Lundgrens GSX-R 1000

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Idag startade bygget med demontering av kåpor.

100_3604.jpg


100_3624.jpg



Jag har alltid gillat streetfighterlooken men efter att ha kört den med kåpor har jag insett att det är väldigt praktiskt. Vad ska man då göra?
Man bygger en streetfighter som lätt återställs till kåphoj. Vilket ju faktiskt inte är så omständligt.

Jag tycker att fronten på K3-K4 är bland de snyggaste som gjorts så de kommer i princip se ut som de gör, men med annan lack givetvis. Eftersom originalkåporna redan är omlackade så kan man ju lika gärna göra det snyggt. :tummenupp

Bakdel ska jag producera något eget. Är arbetslös nu i väntan på att börja mitt nya jobb så pengaflödet är lågt nu men har ju desto mer tid för designarbete. :)

Det jag har funderat ett tag på nu och som jag inte vet riktigt hur jag skall lösa är ram-air. De flesta struntar i det helt, en del sätter på förlängda rör. Hur mycket gör ram-air egentligen?

Inköpslistan ser för tillfället ut såhär:

PC3 (en gixxer utan PC3 wtf??)
TRE
Acewell 3803 mätare
Lyse (inget bestämt än)


Det blir allt så länge, skall köra lite oldschool och faktiskt rita en skiss för hand.
 
Kör baah och lycka till!
 
Har ett slipon som går ut under sadeln som jag skulle klara mej utan.
PM'a om du är intresserad.
 
Berätta mer om dina planer för bakdelen.
 
Härligt och se Lundgren, fan vad härligt och se! Förstår ditt dilemma med att det är ganska bekvämt med kåporna på men som du säger, det tar inte allt för lång tid att återställa om man vill det.
Förvisso håller man på att blåsa av när man passerar 200 och en längre sträcka i farter över 160 får man gå med nack-krage resten av kvällen men upp till dom farterna är det FÖRBANNAT skoj.. Du kommer absolut INTE ångra dig, roligare hoj får man leta efter!
Ner en kugg fram och upp en eller två där bak ;)

Ska bli intressant och följa bygget

Gött mos :tummenupp
 
sjyssta fälgar o bromsskivor...:tummenupp

bakcutsen på K3-4 e ju grymt snygg... CBR 1000R -04-07 e ju snygg den me..

framlyset på K3-4.an e ju snyggt men en omgjord ORG.kåpa kanske skulle kunna bli snyggt.. :tummenupp då har du ju ett lyse me en bra ljusbild me... eftertmarknadslysena e ju ofta rätt kassa i funktion...

gixxer 1000 k3-4 e ju lätt snyggaste hojen...:D

dock så ska du ha ett crossstyre så lär du ju byta till längre bromsslangar fram men det går ju att köpa på ex. hydroscan etc. gas&kopplingsvire vet jag inte om de e tillräckligt långa... , annars så kan du ju släppa på strykronorna o höja gaffelbenen förbi över den övre styrkronan o sen sätta clip onstyret ovanpå övre styrkronan o vika ut clip onet nästan rakt...:tummenupp

bygg ett budgetturbokit me.... "Turbo-streetfighter-hoj" e ju ascoolt!!!!


mvh.T
 
Last edited:
Berätta mer om dina planer för bakdelen.
Kommer lite utförligare planer och idéer när jag fått fram iaf en grovskiss på den.


Du kommer absolut INTE ångra dig, roligare hoj får man leta efter!
Ner en kugg fram och upp en eller två där bak ;)

Ska bli intressant och följa bygget

Gött mos :tummenupp
Hoppas inte det iaf. :) Har ju ett bra utgångsprojekt för fighter iaf.


dock så ska du ha ett crossstyre så lär du ju byta till längre bromsslangar fram men det går ju att köpa på ex. hydroscan etc. gas&kopplingsvire vet jag inte om de e tillräckligt långa... , annars så kan du ju släppa på strykronorna o höja gaffelbenen förbi över den övre styrkronan o sen sätta clip onstyret ovanpå övre styrkronan o vika ut clip onet nästan rakt...:tummenupp

bygg ett budgetturbokit me.... "Turbo-streetfighter-hoj" e ju ascoolt!!!!


mvh.T

Enligt Bullysmile behöver man bara byta bromsslangar. Gas och kopplingswire skall man tydligen kunna använda org. om man drar om dem lite. Dragbar hade varit lite coolt också men fruktansvärt opraktiskt.

Turbo hade jag gärna byggt om jag hade haft mer kunskap och erfarenhet i området. Men den är = 0 så nej. Blir kanske lite andra uppgraderingar dock.
 
Ditt as!!!
Du börjar ju med fel hoj :mad:

Men ska bli kul att följa :)
Förväntar mig dock en att en projekttråd ska dyka upp på ett annat forum du kanske känner till... :rolleyes:
 
Ditt as!!!
Du börjar ju med fel hoj :mad:

Men ska bli kul att följa :)
Förväntar mig dock en att en projekttråd ska dyka upp på ett annat forum du kanske känner till... :rolleyes:
I sinom tid käre Igge. Kommer här med sen. Men det är ett projekt som håller på under en längre tid. Denna måste ju vara i ordning till nästa vår. Därför har den prio 1.
 
Kul med egen bakdel. Lägg gärna upp många bilder på själva byggandet av bakdelen med :tummenupp

I sinom tid käre Igge. Kommer här med sen. Men det är ett projekt som håller på under en längre tid. Denna måste ju vara i ordning till nästa vår. Därför har den prio 1.

..och CR:en till nästa decennium? :tungan
 
Mats e den här klar till våren lovar jag att tolka naken på en snowracer efter, tidsoptimist!

Dock tvivlar jag inte på att den blir sjukt cool till midsommar :tungan
 
Ja som mina tidigare projekt så går det inte fort. Slow and steady wins the race heter det ju så får väl hoppas det är sant. :rolleyes:

En fråga jag har är batteriersättare, eller racebatteri. Finns det möjlighet att använda detta på en gathoj? Designen på min bakdel just nu tillåter inte direkt ett vanligt batteri. Annars får jag tänka om lite.
 
Jag är nu ganska nöjd med bakdelen på papper. Skall scanna in den imorn så får ni se hur jag har tänkt. Kommer se hyffsat ut med med framkåpan på också så det får duga.

En ny bakram måste byggas och skulle ju vilja ha den i aluminium, men känner ingen som kan göra det för en lagom slant (lagom naturligtvis för min plånbok) så det kanske blir i stål. Vilka grovlekar rekomenderas? Tänk på att den även skall hålla för passagerare. Skall även skissa lite mer på bakramen så ni får se den med och kanske kan hjälpa till o se om konstruktionen kommer funka.

Går nu och funderar på vad jag skall använda till expansionskärl och vart det skall placeras. Ogillar när det sitter en termos eller liknande som ofta används på Fighters. Kanske är enda lösning så kanske får bli så.
 
Last edited:
Här kommer en snabbskiss som jag gjort. Detta är ungefär som jag tänkt mig att den skall se ut.

Osäker på om den kommer bli passagerarvänlig dock. Vill inte förstöra de linjerna jag har på bakramen på bilden och då kommer de mötas lite väl tidigt. Så kanske får skippa detta med passagerare. De är ju ändå bara i vägen. :hihi

Skiss.jpg


har inte ritat dit någon form av styre än men det beror på att jag inte bestämt mig vilken form det blir än. Men troligtvis ett brett Fatbarstyre för bästa komfort. Sadeln kommer dessutom vara en aning tjockare än original så man vågar sig på lite längre turer.

Lite inne på att fixa någon form av halvkåpa till den som snabbt kan avmonteras istället för att slänga på alla kåporna. Som även fungerar med crosstyre. Lättare att ta sig en långtur då.

Även tittat på lite lösningar till Ram-Air och kanske har kommit fram till något. Skall skissa lite på detta.

PS. Vinkeln på framskärmen ser jag är lite knas, men den skall göras av en kortad original är det tänkt.
 
Här kommer en snabbskiss som jag gjort. Detta är ungefär som jag tänkt mig att den skall se ut.

Osäker på om den kommer bli passagerarvänlig dock. Vill inte förstöra de linjerna jag har på bakramen på bilden och då kommer de mötas lite väl tidigt. Så kanske får skippa detta med passagerare. De är ju ändå bara i vägen. :hihi

Skiss.jpg

Det ser ju bra ut, kanske inte själva skissen utan idén du har :tummenupp
Vill du ha hjälp med bakdelen? jag tänker lermodell och gjutformar mm,
s´önt som ja gör..
 
Last edited:
Skissen var bara ett förslag för att hjälpa trådskaparen, tycker detta bygge är intressant!
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top