Luftvärmepump???

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Vilken skall man ha djungeln? Panasonic, Toshiba verkar ju hetast, men va vet jag :va

Villa 1,5 plan på ca 160 m2 belägen i Täby, ganska öppen planlösning.

Kanske finns någon som säljer och monterar här på forumet?

Please hilfe:Bugar

Panasonic har haft bekymmer med lagren i fläktmotorn. Kanske är åtgärdat nu men dom kan börja låta väldigt illa, ska gå på garantin iofs men det är ju trökigt att rassla med sånt. Jag satte i Cleas Ohlsson skateboardkullager i min.

Jag köpte Daikin i september förra året. Helnöjd med mitt köp. Jag har inte sparat så många kw men jag har betydligt varmare i huset med.

Jäklit svårt med en pump och 2 plan i villan

Hur man gör så hamnar värmen fel

2 pumpar eller bygga rörkanaler med fläktar är nog lösningen

Jag är inne på den senare utav dom ( har redan monterat pump i trappen mellan 2 plan)

ALLTID svalt i källaren ( hundarna är nöjda)

Mitsubishi har jag haft i 8 år nu..Den har garanterat betalat sig.

Jag installerade en Panasonic NE9 i stugan för någon månad sedan och killen som vakuumsög den åt mig sa att jag skulle köpa en Mitsubishi när jag ska installera en i huset i stan.
Nu kommer jag inte ihåg modellen, men det var den han rekommenderade mest till sina kunder och då inte pga mest vinst enligt honom utan effektivitet tillsammans med kvalité och kundservice.
Annars är jag jävligt nöjd med Panasonicen på alla sätt och vis men då sitter den i ett hus på knappt 30kvm, där kanske även Ö&B's pumpar skulle fungera tillfredsställande :)

Jag har också funderat på en värmepump, hus/stuga 80kvadratmeter, lågt i tak och med väldigt öppen planlösning.

Störst vikt lägger jag vid att den ska vara effektiv även när det börjar bli kallt ute eftersom jag bor granne med nordpolen och att den ska vara TYST!

Vad ska jag ha och vid vilken utetemperatur slutar dom fungera?

I övrigt värms kåken med ved och el, så lite el som möjligt helst...

Jag har också funderat på en värmepump, hus/stuga 80kvadratmeter, lågt i tak och med väldigt öppen planlösning.

Störst vikt lägger jag vid att den ska vara effektiv även när det börjar bli kallt ute eftersom jag bor granne med nordpolen och att den ska vara TYST!

Här finns galet med info...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

Som sagts ovan...Daikin. Innedelen är bra tyst i normalläget. Utedelen inte lika mycket, men den ska ju flytta en del luft...

Nu i vintras gav våran 5 år gamla Panasonic värme vid minus 27 grader. Lagom värme för att klara vårt oisolerade sommarstugehus på 75kvm till 20 grader.

Vi har varit supernöjda. Det kända fläktfelet kom efter 3 år, Panasonic kom och bytte den på en halvtimma en eftermiddag. Service!

Skulle jag handla igen hade jag handlat Panasonic. :fakta

Pumpen inne är jättetyst. Ute blir den såklart lite brummig när den avfrostar vid -20grader. Annars tyst där med.

Man ska väl dock tänka efter lite innan man installerar en luft/luft-pump i norr? Effektiviteten sjunker ju drastiskt när tempen dalar långt under minus. Vid -5 är dom som effektivast om jag kommer ihåg rätt..

kopa%20varmepump.jpg

/ Jens

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...