klipper o klistrar lite hejvilt!
DreeTman skrev:
Jag gjorde lumpen i en vecka ungefär *klipp* Efter att mina kära vänner gjort tio månader i statens tjänst är jag fortfarande mognare än vad de är och får mer brudar. Jag hann med det viktiga innan jag åkte hem, nämligen första förband och tryckförband osv.
missade nog att det var i lumpen jag skulle ha lärt mig hur man fixade brudar...
bra att du hann med det viktiga på ungefär en vecka, dvs första förband och tryckförband.
själv har jag gått första hjälpen & sjukvårds utb. runt 6 ggr, kommer garanterat att gå fler.
för vad du fick in i sjukvårdskunskap på lite drygt en vecka, det är garanterat bortblåst när du sitter med en kompis/okänd människa blödandes i knät, eller kommer först till en olycksplats.
pulsen är uppe i 200
adrenalinet sprutar ur öronen
det är ju inte riktigt då man brukar vara tillräckligt samlad/ha tillräckligt med tid för att stanna upp, tänka efter, vänta nu,,,,vad var det dom sa nu den där veckan...
berggren_martin skrev:
När jag var 17 och kallades till mönstring så var jag lite mer "extrem" av mig än vad jag är idag. Jag mer eller mindre totalvägrade, men hade tur och fick Y-hälsa. Så det blev utbildningsreserven
Perfekt att få ett års försprång i högskole- och arbetslivet
absolut, ett års försprång.
ELLER så kan man se det som att du kastade bort ett gyllene tillfälle att få erfarenhet/utbildning i grupp psykologi, ledarskap och ett tillfälle att testa det i en miljö som inte går att återskapa på någon annanstans. En vana att leda, om man nu väljer en sådan tjänst i lumpen.
det du sett på tv,film, hört dina kompisar säga om skrikande befäl, det är inte den ledarskapen du tar med dig.
du kan aldrig få 30 aptrötta, slitna grabbar i din egen ålder att göra något de inte egentligen vill genom att skrika på dem. du måste få det att funka på något annat sätt.
TomK skrev:
Man lär sig fungera tillsammans med andra människor under väldigt tajta och stressade förhållanden och det är faktiskt utvecklande för många som knappt varit hemifrån.
skojja inte!!!!!
Therudeboy skrev:
jag ångra mig jätte mycket att jag inte gjorde lumpen och sen gick vidare och satsat på fn-soldat,man kännar iallafall så man har råd med 2 R1 -04

r på ett år
är det pengarna du är ute efter så tjänar du mer på att rensa fisk i norge!
Utlandstjänst är inte så jäkla bra betalt.
visst, inte var det skoj hela tiden, men grymt utvecklande.
och tror du att det är slöseri med tid?
du har gott om tid!
jag gjorde lumpen 15 månader, har jobbat flera säsonger utomlands, var ute o reste 8 månader, sen började jag plugga på universtitetet, jag ligger endå i mitten av åldersgruppen som jag pluggar med.
och jobba hinner du garanterat endå.....länge!