Lufttryck i framgaffel???

• Thread starter Thread starter PGH
  • Start date Start date

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Har sökt i forumet men ej hittat ngt. På vilket sätt skall man mäta lufttrycket i framgaffel, när den står på sido-, eller centralstöd, med förare på eller skall hjulet hänga i luften? Hjälp en stackars okunnig :confused:

/Pär

Jag kanske är helt dum men förstår inte vad du snackar om, aldrig hört talas om lufttryck i framgaffeln

Den skall stå centralstödet då du mäter.

Skall du fylla, så måste du ha en handpump annars är det risk att du blåser packningarna i gaffeln.

Gärna så lite luft som möjligt, blir väldigt hård och stötig annars.

På min GPz 900R och ZX10:a (-88:a) hade jag tom luft i bakdämparen.

Men det var nästintill tomt, för det blev för stötigt annars.

Deadmetal skrev:

Men det var nästintill tomt, för det blev för stötigt annars.

det jag hört är ca 0.5kg/cm2..............garanterar inget, men kan vara ett riktmärke.

Deadmetal skrev:
Jepp, det är high-tech det. :hihi
En gång när jag fyllde på luft i framgaffeln på en hoj så välte den nästan från sidostödet för att gaffeln sköt ut sig fullt, det är inte så bra att använda luftklockan som är avsedd att pumpa däck med.

Det funkar med luft från behållare på macken oxo, men man får vara försiktig och trycka YTTERST kort på knappen. Då får man in massor med luft, så man får sen pysa ut tills man hamnar på det tryck man vill ha. Inte säkert att manometern är riktigt bra kalibrerad, men se till att få lika i båda å kör en sväng för att testa.

Finns nog risk att paja packboxarna med den här metoden, men jag har inte lyckats med det på 4 år iaf.

EDIT: 11 PSI eller 0.76 bar är max på min hoj iaf. Byt föresten gärna o-ringarna vid ventilerna om såna finns. Kostar typ 4 spänn styck. Luften letar sig gärna ut förbi gamla ringar.

Last edited:
Jag gjorde som så att jag tömde nästan påfyllningsburken helt, då hade jag kvar så mycket luft som kunde tänkas behövas utan att jag behövde oroa mig för att blåsa eventuella packningar och boxar, funka perfa.

Hade en bekant som körde racing på en GPz900R för måååånga år sen :D tror det hette superbike eller nått. (ganska standard betonat)

Han hade provat en massa olika inställningar på sin 900:a med luft och det han kom fram till var så lite luft i gaffeln fram som möjligt men lite tjockare olja.
I bak skulle man ha ca 0,5 bar inte mer pga stötigheten då fjädringen var hård från början, och blev ännu värre med för mycket luft i.

Gjorde som han sa, och fick en hoj som var både spårstabil och högfartsstabil. (enligt den tiden att mäta skall väl tilläggas) :D

I Hondan ska det vara 0,5-1,1kg/cm2. Mack pumparna funkar perfa om dom är så tomma att det inte går att lufta ett däck.

Tackar!

Tack för hjälpen, gäller farsans honda cbx 550 från stenåldern :-) Har en handpump, så att rätt mängd fås i gaffeln.

/Pär

pgh245 skrev:
Tack för hjälpen, gäller farsans honda cbx 550 från stenåldern :-) Har en handpump, så att rätt mängd fås i gaffeln.

Lustigt detta med hur man betraktar äldre hojar. 550:n är väl från 1983 kan tippa. Om den är från stenåldern, vem är du då? Hedenhös? :hihi

Skämt åsido: Vad det gäller lufttrycket så får du prova dig fram. Vad du behöver för tryck beror på din vikt, oljan i gaffeln och hur bakfjädringen är ställd. Så börja med att justera den.

Manuell pump kan vara lite trög och många mackar har en separat luftpump för cyklar som går bra att använda till hojar. De pumparna är lättare att reglera trycket på.

Börja med att pumpa i max tryck (kolla handboken eller med mc-verkstan) och testkör. Släpp sedan ut luften tills du hittar ett läge som passar dig.

Lycka till!
/Lars

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back