Lumpen-Straff för att dra?

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Hej.
Har nu hamnat i den situationen att jag påbörjade min värnplikt. Efter att ha hamnat med världens praktpucko som befäl så valde jag att hoppa av.

Majoren har tagit tag i befälen nu i efterhand då de höll på med kränkande behandling samt kollektiv bestraffning. Han vill nu att jag ska tillbaka men jag själv anser att jag redan nu har fått en så pass negativ syn på militären att jag inte vill tillbaka. Självklart vet jag att detta inte är något frivilligt val men jag väljer iallafall att inte komma tillbaka.

Nu till frågan. Enligt majoren så är fängelse eller fotboja eller liknande något som jag kan förvänta mig som straff efter en eventuell rättegång.
Därför undrar jag nu om någon har varit med i en sådan rättegång och vad de fick för straff?

Kommentarer om att man är en mes som slutar och liknande undanbedes.
/mange

Du får högst troligt fotboja om du inte är straffad tidigare, då du faktiskt kan åka i finkan...

Men tänk igenom det en gång till, lumpen är jääävligt rolig efter ett tag.

Jag hade tänkt mig för ordentligt innan jag tänjde på gränserna. Det militära och skattemyndigheterna blåser man inte ostraffat i Sverige - och det är tyvärr inget skämt. Tar dom dig till domstol så kommer de antagligen ta i ordentligt.

Lumpen är nog det bästa jag har gjort i mitt liv hittills. Sjukt jobbigt första två, tre månaderna men verkligen kul!
Tänk också på att ett straff kan hindra dig från att komma in i vissa länder - t.ex. USA - under resten av ditt liv. Så om du nån gång ska ut och resa, tänk dig för igen... :)

Bit ihop. Du kommer ångra dig senare i livet om du inte fullföljer.

Ang din fråga:
Tror inte det händer ett skit med dig. Hade det varit för 20 år sedan hade du geranterat åkt in i kurran några månader, men nu.. Nä, tror att det läggs ner, alternativt får du villkorligt.

Åk tillbaka och se till att ha en dialog med din major, du kommer inte tycka att en fotboja är värt det då du inte kan ta vissa jobb osv för att du är straffad senare.

Blip skrev:
2381098 Åk tillbaka och se till att ha en dialog med din major, du kommer inte tycka att en fotboja är värt det då du inte kan ta vissa jobb osv för att du är straffad senare.

Dessutom är det en merit om rekryteraren är av den äldre generationen som fortfarande anser att "alla som det inte är nåt fel på" ska ha gjort lumpen...

Edit: kollektiv bestraffing var ju vardagsmat i lumpen, om någon kom försent fick alla springa x antal varv runt kasern, om någon/några putsat kängorna dåligt fick alla putsa om osv osv... Kränkningar var det hel del av också, oftast fick vi/man veta vilken idiot mm man var för pga olika saker vi/man gjort eller inte gjort. Lumpen ska inte vara någon söndagsskola, men det får heller inte gå över gränsen, var den nu ska dras...

Last edited:
Blip skrev:
2381098 Åk tillbaka och se till att ha en dialog med din major, du kommer inte tycka att en fotboja är värt det då du inte kan ta vissa jobb osv för att du är straffad senare.

Har redan haft en 2 timmar lång dialog med min ena major och en timmes lång dialog med den andra majoren. Båda två ansåg att befälen hade gått långt utanför ramarna.
Jag kan tyvärr inte säga annat än att sånt förstör väldigt mycket för mig och mitt tycke. Men jag vet själv också att den första tiden är jobbigast. Men inte bara därför som jag väljer dra därifrån.

Men ville bara veta om någon har varit med om något speciellt straff då jag har hört från många att de aldrig blivit kontaktade..

Mr.Dna skrev:
2380998 Hej.
Har nu hamnat i den situationen att jag påbörjade min värnplikt. Efter att ha hamnat med världens praktpucko som befäl så valde jag att hoppa av.

Majoren har tagit tag i befälen nu i efterhand då de höll på med kränkande behandling samt kollektiv bestraffning. Han vill nu att jag ska tillbaka men jag själv anser att jag redan nu har fått en så pass negativ syn på militären att jag inte vill tillbaka. Självklart vet jag att detta inte är något frivilligt val men jag väljer iallafall att inte komma tillbaka.

Nu till frågan. Enligt majoren så är fängelse eller fotboja eller liknande något som jag kan förvänta mig som straff efter en eventuell rättegång.
Därför undrar jag nu om någon har varit med i en sådan rättegång och vad de fick för straff?

Kommentarer om att man är en mes som slutar och liknande undanbedes.
/mange

Detta förutspådde jag innan jag skulle göra lumpen :rolleyes:

Så jäffla TYPISKT att när man väl ska in där ska det inte gå många veckor innan man blir ovänn med den "över" sig sen får man gå och göra all skit på världens sämsta humör i 11 månader.

Är det inte bättre isf att åka in där igen, Beté dig riktigt jäffla illa så kanske du åker ut. Polisskolan :tummenupp

Padde skrev:
2381135 Detta förutspådde jag innan jag skulle göra lumpen :rolleyes:

Så jäffla TYPISKT att när man väl ska in där ska det inte gå många veckor innan man blir ovänn med den "över" sig sen får man gå och göra all skit på världens sämsta humör i 11 månader.

Är det inte bättre isf att åka in där igen, Beté dig riktigt jäffla illa så kanske du åker ut. Polisskolan :tummenupp

Enklast är att vapenvägra, det har alla rätt till. Visserligen kommer du antagligen få en annan vapenfri tjänst, men de brukar vara korta.

Vi hade faktist en som totaltröttnade på allt onödigt springade efter bara en vecka, mitt under första "stora" undervisningen i aulan ställde han sig upp när det var knäpptyst och frågade föreläsaren (ett befäl) vad han skulle göra för att komma därifrån. Vapenvägra var svaret, några dagar senare packade han sina prylar...

Suomalainen skrev:
2381159 Enklast är att vapenvägra, det har alla rätt till. Visserligen kommer du antagligen få en annan vapenfri tjänst, men de brukar vara korta.

Vi hade faktist en som totaltröttnade på allt onödigt springade efter bara en vecka, mitt under första "stora" undervisningen i aulan ställde han sig upp när det var knäpptyst och frågade föreläsaren (ett befäl) vad han skulle göra för att komma därifrån. Vapenvägra var svaret, några dagar senare packade han sina prylar...

Look, Här har vi det vinnandet svaret!

Suomalainen :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Suomalainen skrev:
2381159 Enklast är att vapenvägra, det har alla rätt till. Visserligen kommer du antagligen få en annan vapenfri tjänst, men de brukar vara korta.

Har sagt till alla befäl + psykologen jag pratat med att jag känner mig väldigt obekväm kring vapen och att jag aldrig kommer kunna använda ett på "riktigt" så att säga. Samt att min aptit helt har försvunnit och att jag knappt sover något + att jag mår allmänt dåligt.. Detta hjälpte inte mig ett skit iallafall..
Men det stämmer. Jag mår väldigt dåligt när jag är där och det är också en av orsakerna till att jag inte ska tillbaka.. :3freak

Mr.Dna skrev:
2381173 Har sagt till alla befäl + psykologen jag pratat med att jag känner mig väldigt obekväm kring vapen och att jag aldrig kommer kunna använda ett på "riktigt" så att säga. Samt att min aptit helt har försvunnit och att jag knappt sover något + att jag mår allmänt dåligt.. Detta hjälpte inte mig ett skit iallafall..
Men det stämmer. Jag mår väldigt dåligt när jag är där och det är också en av orsakerna till att jag inte ska tillbaka.. :3freak

Det räcker inte med att säga att du obekväm... Ta i ordentligt, säg att du VÄGRAR skjuta, när ni har PEK övningar så vägrar du helt enkelt. Du är ju rädd för vapen sedan din bror sköt dig med luftgevär när du var liten, du trodde att det hade gått över men nu när du har en farlig AK5a i handen inser du att det här är omöjligt! :tummenupp

Folk som inte vill göra lumpen ska inte behöva det idag, finns så få platser att de gott och väl fylls med motiverade killar och tjejjer.

EDit: Kanske skulle sagt att killen jag pratade om faktiskt fick kämpa lite för sin vapenvägran, de släpper dig inte bara för att du säger att du vapenvägrar när du redan ryckt in... det borde liksom kommit fram vid mönstringen.

Last edited:
Suomalainen skrev:
2381239 Det räcker inte med att säga att du obekväm... Ta i ordentligt, säg att du VÄGRAR skjuta, när ni har PEK övningar så vägrar du helt enkelt. Du är ju rädd för vapen sedan din bror sköt dig med luftgevär när du var liten, du trodde att det hade gått över men nu när du har en farlig AK5a i handen inser du att det här är omöjligt! :tummenupp

Folk som inte vill göra lumpen ska inte behöva det idag, finns så få platser att de gott och väl fylls med motiverade killar och tjejjer.

EDit: Kanske skulle sagt att killen jag pratade om faktiskt fick kämpa lite för sin vapenvägran, de släpper dig inte bara för att du säger att du vapenvägrar när du redan ryckt in... det borde liksom kommit fram vid mönstringen.

Jo men eftersom jag redan har påbörjat utbildningen och det i 3 veckor nu så är problemet där. Men jag vet liksom inte vad straffet är. Jag är redan nu rätt klar på att något skit kommer komma men jag kommer inte att åka tillbaka iallafall, det är jag väldigt säker på redan nu.

Men men. Finns det någon som vet så skriv gärna

Det var en kille i vår pluton som vapenvägrade efter tre månader, han tyckte att han skulle åka hem då. Då hade vi fyra månader kvar av vår utbildning. De hittade en civiltjänst åt honom i Boden som varade i elva månader. Han bodde i Ystad. Så när vi muckade hade han sju månader kvar... :hihi

Vill du tillbaks så åk tillbaks och vill du inte så stanna hemma. Har du haft psykopater som befäl så anser jag att du kan göra som du vill.

Back