Luftningsproblem

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har bytt bromspump på r6:an och därmed är systemet helt tomt på bromsvätska. Har pumpat och pumpat nu i en evighet men jag får inte upp nåt tryck. Jag har kört med att pumpa, håll in handtag,öppna nippel, stäng nippel,släpp ut handtag. Bromsvätskan minskar i behållaren sakta men säkert och jag får ut vätska vid nippeln, dock såpass lite att jag inte ser några luftbubblor och trycket ökar inte.

Är det att trycka i bromsvätsa underifrån som gäller eller vad?

Vad har ni för erfarenheter, några tips och tricks kanske! :)

När jag bytte slangar så fyllde jag bara på och lät det stå med nipplarna öppna i fem minuter, sen borjade det rinna och då luftade jag som vanligt

Jag har bytt bromspump på r6:an och därmed är systemet helt tomt på bromsvätska. Har pumpat och pumpat nu i en evighet men jag får inte upp nåt tryck. Jag har kört med att pumpa, håll in handtag,öppna nippel, stäng nippel,släpp ut handtag. Bromsvätskan minskar i behållaren sakta men säkert och jag får ut vätska vid nippeln, dock såpass lite att jag inte ser några luftbubblor och trycket ökar inte.

Är det att trycka i bromsvätsa underifrån som gäller eller vad?

Vad har ni för erfarenheter, några tips och tricks kanske! :)

Den metod du kör funkar om du har kommit så långt. Bara att fortsätta. Snart får du tryck. Prova dessutom att alternera sida på luftnipplarna.

Man kan även trycka underifrån med spruta osv, med det är sällan nödvändigt. Lite snabbare bara.

Mvh
J

När jag bytte slangar så fyllde jag bara på och lät det stå med nipplarna öppna i fem minuter, sen borjade det rinna och då luftade jag som vanligt

Får pröva det, har hållt på i över 1 timme säkert. Har ju luftat förr utan problem.

Får pröva det, har hållt på i över 1 timme säkert. Har ju luftat förr utan problem.

Testa att lufta uppe vid pumpen först genom att lossa och stänga banjobulten, då brukar det vara lättare att få upp trycket i systemet.

Du kan hålla oken över handtagshöjd, för luft har en tendens till att vilja sträva uppåt.
Men som Martinus skrev så glöm inte lufta vid pumpen också.

Good luck.

Lufta pumpen först, sen bara att köra vidare som innan. Se bara till att du inte har nån läcka/inte dragit åt ordentligt.
Vakuumsug rockar :tummenupp

De har löst sig. Jag hade missat att lufta uppe vid pumpen, jag har ingen nippel där så det skall väl inte behöva luftas där tänkte jag men ack så fel jag hade :mad:

När det var gjort så kom trycket ganska omgående :)

Tackar för hjälpen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck