Lund-Göteborg: Alternativ till E6:an?

• Thread starter Thread starter J_H
  • Start date Start date

J_H

Hakuna Matata
Gick med
28 May 2009
Hoj
Yamaha R6-00
Jag och en polare ska rulla till Göteborg nu på lördagmorgon men ingen av oss är sugen på att nöta motorväg. Är det någon som har lite tips på roligare vägar eller avstickare längs med motorvägen?
/Jonas

Körde från andra hållet för någon vecka sedan, med gps inställd på att skippa motorväg. Tyvär e det nog ganska så kört mellan halmstad och lund tyvär, åtminstoned enligt garmin

Iofs lite beronede på hur mkt avstickare ni kan tänka er.

Från halmstad kör ni kustvägen/turistvägen genom falkenberg och in till varberg. Därifrån bakvägen upp till kungsbacka via frillesås tror jag det blir.

Om tiden inte är en allt för stor faktor hade jag kört lund --> hässleholm --> halmstad för o slippa E6an, gjort det tidigare och är en skön tur, men tar nog en timme eller två extra.

Last edited:
Precis som "Web Gringo" säger.

Skaffa en gps och ställ in den på att undvika motorvägar, och kortast väg stället för kortast tid. Då får du svänga tills du tröttnar på de.

Körde i söndags en tur och retur till Stångebro utanför Linköping, och det blev ca 54 mil av 64 som var kurvigt med min garmin zumo inställd enligt ovan.

Jag kan hjälpa till med början ialla fall.

Kör från Lund, följ 108:an upp Kävlinge-Röstånga-Bälinge. Följ 24:an till Laholm.....sen vet jag inte mer...:confused:

Tyvär e det nog ganska så kört mellan halmstad och lund tyvär, åtminstoned enligt garmin.

Denna väg har jag kört ett antal gånger, fungerar hur bra som helst om man har tid. Har man bråttom tar man E6/20. Från Trelleborg/Lund tar man 108 till Marieholm, Väg 17 till Asmundtorp, 110 till Bjuv. Malmövägen till Åstorp. Väg 21 under först E4:an sen under E6:an. 1758 Helsingborgsvägen rakt igenom Ängelholm. Följ Margaretetorpsvägen ca 6-8 km. Sedan Diligensvägen som går parallelt med E6:an över hallandsåsen. Där den tar slut höger och direkt vänster efter man passerat under e6:an. 585 till laholm. 546 norr om laholm till man kommer till väg 117 som leder till Halmstad

Köp "Mc-vägar, Södra Götaland" från Libers.
Det finns massor av vägar från Lund upp till Perstorp/Klippan. Sikta sedan på Våxtorp och sök vägar strax öster om E6.

Jag rekommenderar kustvägen från halmstad-falkenberg som nämndes tidigare. Och har ni tid och vill köra en liten omväg så kör från falkenberg till Ullared, sen från Ullared till Svenljunga och från Svenljunga till Borås. Sen kör du gamla motorvägen från Borås till Göteborg. Riktigt nice väg mellan Ullared-Svenljunga med skog, sjö och nyasfalterad väg med många fina kurvor. :tummenupp

Sen vad gäller vägar brevid motorvägen; Ta bara någon avfart från motorvägen och följ dem vita E6N skyltarna. Gjorde jag och hade ingen aning om vart jag körde när jag skulle till borås (från helsingborg). Men där finns ju massor med Info skyltar med kartor osv så. Dock risk för att ni kommer på en dålig väg eller så men.. aa.. Ta det som det kommer, planera inte för mycket! :yoparty

Last edited:
...kan rekomendera ducceklubbens hojkarta...prylis säljer den för en hundring här på SH!

Tack för tipsen, provar nog flera av dem. Blir säkert hur kul som helst. bara vi har vädret med oss:gnissla

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back