Luftskruven

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
Hej, Jo tänkte det brukar vara lämpligt att skruva på luftskruven nu när man kör vinter.
Vet nån hur mycket så brukar vara lämpligt?
Jag kör en yamaha YZ 250 -02.
Skreuvade aldrig nåt på luftskruven på 125:an :tungan

Tacksam för svar // rasmus

Den gör så lite skillnad så det märks knappt, bara lite hur den går jämt ovan tomgång ungefär.
Det du ska ha koll på är resten av munstyckena i förgasaren så den inte går för snålt och nyper när du drar lite sjöis eller liknande fullgaskörning.

Större huvudmunstycke och kanske flytta nålen ett hack uppåt brukar vara melodin på vintern. Sällan du behöver större lågfart eftersom det mest är fullgaskörning på vintern :hihi

Var också uppmärksam på motortempen, känn med handen på cyl. Du kan med fördel täcka ena kylarhalvan med en pappskiva för att få bättre(mera) temp.

tänkte mest på att skruva in luftskruven så den tar lite mer soppa har inte hänt mig när jag körde förut på vintrar, men vissa rekomenderar att man ska göra det vissa andra, jag vet inte :va

rosena skrev:
tänkte mest på att skruva in luftskruven så den tar lite mer soppa har inte hänt mig när jag körde förut på vintrar, men vissa rekomenderar att man ska göra det vissa andra, jag vet inte :va

Det hjälper inte, har aldrig gjort kommer aldrig göra :)
Så fort du höjt trotteln mer än några mm så spelar inte luftskruven nån roll längre.

rosena skrev:

Skulle väl isåfall vara för att den blir svårstartad pga mager blandning vid kall väderlek.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back