Lufttryck för grusväg / däcklås?

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Nu är det snart höst och med det grussäsong!

Kör grus med min DRZ400 och har hittils kört däcktryck enligt manualen: 1,5bar fram och 2bar bak. MT21 fram och D606 bak så det är riktiga knobbiedäck.

Äger en liten bluetooth kompressor och kör med denna cykeln bara asfalt för transport, hade velat kunna krypa ner i tryck men utan oro, sitter inget däcklås i dagsläget så tänkte köpa mig ett eller två.

Behöver man verkligen fram också? Speciellt snabb är jag inte :cry:.

Mer att tänka på?

Nu är det snart höst och med det grussäsong!

Kör grus med min DRZ400 och har hittils kört däcktryck enligt manualen: 1,5bar fram och 2bar bak. MT21 fram och D606 bak så det är riktiga knobbiedäck.

Äger en liten bluetooth kompressor och kör med denna cykeln bara asfalt för transport, hade velat kunna krypa ner i tryck men utan oro, sitter inget däcklås i dagsläget så tänkte köpa mig ett eller två.

Behöver man verkligen fram också? Speciellt snabb är jag inte :cry:.

Mer att tänka på?

MT 21 har en tämligen hård stomme (speciellt bak). Däcket klarar 1.0 utan större problem, så länge du inte kör runt i stenskravel.

Däcklås klarar du dig utan, speciellt fram.
Däcklåsets främsta fördel är att man kan ta sig igenom en sträcka eller två i enduro med punkterad slang utan att däcket krängs av fälgen.

D606 har jag ingen erfarenhet av, men bedömmer att du kan gå ner till 1.0 där med, utan däckslås.
Sänk först till 1,5 i ett steg och fundera på vad du tycker om skillnaden, och sedan 1.25 -> 1.0.

Hitta rätt däcktryck är mycket trial and error. För gärna en liten bok över hur du upplever förändringarna och var du trivs bäst.

Inte för att man tittar så mycket i boken senare, men man tvingar sig själv att bli mer uppmärksam och sätta ord på det diffusa man känner.

0.8-0.9 bar, möjligen 1.0 bar.
Det är under förutsättning att du monterar däcklås så att däcket inte snurrar på fälgen så kör man så lågt tryck man vågar med beaktning på att stenar och rötter inte ska ge genomslagspunkteringar.

Det betyder att desto stenigare bana desto högre tryck har man i däcken och på en sandbana helt utan sten kan du gå ner på 0.8 bar eller rent av 0.7 bar om du har en pålitlig tryckmätare.

Är man extremt rädd för att kränga däck och vill vara extremt safe så kan man gå upp till 1.2 bar men även då behöver man nog däcklås.

Och muttern på ventilstammen ska inte dras åt mot fälgen utan istället låser du den mot ventilhatten. Anledningen till det är att du då ser ifall däcket slirar på fälgen. Ventilstammen kommer då börja luta.
Då är det bara att lossa däcklås, tömma ut luften, be en kompis stå på bromspedalen medans du själv snurrar tillbaka däcket tills ventilstammen återigen står rakt/radiellt.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...