Lumpen eller inte..

När jag var 17 och kallades till mönstring så var jag lite mer "extrem" av mig än vad jag är idag. Jag mer eller mindre totalvägrade, men hade tur och fick Y-hälsa. Så det blev utbildningsreserven :)

Perfekt att få ett års försprång i högskole- och arbetslivet :tummenupp

Blackninja skrev:
.....
Vad jobbade du med som tjänade så mkt??? Det måsta vara över 400/år. Det direkt efter gymnasiet. Inte illa. Fast var det 40h veckor?
.....

Håller med! Han borde nog kunna tipsa mig om ett bra frqamtida jobb, jag som ska välja gymnasium nu o så, hehe... :)

Hade återträff med massa gamla lumpare,
bästa helgen på länge. Har numera vänner
över hela landet och hur mycket goda
minnen som helst. Alla jobbiga grejor
som man utsätts för har man bara kul åt
när man är klar!
Klart att du ska göra lumpen! :tummenupp

berggren_martin skrev:
När jag var 17 och kallades till mönstring så var jag lite mer "extrem" av mig än vad jag är idag. Jag mer eller mindre totalvägrade, men hade tur och fick Y-hälsa. Så det blev utbildningsreserven :)

Försprång till vad egentligen...? känns som att det kvittar om man jobbar 40 eller 39 år, det räcker och blir över ändå kan jag lova! :7peta Lumpen gör man bara en gång, ångrar inte en sekund att jag gjorde den och skulle lätt göra om det! Visst 50% av tiden var jävligt tung, blöt, kall och skavsårig... men de 50% som återstår glömmer man aldrig!! :rock

Jajaja, bara 50% skavsår... :) men jag va vakt, dvs jagade bovar på riktigt med skarpladdad ak5a med laserpek och goggels mm... DET är manligt! :tummenupp Adrenalinkicken vid första larmet med mantelrörelse innan man klev ur bilen (ajjabajja) var fiiin.... hade nog kunnat lyfta en traktor då..med vänstern!! :yoparty

Last edited:
klipper o klistrar lite hejvilt!

DreeTman skrev:
Jag gjorde lumpen i en vecka ungefär *klipp* Efter att mina kära vänner gjort tio månader i statens tjänst är jag fortfarande mognare än vad de är och får mer brudar. Jag hann med det viktiga innan jag åkte hem, nämligen första förband och tryckförband osv.
missade nog att det var i lumpen jag skulle ha lärt mig hur man fixade brudar...

bra att du hann med det viktiga på ungefär en vecka, dvs första förband och tryckförband.

själv har jag gått första hjälpen & sjukvårds utb. runt 6 ggr, kommer garanterat att gå fler.
för vad du fick in i sjukvårdskunskap på lite drygt en vecka, det är garanterat bortblåst när du sitter med en kompis/okänd människa blödandes i knät, eller kommer först till en olycksplats.

pulsen är uppe i 200
adrenalinet sprutar ur öronen

det är ju inte riktigt då man brukar vara tillräckligt samlad/ha tillräckligt med tid för att stanna upp, tänka efter, vänta nu,,,,vad var det dom sa nu den där veckan...

berggren_martin skrev:

absolut, ett års försprång.
ELLER så kan man se det som att du kastade bort ett gyllene tillfälle att få erfarenhet/utbildning i grupp psykologi, ledarskap och ett tillfälle att testa det i en miljö som inte går att återskapa på någon annanstans. En vana att leda, om man nu väljer en sådan tjänst i lumpen.
det du sett på tv,film, hört dina kompisar säga om skrikande befäl, det är inte den ledarskapen du tar med dig.

du kan aldrig få 30 aptrötta, slitna grabbar i din egen ålder att göra något de inte egentligen vill genom att skrika på dem. du måste få det att funka på något annat sätt.

TomK skrev:
Man lär sig fungera tillsammans med andra människor under väldigt tajta och stressade förhållanden och det är faktiskt utvecklande för många som knappt varit hemifrån.
skojja inte!!!!!

Therudeboy skrev:
jag ångra mig jätte mycket att jag inte gjorde lumpen och sen gick vidare och satsat på fn-soldat,man kännar iallafall så man har råd med 2 R1 -04:or på ett år :)
är det pengarna du är ute efter så tjänar du mer på att rensa fisk i norge!
Utlandstjänst är inte så jäkla bra betalt.

visst, inte var det skoj hela tiden, men grymt utvecklande.
och tror du att det är slöseri med tid?
du har gott om tid!
jag gjorde lumpen 15 månader, har jobbat flera säsonger utomlands, var ute o reste 8 månader, sen började jag plugga på universtitetet, jag ligger endå i mitten av åldersgruppen som jag pluggar med.

och jobba hinner du garanterat endå.....länge!

Jag lät bli. Av två orsaker. 1. Jag fick inte. (Döv på ett öra) 2. Jag ville inte. (Blöta sockor, ångest och hemlängtan kan jag fixa själv) Skulle aldrig med flit försätta mig i en situation där jag måste lyda order över något jag inte får reflektera över. Inte en chans.

MRX_Martin skrev:
När min farsa gjorde lumpen åkte han runt på en hoj :banana :tummenupp :)

Skulle jag med vilja isf... Men finns det kvar? Och vad heter det? MC-militär typ?

Mc ordonans kallas det. Tror det finns nån sorts trafik militär också som kan använda motorcyklar. Mc ordonanserna kör tyvärr runt på gammla HV258 men dom verkkar ha kul ialla fall :yoparty

Min utbildning blev nerlagd innan jag hann börja, så jag hamnade i utbildningsreserven istället. Riktigt knäckande med tanke på att jag VILLE göra lumpen. Som tur är har jag själv tagit tag i det, och ansökt till ett 3månaders-program via hemvärnet istället. Håller tummarna att jag kommer in till sommar...

Jag gick direkt från plugget till lumpen så jag var ändå luspank.

Fick en fordonsmekanisk utbildning på köpet som motsvarar vad de som gick på fordonslinjen fick lära sig :tummenupp

Att man sedan fick leva lite hundliv under gröntjänst och fältveckor var inte alltid så kul men man lärde sig i vilket fall vad hierarki och beslutsvägar betyder, något man kan önska av de som inte gjort lumpen.

Sedan hade vi inga puckon till befäl utan hyfsade snubbar.

Så jag ser det som en positiv upplevelse.

Pank skrev:
absolut, ett års försprång.
ELLER så kan man se det som att du kastade bort ett gyllene tillfälle att få erfarenhet/utbildning i grupp psykologi, ledarskap och ett tillfälle att testa det i en miljö som inte går att återskapa på någon annanstans. En vana att leda, om man nu väljer en sådan tjänst i lumpen.
det du sett på tv,film, hört dina kompisar säga om skrikande befäl, det är inte den ledarskapen du tar med dig.

du kan aldrig få 30 aptrötta, slitna grabbar i din egen ålder att göra något de inte egentligen vill genom att skrika på dem. du måste få det att funka på något annat sätt.
Jag är inte ledartypen, jag är hjärnan i bakgrunden som får allt att snurra runt ;)

Alla kanske inte klarar att göra lumpen för det kan vara jobbigt att bo så tätt på varandra som man gör...
Själv gjorde jag Lumpen på Arme´flyget i boden som helikoptermek och det har jag bara haft nytta av i mitt arbetsliv (blev till slut flygtekniker) man fick lära sig se vad som behövde göras och när det skulle göras ,hur det skulle göras för att det skulle vara så lätt som möjligt och framförallt fick man lära sig att ställa upp för varandra något som inte är så vanligt i dagens samhälle....

:banana :banana :banana Klart att ni ska göra lumpen!! :banana :banana :banana

Bästa tiden i mitt liv, än så länge. Om jag fick chansen att göra om lumpen så skulle jag ta den utan att tveka.
Man lär sig så oerhört mycket under den korta tiden som man är där.
Grupp dynamik, ledarskap, sjukvård, mm mm, men kanske framförallt Lär man sig mycket om sig själv. Hur reagerar jag i olika situationer? När man vet det så kan man lättare förstå varför andra reagerar som de gör, oavsett vilken situation det gäller.
Den ekonomiska biten kan man strunta i, man har inte så mycket utgifter när man gör lumpen. Gratis mat, logi, kläder, resor mm mm. Har du en lägenhet betalar staten den med.
Pengarna man får kan man i princip lägga på hög om man känner för det.
Sen är ju alla minnena man har från den tiden ovärdeliga.
Kamratskapen under lumpen är också något väldigt speciellt Jag kan nästan garantera att du aldrig kommer att ha vänner som du känner lika bra som dina plutonskamrater. Nej, jag kan inte påstå att jag känner samma förtroende för mina barndomsvänner som jag gjorde för mina plutonskamrater.

Därmed inte sagt att alla känner så som jag. Hur lumpentiden blir beror mycket på dig själv, Det blir vad du gör det till. Men är man bara positiv så är det bland det bästa du kan göra. Men om du går in med inställningen att lumpen är skit, jag vill hem, fy fan för lumpen. Då kommer den också bli skit och då kan man lika gärna jobba eller plugga vidare. Istället för att försvarsmakten ska lägga en massa pengar på en utbildning som du ändå inte vill ha.

är det pengarna du är ute efter så tjänar du mer på att rensa fisk i norge!
Utlandstjänst är inte så jäkla bra betalt.

visst, inte var det skoj hela tiden, men grymt utvecklande.
och tror du att det är slöseri med tid?
du har gott om tid!
jag gjorde lumpen 15 månader, har jobbat flera säsonger utomlands, var ute o reste 8 månader, sen började jag plugga på universtitetet, jag ligger endå i mitten av åldersgruppen som jag pluggar med.

och jobba hinner du garanterat endå.....länge!

Rensa fisk är inget för mig,och man tjänar inte så bra som alla säger,mest det efter 4:ra man tjänar på typ.

AleX skrev:
Som det lyder vad är det positiva och det negativa men lumpen?

Som jag ser det så går man back ekonomiskt, jobbar satan, har jävligt kul ibland.

så va säger ni som har gjort eller inte gjort e de värt o göra den om man får välja?? :va

Jag fick inte på grund av dålig hörsel höll på att gräva ner mig helt för det. Var inställd på att bli jägare. men fick inte ens göra civiltjänst. :huvet

tobbeviking skrev:
Som jag gjorde då.
Stålarna hade jag kul för, bädda sängen kunde jag innan.
ALLA jag pratat med som gjort lumpen säger samma sak, mer slit och släp än kul.
Ngr undantag finns iofs, dom som tyckte det sög apskit hela tiden och aldrig var kul..
Jag tjänade stålar, körde enduro och landsvägshoj medans polarna grävde skyttegravar...
Fick jag välja skulle jag göra om det :banana

//Tobbe

Det brukar låta så när man inte gjort lumpen. Alltid nåt att skylla på :arsele

DreeTman skrev:
Jag gjorde lumpen i en vecka ungefär... sen såg jag till att få komma hem. Summa sumarum: Efter att mina kära vänner gjort tio månader i statens tjänst är jag fortfarande mognare än vad de är och får mer brudar. Att de sen kanske har fått skjuta AK5 och kastat handgranat skiter jag fullständigt i. Jag hann med det viktiga innan jag åkte hem, nämligen första förband och tryckförband osv. Vem fan vill kunna skjuta ihjäl människor?

Pallade du inte trycket eller? Kanske saknade mammas choklad o bullar?
Tur att du åkte innan det blev skjuta av för det hade ju varit hemskt :(

p.s vem har sagt att man får mer brudar av att göra lumpen? :tuttar

Gör du inte lumpen är du en jävla kärring oavsett ursäkt. :mad:
Värnplikt härdar.

:banana

-Lowrider- skrev:
Jag pluggar till civilekonom.....men menade efter skatt givetvis....lite trött så.. :hej

Ok, vart? Hur länge har du läst? själv skall jag ta dubbel examen istället, maskiningenjör plus en fil. kand i ekonomi. Sitter med ekonomistyrning just nu, intressant faktiskt :yoparty

Men menar du efter skatt eller före? för du säger ju samma sak i båda meningarna, hehe

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!