Bearing
Gudomlig sporthojare
Jag köpte en XS400SE i våras. Bromsoket hade kärvat ihop. Jag tog isär hela bromssystemet och rengjorde allt mycket noggrant. Efter luftning var bromsen mycket bättre än innan, men svampig, och man kunde trycka bromsgreppet ända in i styret. Kanske hade jag inte fått ur all luft, kanske är bromsen svampig från början. Försökte med att flytta runt och vrida delarna för att få bort ev. luftfickor. Provade att lufta banjokopplingar. Har nog provat allt jag kan komma på. Hojen gick igenom besiktningen. Besiktningsmannen trodde att bromsen skulle bli bättre efter ett tag. Men det har den inte blivit.
Tänkte att bromspumpen kunde vara kass. Det var nämligen svårt att få systemet luftat till att börja med. Vet inte hur många timmar jag hållit på. Bytte bromspumpen till en modern sak från en moppe. Fortfarande svampig.
Kunde känna att slangen flexade när jag tryckte på bromsen. Har satt på en stålomspunnen slang från moppen. Inget flex längre, men fortfarande går det att trycka bromsgreppet in i handtaget.
Nyss hörde jag ett slurp. Den sista skvätten bromsvätska sögs ur behållaren. Jag har med andra ord nu pumpat en halvliter bromsvätska genom systemet, utan att få ur luften. Så det känns som att jag behöver hjälp. Vad ska jag göra?
Bilden visar nuvarande uppställning. Bromspumpen är monterad lågt, på ett gammalt moppestyre. Slangen går snett upp mot bromsoket, utan möjlighet till luftfickor. Nippeln är vid högsta punkten. Anledningen till att hojen lutar bakåt är att jag provat olika vinklar, då jag varit rädd att det bildas en luftficka just där nippeln går in vid oket, när hojen står rakt. Men det verkar inte vara problemet.
När jag luftar gör jag så att jag pumpar 5-10 gånger med nippeln stängd. Sedan öppnar jag nippeln och väntar på att luft ska komma ut. Kan ta några sekunder. Luften syns genom den transparenta slang jag har anslutit till nippeln. I början kommer stora bubblor. Sedan kommer små bubblor. Sedan kan man pumpa vätska hela systemet flera gånger om utan att bubblor kommer. När det inte längre kommer bubblor ändrar jag förfarandet en aning. Då stänger jag nippeln innan bromsgreppet gått i botten, så att det inte finns risk att luft kommer in via nippelns gängor.
Tänkte att bromspumpen kunde vara kass. Det var nämligen svårt att få systemet luftat till att börja med. Vet inte hur många timmar jag hållit på. Bytte bromspumpen till en modern sak från en moppe. Fortfarande svampig.
Kunde känna att slangen flexade när jag tryckte på bromsen. Har satt på en stålomspunnen slang från moppen. Inget flex längre, men fortfarande går det att trycka bromsgreppet in i handtaget.
Nyss hörde jag ett slurp. Den sista skvätten bromsvätska sögs ur behållaren. Jag har med andra ord nu pumpat en halvliter bromsvätska genom systemet, utan att få ur luften. Så det känns som att jag behöver hjälp. Vad ska jag göra?
Bilden visar nuvarande uppställning. Bromspumpen är monterad lågt, på ett gammalt moppestyre. Slangen går snett upp mot bromsoket, utan möjlighet till luftfickor. Nippeln är vid högsta punkten. Anledningen till att hojen lutar bakåt är att jag provat olika vinklar, då jag varit rädd att det bildas en luftficka just där nippeln går in vid oket, när hojen står rakt. Men det verkar inte vara problemet.
När jag luftar gör jag så att jag pumpar 5-10 gånger med nippeln stängd. Sedan öppnar jag nippeln och väntar på att luft ska komma ut. Kan ta några sekunder. Luften syns genom den transparenta slang jag har anslutit till nippeln. I början kommer stora bubblor. Sedan kommer små bubblor. Sedan kan man pumpa vätska hela systemet flera gånger om utan att bubblor kommer. När det inte längre kommer bubblor ändrar jag förfarandet en aning. Då stänger jag nippeln innan bromsgreppet gått i botten, så att det inte finns risk att luft kommer in via nippelns gängor.
Bifogat
Last edited: