du få hjälp av kronofogden att antingen hämta tillbaka bilen eller driva in dina resterande pengar. Allt finns ganska tydligt förklarat på blanketten. http://kronofogden.se/blanketterbroschyrer/blanketter/9012.4.3a7aab801183dd6bfd380003332.html

Annars är det bara och ringa in till dom, har även en jurist som jobbar på telefonavdelningen i kundtjänsten som kan hjälpa dig. Alla där inne är supertrevliga, och har skit bra service.

Avgiften är 300 kr för att få detta igenom, men det kan man fan leva med.

Sen hade jag även kontaktat skatteverket & fogden för att kolla att hennes id stämmer, bokföringsadress samt ifall hon har några skulder/betalningsanmärkningar.

När du fått hem lappen, fått den ifylld så ringer du henne och säger: Du har möjlighet nu att fullfölja din del av kontraktet. Annars så kommer jag att dra detta vidare till kronofogden.

Ge henne 2 dagar, sen postar du skiten och går till snuten och gör en anmälan. Hon får ett delgivningskvitto, eller va det heter. Någon vecka efter. Sen har hon 10 dagar på sig att svara/bestrida det. Sen går fogden in och hämtar bilen, alternativt plundrar hennes hem på värdesaker, hehe :D

Lycka till :yoparty

Säker på att det inte var hennes gubbe som ringde för att lura dig att posta den där ägarbyteslappen innan du fått alla pengar? :D

Surt, men som andra sagt innan så är ett personligt besök nog det enda sättet att få något.

Gör en polisanmälan, om inte annat så för sakens skull. Folk ska inte kunna bete sig hur som helst utan att bli anmälda till polisen.

Om alla säger "äh snuten gör inget ändå" och skiter i att anmäla varje gång något blir stulet eller nån blir slagen så kommer snuten tro att brottsligheten är 0 och dra ner på resurserna. Är det tillräckligt många som anmäler gör de till slut en insats även om det kan ta ett tag.

Men hon är nog inte en så organiserad lurendräjare om hon har lämnat ut sin riktiga identitet och du vet var hon bor..

Lånar man ut pengar till okända människor utan referenser
så är det väl inte så konstigt att det blir som det blev. :va

Dessutom sjukpensionär som inte ens kan skrapa ihop till 6 000:-
hur stor behöver varningklockan vara? :rolleyes:
Big-Ben-Clock-Bell-London.jpg

Jag skulle skriva 1700:- under kontot utbildning i min bokföring! :D

Vore du smart och elak skulle du ställt av bilen och fått
tillbaka på skatten innan du skickade in om ägarbyte.
I bästa fall nästan 1 700! (tror jag, fill me in?)
:banana

Avslutade du din försäkring innan du vinkade iväg tanten?
Annars är det ju du som skall pröjsa arga killens bil! :näsblod
(eller i alla fall självrisken, sedan får du processa med lê Tant)

Fan vad trist! :död

/e

Eller ta reda på var hon bor. Ring ett slakteri och köp upp lite kadaverhuvuden. Lägg dem i en svart sopsäck och ställ den bredvid hennes brevlåda... Hon kommer betala inom 2 dagar ;) :kulspruta

Jag tycker som en del andra här. Vet du vart hon bor, åk dit en mörk kväll/natt och muttra av hjulen.
Är dom skapliga får du lätt en tusenlapp eller två. Samt att kärringen inte kan bruka bilen.

När du fått hem lappen, fått den ifylld så ringer du henne och säger: Du har möjlighet nu att fullfölja din del av kontraktet. Annars så kommer jag att dra detta vidare till kronofogden.

Ge henne 2 dagar...

Ska säga att de två gånger jag inte fått pengar har jag ringt och meddelat att jag fyllt i ansökan om betalningsföreläggande och nu undrar om jag ska posta den också. Sedan har det löst sig väldigt snabbt med finanserna. Och den ena gången var det dessutom en firma som troligen ändå var redo för likvidation.

Avslutade du din försäkring innan du vinkade iväg tanten?
Annars är det ju du som skall pröjsa arga killens bil! :näsblod
(eller i alla fall självrisken, sedan får du processa med lê Tant)

Fan vad trist! :död

/e

Ne, där har du fel. Det är datumet på ägarbytes lappen som räknas. Vid den dagen förväntas hon ha en försäkring och hans avslutas automatiskt.

1700 är en hel del pengar men man klarar sig ju bra utan. Bättre att ge igen istället. Låna en 230v svets och sladdvindor, svetsa igen dörrarna för kärringen eller något annat skoj.

Nä, han ska popnita ett bleck över dörrlåset. Då måste kärringen starta en tråd på SH för att få veta hur man öppnar den. :D

Kronofogden är meningslöst. Mitt ex försökte driva in 10k från ett ex mha kronofogden och det hände absolut ingenting.

Basebollträ gäller, tyvärr.

Ta dig hem till henne, på valfritt sätt nu när du inte har bil, och måla vindrutan på bilen svart. Då blir hon paff när hon ska ut och köra på natten och köpa cigg.

Vilken metod du än använder så se till att hålla tråden uppdaterad!

Och tänker du göra något som ens touchar det grå området i vad som är lagligt så gör någon form av research gällande vad det är för dam du har att göra med. Är det någon med kontakter som lätt kanske får för sig dumma saker kanske du ska fundera två gånger.

Men annars gillar jag idén med att sno tillbaka hjulen.

Kronofogden är meningslöst. Mitt ex försökte driva in 10k från ett ex mha kronofogden och det hände absolut ingenting.

Basebollträ gäller, tyvärr.

Men det kanske inte gällde ett registrerat fordon med tydligt överlåtelseavtal?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti