Lur på en GSX-R 750.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Halloj!

Mina kära bror lurar på en Suzuki GSX-R 750 ifrån 1997. Finns det några uppenabara fallgropar på den modellen? Vad ska man tänka på? ..
Vad menas med S-RAD ? :va Vad är ett skäligt pris på den årsmodellen om den gått <2500 mil.?

Allt ljus i tunneln uppskattas. :tummenupp

Kamkedjesträckaren är väl den svaga punkte om jag inte minns fel, srad står för "suzuki ram air direct" fritt översatt, trycksatt luftburk.

An3Azz skrev:
Kamkedjesträckaren är väl den svaga punkte om jag inte minns fel, srad står för "suzuki ram air direct" fritt översatt, trycksatt luftburk.
Rasslar ganska friskt om den är dålig med andra ord, verkar vara vanligt med dåliga kamkedjesträckare i slutet på 90talet. :va

96-97 är klenare byggda motormässigt än 98-99, och är kända för sin högst påtagliga tvåtaktskaraktär, något som blev bättre med insprutningen -98. Max 40 papp ska du nog ge för 96-97, kanske 45 om den är extremt fin, men däromkring brukar priserna för insprutningshojarna börja.

OLJEKYLD GSXR skrev:
96-97 är klenare byggda motormässigt än 98-99, och är kända för sin högst påtagliga tvåtaktskaraktär, något som blev bättre med insprutningen -98. Max 40 papp ska du nog ge för 96-97, kanske 45 om den är extremt fin, men däromkring brukar priserna för insprutningshojarna börja.
97orna är inte "skottsäkra" med andra ord....
Hur är insprutningen på 98orna då? är de törstigare än de äldre med fuggar?

Ingen SRAD är skottsäker, det är inte den bästa motorn Suzuki byggt men 98-99 är lite omarbetade och mer hållbara. Jag tror inte att sprut-hojarna är törstigare. Har tyvärr inte kört en 96-97, men väl en 99 och det är en trevligt hoj som jag kan rekommendera. Den har inget enormt mellanregister men inte heller utpräglad tvåtaktskaraktär, den är klart körbar även under 10000 rpm. Sprutet funkar fint tycker jag.

Ok, tack för hjälpen. Ska förmedla så vi får se vart det bär. I värsta fall blir det en ny medlem här på forumet... :rolleyes:

Jag har haft en 600 och kört en 750 en del. Rolig hoj, vaknar vid 9000 varv om jag inte minns fel. Som sagt, kolla upp kamkedjesträckaren. Annars bör det väl inte vara något. Otroligt stabil hoj om man jämför med de nyare.

Jag gav 35k för min, bra pris, men endå. Dock en 96:a. Fräch och hade väl 2500mil eller nåt då i höstas...
Helnöjd, gillar motorkaraktären! :tummenupp

morlock skrev:
Halloj!

Mina kära bror lurar på en Suzuki GSX-R 750 ifrån 1997. Finns det några uppenabara fallgropar på den modellen? Vad ska man tänka på? ..
Vad menas med S-RAD ? :va Vad är ett skäligt pris på den årsmodellen om den gått <2500 mil.?

Allt ljus i tunneln uppskattas. :tummenupp
årsmodellerna 96-97 hade problem med lilländan på vevstakarna dom kan meligen nypa vilket med för en dyr reparation till 98 så kom en ny vevstaksbusning i lilländan som håller bra men även den ändrades till 99
PS rätt många är byttade på garantin

SENSEI skrev:
Lite skrammel ska du ha i bromskivorna... Det är ju flytande skivor...

Jag har för mig att det inte ska vara något kännbart skrammel på flytande skivor på en sporthoj. Tror det har konstaterats här på forumet för ett tag sen. Nån som känner igen det?

En handlare jag pratade med rekommenderade 98-99 med sprut framför 96-97. Skulle vara bättre klipp och gasrespons i dem. Haft min '98 sen 2001 utan större bekymmer. Det enda motorkrångel jag haft var en slang som hoppade av bränslepumpen inne i tanken (startade ej helt plötsligt) och det är fler som fått det problemet med 98'an. Bakstötdämparen sa upp sig efter ca 2800 mil. Var som att köra med punka. Visst har den lite tvåtaktskaraktär. Först vid 8000 rpm händer det grejor men jag gilla'rt!!! Ingen traktormotor a la V-twin. Annars är jag helnöjd. 750 är den perfekta hojen! Svänger som en 600, hänger på en 1000.

PS de blå/vita är klart snabbast ;)

K-Man skrev:
750 är den perfekta hojen! Svänger som en 600, hänger på en 1000.
En sanning som är på väg bort eftersom de nya literhojarna är som 600:or storleksmässigt men med en jäkla massa mer kräm! :)

ska kolla kammkedjan nästa vecka på min 99a låter lite.
sen får du den för 47 mycket extra grejer :tummenupp

SENSEI skrev:
Lite skrammel ska du ha i bromskivorna... Det är ju flytande skivor...

Visst, dom är helflytande, men dom flyter inte mer än att dom klarar av att expandera av värme.
Känn på en vanlig skiva, kan du rubba den i färdriktningen? Nej, just det.
Om du kan det, så kommer skivan succesivt att skramla sönder det mjukaste i konstruktionen - nitarna o kransen.

Hultan skrev:
Jag gav 35k för min, bra pris, men endå. Dock en 96:a. Fräch och hade väl 2500mil eller nåt då i höstas...
Helnöjd, gillar motorkaraktären! :tummenupp
Gav 38 för min -99 med helsystem :tummenupp Dock så var det skabbiga kraschkåpor på den :gnissla

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti