luftvärmepump

bobbe1996

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2011
Hoj
2009 Yamaha xj-6n
Hej nu är det så att jag har införkaffat en billig luftvärmepump från jula med snabbkopplingar som jag ska installera i mitt lilla hobby garage. men då jag öppnade och kollade så var slangen 4m lång och på bruksanvisningen visar det att slangen ska vara lodrät från inom och utomhusdelen och om slangen ska vara lodrät så måste ju rummet vara 4m högt, och nu till min fråga går det att kapa slangen?

MVH Tobias

Hej nu är det så att jag har införkaffat en billig luftvärmepump från jula med snabbkopplingar som jag ska installera i mitt lilla hobby garage. men då jag öppnade och kollade så var slangen 4m lång och på bruksanvisningen visar det att slangen ska vara lodrät från inom och utomhusdelen och om slangen ska vara lodrät så måste ju rummet vara 4m högt, och nu till min fråga går det att kapa slangen?

MVH Tobias

Menas det dräneringsslangen för kondensvatten i innedelen?

Så om du skulle sätta innerdelen en bit in i huset så skulle inte det funka?? Jag har lagt röret mellan innerdel o ytterdel på vinden vertikalt ca 4 meter och sedan ner till resp inner- och ytterdel.

Finns inget krav för om slangen ska vara lodrät eller ej, dra den hur fan du vill så länge den inte viker av uppåt. Dock är 4m i kortaste laget många gånger, därför man installerar med slang på rulle och kapar till perfekt längd. Du kan förlänga den slang du har nu också utan problem.
Vad det gäller kopparrören så kan dessa vara placerade hur som helst.

Finns inget krav för om slangen ska vara lodrät eller ej, dra den hur fan du vill så länge den inte viker av uppåt. Dock är 4m i kortaste laget många gånger, därför man installerar med slang på rulle och kapar till perfekt längd. Du kan förlänga den slang du har nu också utan problem.
Vad det gäller kopparrören så kan dessa vara placerade hur som helst.

okej, tack så mycket

Inga fakta direkt alltså. Argumenten var alltså att som amatör ska man inte hantera köldmedium? Jag har köpt pump 2 ggr under 20 år men funderar nu på att installera en själv. Den nya ska vara ett komplement till den befintliga, det behövs egentligen inte men kan underlätta om det blir kallare än 10-12 minus ute.

Last edited:
Vad man får och inte får, kan och inte kan, har diskuterats på tex http://www.byggahus.se/forum/
och http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=forum.

(När) Behöver man behörighet? Vakuumpump? osv
Berätta gärna den som vet/fattar.

Den enda grejen du behöver behörighet för är att montera ELEN och inget annat! Däremot behöver du vara godkänd installatör om du ska göra det som firma och kunderna ska kunna utnyttja garantierna till fullo.
Men elen är som sagt det enda det verkligen finns en tydlig lag på. Finns där redan el framdragen får du med andra ord plugga in pumpen själv.
Och får du problem med pumpen så säger du att firman gjorde det svart för att vara schysst.

Jag köper pumpar från Polarpumpen.se då priserna nästan alltid är billigast där på de kända märkena. Att säga att Zibro/coolix är exakt samma som Panna/Mitsu mfl är fel, att de däremot är riktigt bra för pengarna kan man inte säga något om :)
Lokala Elkedje-butiken skulle ha 19500:- för den pumpen jag monterade i stugan, med rotavdrag på installation. Jag köpte pumpen med tillbehör (stativ, rör och kabelkanaler) för 10500:- och betalade en installatör 500:- svart för vakuumsugning av det hela. El och montering av pump gjorde jag själv, det tar 2-4 timmar att borra hål och montera allt.
Inte värt ytterligare 8500:- för att få någon att göra det åt en och lite lättare vid garantiärende.
Min fjärr strular dessutom ibland men efter ett mail så hade jag en ny fjärr i brevlådan 3 dagar senare, utan krav på att skicka in den gamla.

Slängde in 4995:- varianten i garaget i höstas. Har inte fått jobba så hårt än, men fungerar hittills helt utan anmärkning.

Man tar bort en plugg på slangen och kopplar ihop i uteenheten med snabbkoppling, i med sladden i närmaste uttag och sparka igång.
Tog 30 min att installera och slå igång (mesta tiden var upphängning inne och ute).

3 års garanti. :tummenupp

Till garage mm så är ju Jula pumparna kanon. Där man kör låg värme och brassar på ibland.
Är det i bostaden så skulle jag satsa på en "bättre" pump, en med bättre Cop värde och av fabrikat jag känner igen.
Skillnaden i peng tror jag man får igen i långa loppet.

Största skillnaden är cop-värdet när det blir lite kallare.Värdet som anges brukar vara vid 6-7 grader

Vad är ett BRA cop värde då?

Hur fungerar en sån där pump när den behövs som mest? (när det är -30 i en vecka)

Vad är ett BRA cop värde då?

Hur fungerar en sån där pump när den behövs som mest? (när det är -30 i en vecka)
5,5 i COP vid +7 grader och 2.3 i COP vid -18 grader ger tydligen den vi har i verkstan.Vid minus 30 tror jag inte de duger till nåt.Men vi bor i Skåne och där funkar det bra

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna