Luftpump S40

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tror att jag kunnat läsa mig till att det är luftpumpen till lambdan som håller på att lägga av. Den låter som en jumbojet när den går (ca 1 min innan motorn blivit hyfsat varm). Det gäller en S40 -97.
Trodde att jag kunde hitta en säkring som jag kunde fimpa men icke.

Så, hur fimpar jag enklast luftpumpen?

Att köpa ny eller beg är tveksamt. En sökning på laga.se visade att en beg pump som gått 22000 mil kostar fr 1800:- Känns inte som ett alternativ. En ny kostar ganska säkert det dubbla, plus montering så hamnar man på ca 5 lax. Inte lönt på en bil som är värd 15-20000:-

Last edited:
Nu vet jag inte om det funkar liksom på 850, men.. På 850 utan Motronic styrsystem så kan man lura datorn att den har luftpump med ett effektmotstånd. På de med Motronic så är det svårare, den har lite mer återkoppling och kan inte luras på samma sätt.
Men, om jag inte minns helt fel så är det väl nått typ av Hitachi system på S/V40? Så jag är nog inte till så mycket hjälp med mitt svamlande.

Om det mot förmodan är samma typ av pump som på 850, så har jag en fungerande komplett med relä till mindre än hälften så många pengar som skroten.

Nu vet jag inte om det funkar liksom på 850, men.. På 850 utan Motronic styrsystem så kan man lura datorn att den har luftpump med ett effektmotstånd. På de med Motronic så är det svårare, den har lite mer återkoppling och kan inte luras på samma sätt.
Men, om jag inte minns helt fel så är det väl nått typ av Hitachi system på S/V40? Så jag är nog inte till så mycket hjälp med mitt svamlande.

Om det mot förmodan är samma typ av pump som på 850, så har jag en fungerande komplett med relä till mindre än hälften så många pengar som skroten.

Det gick inte att hitta pumpen på laga.se. Om den funnits där så kunde man ju lätt ragga reg nr på Blocket och sedan se om artikelnr stämmer.
Du kanske är bättre på att söka den infon :-)
Om det visar sig att det är samma pump så kan du bertrakta den som såld.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park