Lurad av kameraexperten.

Jag jobbar på Swedbank, många, många som blivit lurade.
Många tråkiga historier har man fått höra, en hel del vars jul blivit förstörd.

Jag undrar hur mycket pengar dom totalt sett har lurat till sig? Det lär va en del...

Vart tar pengarna vägen? Har inte nån befogenhet att gå in och plocka tillbaka dom? Dom lär knappats ligga i en kakburk hemma.

Edit: Vem står på företaget? Det måste finnas nån ansvarig nånstans.

.

Vart tar pengarna vägen? .

Normalt förfarande brukar väl vara att inbetalningarna går till företaget och en målvakt som redan står midjedjupt i skiten. Målvakten för sedan pengarna vidare till "hjärnorna". Målvakten står på alla papper och och blir den som åker dit men han får å andra sidan inte behålla många kronor. Eftersom dessa personer oftast inte har en spänn och redan mängder med skulder så finns ju inget att mäta ut. Hjärnorna däremot kan skratta hela vägen till banken så länge som målvakten håller käft och utredarna inte lyckas spåra pengarna vidare...

Är det bara jag som aldrig ens skulle fundera på att handla med kort på nätet?

Har handlat på en hel del nätsajter men då alltid mot postförskott eller faktura. Är ju precis samma sak som med telefonförsäljare som många blir lurade av, be dom skicka hem (eller till företaget) avtalspapper istället för att teckna avtal via telefon så är det oftast lugnt!

Är det bara jag som aldrig ens skulle fundera på att handla med kort på nätet?

Att handla med kort på nätet är ju ofta säkrare än att betala med kortet på krogen eller på restaurang. Däremot är jag väldigt noga med att den sajt jag handlar får har ett långt och gediget gott rykte.
Handlar jag från nyöppnade "Benke bus knyck och sälj" bara för att det visar sig att de ligger billigast på aktuell vara så ser jag till att betala med postförskott och granska alla papper.

Betalar jag hos ginza, amazon, cyberphoto, komplett.se o.s.v. så betalar jag med glädje med kortet.

Betalar hellre några tior för att slippa kortbetalandet på nätet, iofs har jag gjort det på cyberphoto men dom råkar ha sitt lager/kontor/utlämningsställe ca 3 km från min bostad så det känns lugnt :) , Betalar inte heller med kort på krogen, brudarna blir ju mer impade av sedlar! :D

Kameraexperten i Sverige AB Org.nummer: 556719-1365 Bolagsform: Aktiebolag
Styrelseledamot: Bagherzadeh Boyuki, Siamak
Registreringsår: 2006
F-Skatt: Registrerad läs mer
UTDELNINGSADRESS
Box 1464 171 28 Solna Stockholms län

1982-11-02
Siamak Bagherzadeh Boyuki
Sturegatan 30 bv Sundbyberg
076-213 13 70

Skit på

Last edited:
Jag beställde 2 mobiler därifrån 3 veckor sen o har inte fått nånting än, den sista kontakt jag hade med dom så sa dom att min order var makulerad o pengarna skulle åter på mitt konto måndag em. Gjorde en polisanmälan o kontaktade banken på tisdag. Nu bli det att köpa 2 till mobiler till grabbarna o se glad ut på julafton....

Jag beställde 2 mobiler därifrån 3 veckor sen o har inte fått nånting än, den sista kontakt jag hade med dom så sa dom att min order var makulerad o pengarna skulle åter på mitt konto måndag em. Gjorde en polisanmälan o kontaktade banken på tisdag. Nu bli det att köpa 2 till mobiler till grabbarna o se glad ut på julafton....

Känns bra eller hur?:huvet :tummenner

förhoppningsvis tänker du dig för nästa gång tack vare den här erfarenheten, men man kan ju ändå hoppas att det löser sig i slutändan. läxan är lärd, tror jag. om du sen verkligen förlorar både pengarna och konsollen så är det ju bara ytterligare straff som inte behövs eftersom du redan lärt dig.
I just det här fallet tycks det inte ha varit helt lätt se att en blåsning var på gång.
Så man kan fråga sig vad "erfarenheten" blir i detta fallet?
Handla aldrig på nätet mer, för du kan bli lurad...?

En nätbutik sköter sig riktigt bra under en längre period och får bra recensioner och gott rykte..
Helt plötsligt slutar dom att leverera och bara håvar in stålarna.
Hur garderar man sig mot sånt egentligen??

I just det här fallet tycks det inte ha varit helt lätt se att en blåsning var på gång.
Så man kan fråga sig vad "erfarenheten" blir i detta fallet?
Handla aldrig på nätet mer, för du kan bli lurad...?

En nätbutik sköter sig riktigt bra under en längre period och får bra recensioner och gott rykte..
Helt plötsligt slutar dom att leverera och bara håvar in stålarna.
Hur garderar man sig mot sånt egentligen??

ok, jag trodde att det handlade om en butik med dåligt rykte som var kända för uteblivna leveranser så sensmoralen jag tänkte mig var väl att man skulle passa sig för var man handlar och hur pengatransaktioner och leveranser går till... en bra huvudregel är ju annars att aldrig betala i förväg om man inte är helt säker på att få varan så... men ok, uppfattade inte att det skulle vara en bra butik. det är mycket riktigt svårt att gardera sig emot sånt, ja.

Jag jobbar som konkurshandläggare på kortreklamations gruppen på en av Sveriges största banker. Vi får dagligen in många reklamationer från kunder som har köpt varor av kameraexperten. Vi bara väntar på att konkursmeddelandet ska komma ut om kameraexperten.

Vi har en teori att kameraexperten håller igång företaget fram till jul så att de ska få in så många julklappsköp som möjligt. Sen plockar ägaren ut alla pengar o flyr landet....obs detta är bara en TEORI!!!!! om det kommer att stämma eller inte får tiden utvisa.

Om du som startade tråden har köpt ditt ps3 med ditt kort kan du ev få dina pengar tillbaka om du gör en kortreklamation. Om du har gjort en direktbetalning via nätet är du rökt.

Jag jobbar som konkurshandläggare på kortreklamations gruppen på en av Sveriges största banker. Vi får dagligen in många reklamationer från kunder som har köpt varor av kameraexperten. Vi bara väntar på att konkursmeddelandet ska komma ut om kameraexperten.

Vi har en teori att kameraexperten håller igång företaget fram till jul så att de ska få in så många julklappsköp som möjligt. Sen plockar ägaren ut alla pengar o flyr landet....obs detta är bara en TEORI!!!!! om det kommer att stämma eller inte får tiden utvisa.

Det är väldigt märkligt att det kan fortsätta! :näsblod :confused:

Man kan inte frysa företagets konton förränns de är satta i konkurs, rent teoretiskt så skulle ju företaget helt plötsligt kunna börja leverera de varor som de har fått beställningar på och skylla på någon leveransförsening tex.

Men det gick ändå hyfsat fort att få stopp på dom.
Dom sänkte sina priser radikalt 3/12 (och slutade samtidigt att leverera).
Betalningstjänsten på deras site slutade fungera den 17/12.

För dom som råkat illa ut var det förstås inte snabbt nog...

Man kan inte frysa företagets konton förränns de är satta i konkurs, rent teoretiskt så skulle ju företaget helt plötsligt kunna börja leverera de varor som de har fått beställningar på och skylla på någon leveransförsening tex.

I så fall får man öppna kontona igen den dagen.

Det måste ha en inverkan att det finns tjugofyratusen polisanmälningar på företaget och ingen går att nå som kan förklara sig.

Det finns garanterat några kvar där ute som inte har blivit upplysta om att det antagligen är ett lurendrejeriföretag.

Jag tycker att det är konstigt att det får fortsätta.

Men det gick ändå hyfsat fort att få stopp på dom.
Dom sänkte sina priser radikalt 3/12 (och slutade samtidigt att leverera).
Betalningstjänsten på deras site slutade fungera den 17/12.

För dom som råkat illa ut var det förstås inte snabbt nog...

Jahaaaa..... jamen då är det väl stoppat dådå. Jag trodde att det fortfarande gick att handla. Sidan e iaf uppe.

Last edited:
I så fall får man öppna kontona igen den dagen.

Det måste ha en inverkan att det finns tjugofyratusen polisanmälningar på företaget och ingen går att nå som kan förklara sig.
.

Jag har för mig att banken som har företagets konto inte har laglig rätt att frysa kontot förränns en ansökan om konkurs har sökts hos tingsrätten av företaget. Men banken kan ju istället välja att dra tillbaka vissa tjänster som företaget köper av banken...tex betalningstjänster på nätet. Det medför ju att fler personer inte kan göra betalningar till företaget och bli lurade.

Även jag chansade på deras billiga priser och blev lurad som så många andra.
Kameraexperten hade ett väldigt gott rykte om sig innan bedrägerierna i början av december startade.
Att vi som blev lurade gjorde bort oss är väl uppenbart och jag är säker på att ingen gör så igen.
Jag blev dumsnål helt enkelt då jag annars alltid handlar från tex Cyberphoto eller DustinHome.
Jag har iaf reklamerat och polisanmält men tyvärr får jag nog aldrig återse några pengar.

För mer info se http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=217734
där har diskussionen pågått en längre tid.

Att handla med kort på nätet är ju ofta säkrare än att betala med kortet på krogen eller på restaurang. Däremot är jag väldigt noga med att den sajt jag handlar får har ett långt och gediget gott rykte.
Handlar jag från nyöppnade "Benke bus knyck och sälj" bara för att det visar sig att de ligger billigast på aktuell vara så ser jag till att betala med postförskott och granska alla papper.

Betalar jag hos ginza, amazon, cyberphoto, komplett.se o.s.v. så betalar jag med glädje med kortet.

What he said.

Så länge man håller sig till schyssta sajter lär det vara lugnt.

Var med om en spännande grej för ett tag sen iofs. Tjackade en ny dator från datorbutiken.com. Av en ren slump valde jag att betala per pf. Glad i hågen skulle jag kolla en grej på deras sajt morgonen efter och möttes av en tom sida med en massa text. Kontentan var att datorbutiken.com hade gått i konkurs pga "en längre tids dålig försäljning etc etc".

Det kunde ha blivit lite svettigt faktiskt.

Back