luftvärmepump

Idag har Jula tre luft/luft-värmepumpar. För alla tre står det nu: "Skall installeras av fackman." :va

Finns det någon mer text där det står att det är olagligt att göra det själv? Inte? Då så. Som sagt så är det bara elen som du faktiskt kan bli straffad för om du skulle göra det själv och vara dum nog att erkänna.

Finns det någon mer text där det står att det är olagligt att göra det själv? Inte? Då så. Som sagt så är det bara elen som du faktiskt kan bli straffad för om du skulle göra det själv och vara dum nog att erkänna.
Kanske om det skulle läcka.Och det är väl miljöfarligt.Men skulle man följa alla regler så skulle man vara fattig

Du tror väl inte att jag orkar läsa det där?
Står det att man som PRIVATPERSON inte får installera en värmepump själv eller står där att man som yrkesman måste vara utbildad och licensierad för det? Det är ju liksom en skillnad där och mig veterligen så finns där ingen lagtext att hänvisa till om du skulle montera en pump själv.

Naturvårdsverket tolkar förordningen så här:

Då tolkar jag det så här: Det finns tydligen inga superklara riktlinjer så naturvårdsverket drar sina egna slutsatser och tills ingen har blivit dömd för att ha monterat en luftvärmepump som privatperson så finns där inget prejudikatsfall att peka på.
Så det är grönt, jag fortsätter montera om jag vill. Min tolkning är att det ej är olagligt.

Då tolkar jag det så här: Det finns tydligen inga superklara riktlinjer så naturvårdsverket drar sina egna slutsatser och tills ingen har blivit dömd för att ha monterat en luftvärmepump som privatperson så finns där inget prejudikatsfall att peka på.
Så det är grönt, jag fortsätter montera om jag vill. Min tolkning är att det ej är olagligt.

Vad är straffet om någon nära anmäler dig?

Vad är straffet om någon nära anmäler dig?

Det kan man ju inte veta om det inte finns ett prejudicerande fall, men jag skulle tippa att böterna blir hälften av vad det skulle kosta att ta dit en montör, knappt...

Miljöbrott är skitbilligt i Sverige.

Finns det något slags schema på verkningsgraden på en luftvärmepump? Tex när det är -7 så levererar pumpen +15 eller -10 så får man +10 innan den hjälper till med elvärme?

Finns det något slags schema på verkningsgraden på en luftvärmepump? Tex när det är -7 så levererar pumpen +15 eller -10 så får man +10 innan den hjälper till med elvärme?

Vad menar du här? Du får tillbaka mer el än den tar menar du? Skulle anta att det går bra ner till -20 för dem bättre pumparna, sen blir avfrostningarna så täta att det inte lönar sig.

Vad menar du här? Du får tillbaka mer el än den tar menar du? Skulle anta att det går bra ner till -20 för dem bättre pumparna, sen blir avfrostningarna så täta att det inte lönar sig.

Om det tex är -10 vilken värme kan man ställa in för att det ska löna sig mest? -10 så kan man ställa värmen på tex 21 eller ska den stå på 17grader för att tjäna mest?

Om det tex är -10 vilken värme kan man ställa in för att det ska löna sig mest? -10 så kan man ställa värmen på tex 21 eller ska den stå på 17grader för att tjäna mest?
Den drar ju mindre ström vid 17grader så då tjänar du mest

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...