lufttrycksreglering till Biltemas "proffsspruta"?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag äger numera denna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Tryckluftsverktyg-ovriga/Fargspruta-Proffs-15452/

Mitt problem är att jag har väldigt lång slang från kompressor/tryckregulator, och måste initialt börja på ett väldigt högt tryck för att ens få fram luft ur sprutan. Lägger man sen till faktumet att sprutan har justerskruv för lufttryck i botten, men inget uttag för tryckmätare efter justerskruven, så blir jag bara mer förvirrad.

Det närmaste jag kommer på att göra är att montera en liten tryckmätare precis framme vid sprutan, sen ha justermunstycket maximalt öppet och ställa arbetstrycket (2-3.5 bar) med tryckregulatorn på kompressorn och intryckt avtryckare på sprutan. Är denna metod rätt då den i mitt tycke borde kunna ge rimligt arbetstryck vid sprutning även om trycket när jag inte sprutar hamnar uppåt 7-8 bar?

Ska spruta färg på fredag, så tacksam för snabba råd :)

Trycket kan väl inte försvinna pga lång slag, annars vid lackering så kort slang som möjligt pga mindre kondens

Trycket kan väl inte försvinna pga lång slag, annars vid lackering så kort slang som möjligt pga mindre kondens

Klart man tappar tryck, slangen ger flödesmotstånd. Som extremexempel har du en stängd ventil i inloppsänden, vilket resulterat i noll tryck/flöde i slangen.

I mitt fall är det inte enbart slangen som ger tryckfall, utan även tryckregulatorns tillkortakommanden. I vilket fall som helst måste jag nog mäta trycket (under fullt flöde) framme vid sprutan för att få det ens i närheten av vettigt.

Klart man tappar tryck, slangen ger flödesmotstånd. Som extremexempel har du en stängd ventil i inloppsänden, vilket resulterat i noll tryck/flöde i slangen.

I mitt fall är det inte enbart slangen som ger tryckfall, utan även tryckregulatorns tillkortakommanden. I vilket fall som helst måste jag nog mäta trycket (under fullt flöde) framme vid sprutan för att få det ens i närheten av vettigt.

Häll i lite förtunning eller lacknafta och provspruta. Skruva sedan på tryckregulatorn så att du får en fin dimma.
När du sedan ska lacka kan förstås få fin justera lite så du får en jämn och fin sprutbild.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back