Lumpen..

micke blårand

knäskrap
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
Aprilia falco
Tänkte kolla hur ni där ute upplevde lumpen. Gjorde själv min värnplikt 95-96 uppe i Luleå på F21 på en närskyddspluton. Det var faktiskt bland det roligaste jag gjort i mitt liv, men d e klart att när det var 30 minus grader och en meter snö i skogen så kunde man hålla sig för garv. Vad tyckte ni eller tycker nu. Och även ni som inte ville göra lumpen hur resonerade ni??
Kör försiktigt därute livet är kort men döden är jävligt lång..:rock

Har inte mycket positivt att säga. Kollektiva bestraffningar. Springa upp och ner i grustag med bössan över huvudet och sjunga nationalsång. Mobbing. främlingsfientlighet. Självmordsförsök och ett som var "lyckat". Gammal utrustning som knappt funkade BV-202 t.ex, trasiga brytpinnar, punka och trasiga band + motor och transissionsproblem. Dålig ledning och övertro på disiplin och bestraffning, gärna kollelktiv. Flink,,,,, Gjorde lumpen 89-90 i Falun.

Minns de första orden kaptenen sa när vi kom dit. Vi skulle se upp med varandra för det fanns både kriminella och bögar bland oss..... Sen gick det typ utför....

EDIT:
"Glömde" höjdpunkten. Efter en kontrovers mellan mig och Flink så kom min Kapten in på logementet tryckte upp mig mot skåpet och tog stryptag på mig och sa att jag var en dålig soldat och hotade mig till livet. Vågade inte Polis anmälla uten fick leva med hotet över mig 5 mån. Flink och kaptenen prickades... Sas det i alla fall. Jag såg aldrig några prickar...

Kaptenen och flera andra av befälen hade stora alkoholproblem och utbrottet emot mig hade nog grunden där.... Men man var ung och såg inte klart när man var inne i det... Alkoholproblemen var dessutom en stor säkerhetsrisk när vi var i fält.

Last edited:
Jag låg inne 1998 på HMS Belos, och nu låter det här som en typisk eftehandkonstruktion men jag trivdes bra som fasen, det sa jag redan då. Kul folk med bra sammanhållning, bra befäl. De flesta kom från ubåtarna och var betydligt mer avslappnade jämfört med tex ytstrid.

Sommaren var kanon, hälften av de värnpliktiga hade ledigt och det var bara två befäl ombord. Deras stora intresse var datorspel så vi fick göra lite som vi ville under tre veckor. Mycket köra g-båt i skärgården blev det :yoparty Grillning varje kväll, det där med maten ja. Jag gick upp 12kg på 11 månader :mad:

Roligaste jag gjort... Bättre vänner och roligare saker är svårt att hitta.

Låg i Flottan 99/00 i Karlskrona. Kanske någon annan som var där? Längtar tillbaka till den sommaren, sjukt roligt. Blev nostalgisk som bara den nu :lipa

Idrottspluton.

Tre halvdagar ledigt i veckan för egen träning (fan vad man tränade då :rolleyes: ) och sammanlagt två nätter i fält. När löjtnanten ville att vi skulle ha en helvecka i fält skrev förbunden ett protestbrev där de menade att detta kan rendera i kraftiga förkylningar. Vi slapp helveckan :)

Gjorde lumpen 1991 i Älvdalen.
Brandman i skjutfältsplutonen och det var helt okej.
Körde runt i en tgb 40 med en vattentank och albinspruta på flaket.
Skulle nog kunna tänka mig att göra om det om det vore bättre betalt :D

Gröntjänsten på I4 i Linköping -86 som malaj... Var väl ganska vedervärdigt, blev bland annat misshandlad när jag sov av en 130 kilos full finne. Har vart med om roligare...

Sen fick jag chansen att utbilda mig till ambulansförare och förflyttas till malmslätt, AF2, armens helikopterflyg. När jag väl flyttats dit var det överskott på ambulansförare så jag fick brandmansutbildning också och var med i räddningstjänsten.

Vi var 26 värnpliktiga och 50 befäl då, maten var samma för alla, t ex Laxmousse, handstekta pannkakor, biff med mera :)
Fri träning när det inte var flygning, under piloternas semester ränade vi närområdesorientering med sjöräddning, dvs vi orienterade med bilarna till närmaste badsjö där vi drog upp varandra i jolle ur sjön (vi badade och solade alltså). Hade totalt 4 veckors sammanhängande semester mitt i sommaren och två bra utbildningar med mig :)

Sen avslutades det med att flyglärarna bjöd oss på flyglektioner i SK61, avancerad flygning :)

Sammanfattning, började skit, slutade kanon!
/Danne

Skulle varit terrängfordonsförare i Boden men tjänsten drogs in 3 månader före jag skulle in, fick papper för att ansöka om annan placering men hade jobb så sket i det. Såhär på efterhand hade jag nog gjort det, lätt att vara efterklok.

Gjorde min -93 på Infanteristridsskolan i Borensberg (eller "Kvarn" som det oxå kallas). Tyckte oxå att det var sjukt kul, inte bara nu utan även då.
Men så är man ju en skogstamejfan oxå...och det var många veckor i fält där.
Jävligt bra befäl måste jag säga, dessutom hade vi en Kapten som just kommit hem från FN-tjänst i Bosnien och han var mer intresserad av att det funkade praktiskt än en massa tjafs om disciplin och att det skulle "se snyggt ut".
En annan grej som var kul var att därnere testades allt som var nytt. Bla så körde de långmilatest med MTLB och BMP1:orna innan de sattes in. Vi fick testa mycket ny utrustning, skjuta med mycket roliga vapen och även åka med i en rysk T-80. :tuttar
Mycket strider mot fallskärmsjägarna från Karlsborg blev det oxå. Alltid kul att sopa mattan med dom ;)

En liten rolig historia från en strid mot jägarna:
Min pluton hade blivit utsedda att vakta en lada (som var extremt viktig :D ) i två dygn. Till saken hör att det här var kallaste natten på hela året (-32 grader i ett sumphål med hög luftfuktighet är jävligt kallt) och det var ganska mycket snö. Vi hade satt upp poster runt ladan ut mot åkrarna runt omkring och vi var utrustade med bildförstärkare på natten.
När natten kom så hörde vi ett jävla liv i en skog en bit bort och vi insåg att det var malajerna som hängde med fallskärmsjägarna som grejade med sin förläggning. Man kunde höra dom på flera mils avstånd.
Efter ett tag så upptäckte vi en suspekt "sten" ute på en åker, men vi var inte så sugna på att kontrollera om det var en sten eller ej så vi bestämde att hålla ett öga på den.
På morgonen var stenen borta och vi kunde se ett mystiskt spår i snön hela vägen över åkern fram till ladan. Helvete! De hade lyckats.
Men! Det visade sig att jägarna hade fått en lapp innan övningen där det stod "Ladan är sprängd" på som de skulle sätta på ladan, och den hade de glömt, så övningsledarna gav oss segern med anledningen "de glömde ju för böfvelen sprängmedlet." :D

Det är ju faktiskt så att man minns bara de roliga grejerna. Å om man tänker efter jävligt noga så kommer man till insikt att man hade roligt åtminstonde 10 - 12 timmar av dedär 9 månaderna.

Gjorde lumpen 01/02 i Boden på 1.HKPSKV. Roligt som fasen!

Som alltid när man pratar lumpen så kommer man bara ihåg det roliga! :D
Att åka runt på vita blixten när det är -30 hade jag klarat mig utan! :)

Bra käk, tak över huvudet, trevligt folk, men även riktiga stolpskott..

Var helt inställt på att bli Jägare på mönstringen, alla tester gick bra men fick dåligt resultat på cykel, sa att jag skulle cykla igen om det var så jävla noga men det gick minsann inte, och tur var väl det kanske!

Vart skyddsvakt i boden (-01) rätt så lökigt efter utbildningen. Jag var bilförare i mitt gäng, höll nästan på att få stryk när jag lekte runt med våran nya caravelle tdi på vintern, alla andra satt livrädda i bilen! :tummenupp

Visst är det så att man minns det roliga, men det var ju ett litet äventyr, en bra erfarenhet helt enkelt, sen att man hade skaffat en chey efter 4mån gjorde ju inte direkt dom resterande 6månaderna till en picnic in the park, man ville ju hem och hela tiden haha.

Gjorde lumpen -93 på Ing1 som skyttesoldat! Kul som bara den och mycket bra saker fick man lära sig.

Man minns bara de bra sakerna men ibland smyger de dåliga upp, fast sett så här i backspegeln så skulle jag göra det igen!

En bra historia är när vi hade fältvecka någonstans runt Södertälje och en lastbil skulle hämta upp alla för att bada i någon svinkall sjö. Jag och två andra "glömdes"bort och vi hittade på mycket tok i de andras tält, i det ena smörjde vi in kamin med vapenfett!!

En liten rolig historia från en strid mot jägarna:
Min pluton hade blivit utsedda att vakta en lada (som var extremt viktig :D ) i två dygn. Till saken hör att det här var kallaste natten på hela året (-32 grader i ett sumphål med hög luftfuktighet är jävligt kallt) och det var ganska mycket snö. Vi hade satt upp poster runt ladan ut mot åkrarna runt omkring och vi var utrustade med bildförstärkare på natten.
När natten kom så hörde vi ett jävla liv i en skog en bit bort och vi insåg att det var malajerna som hängde med fallskärmsjägarna som grejade med sin förläggning. Man kunde höra dom på flera mils avstånd.
Efter ett tag så upptäckte vi en suspekt "sten" ute på en åker, men vi var inte så sugna på att kontrollera om det var en sten eller ej så vi bestämde att hålla ett öga på den.
På morgonen var stenen borta och vi kunde se ett mystiskt spår i snön hela vägen över åkern fram till ladan. Helvete! De hade lyckats.
Men! Det visade sig att jägarna hade fått en lapp innan övningen där det stod "Ladan är sprängd" på som de skulle sätta på ladan, och den hade de glömt, så övningsledarna gav oss segern med anledningen "de glömde ju för böfvelen sprängmedlet." :D

Fan det är ju nästan som Caonter-Strajk!
Sånt där passar mig så jevla bra!

ni som gjort lumpen, lär man sig inte att försvara sig eller döda i lumpen:va

Joodå, vi hade grundkurs i bl.a. knivkastning och Kraw Maga. Sen fick vi lära oss skjuta med allehanda vapen också, även sånt som vi aldrig borde komma i kontakt med.

Jag var ingenjör på ING2.

03 - 04, Vikingakompaniet. Fortfarande den bästa tiden i mitt liv. Första två veckorna var sanslöst jobbiga men efter det så var det roligt nästan jämt. Spränga saker, bygga broar, bo i skogen och annat skoj man kan hitta på. Det var rätt sunkigt när man åkte på beredskap två helger i rad och inte var hemma på tre veckor men vi hade roligt ändå.

Fast det skönaste var nog att slå insatspluton i strid, de som var 'elittränade' och satt med mörkersikten och allt möjligt skit, dem plockade vi och det fick vi höra i vakten varje gång.... :hihi

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back