Luftning gick åt f'n

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Tjena, var med om en rådjur olycka precis innan hojsäsongens slut
och har rustat på kåpor och hojen nu lite inför nästa säsong.

Skulle lufta bromsarna ikväll och allt verkar funka skit bra. Använder
mig av "dot 4" som mekanikern sa att skulle funka.
Kör igenom hela högra och de blir tight. Ska sedan ta vänstra och
då far de. Absolut inget tryck längre och bromsen är helt lös.

Har jag förstört gummi och bromsarna på något vänster?!
F'n va skit isf för en fattig student som knappt har råd i vanliga fall..

Hjälp uppskattas enormt!

MvH,
Humper

Hur menar du nu? Du har pumpen på styret ju, fyll på vätska, pumpa tryck, håll inne, öppna nippel, stäng när det slutar flöda, släpp handtag börja om. Kör varannan höger/vänster.

Har du fått byta slangar eller något efter olyckan?

Är systemet tömt kan det vara så att du inte har fått vätska i båda oken isf är det bara till att öppna båda nipplar fylla på vätska och pumpa, kan hjälpa till att "suga" bakifrån också om det inte kommer ner något vätska i oken.

Last edited:
Körde först höger sen vänster, alltså inte varannan, kan de möjligtvis vara problemet?
Började iallafall komma luft upp i behållaren (alltså fel väg) då jag luftade vänstra.

Bytte både slag, behållare och klämmor. De konstigaste var att den var riktigt hård
när jag körde högra och sen när jag skulle köra vänstra så släppte den helt.

Är en bensinslang, de borde tåla bromsvätskan.

En bnsin slang håller aldrig. En bromsslang har en armering och annat gummi för att tåla vätskan. Fel vätska i fel slang så löser den upp gummit.

Okej, jag är inte säker på att de är en bensinslang men tror de. Farsan köpte den
och ingen har ju koll här på denhär ön, så fast de säger att
den ska funka så är inget 100%.. -.-'

Tror ni de funkar om jag byter slag och kör sedan varannan, höger, vänster höger, vänster?

Eller hur ska jag annars göra för att fixa detta?

Last edited:
Lufta en sida i taget,gör du rätt så är det inga problem,se till bara o ha
ordenligt men bromsväska,brukar gå åt en del.
glöm inte att pumpa upp tryck mellan avluftningarna,får du inte något tryck så pumpa bara vidare och lufta,när du känner att du börjar få tryck så fortsätt o lufta ur ett tag till så du verkligen får bort all ev.luft.:)

Har rivit bort slangar ja hela bromseriet flera gånger så det var helt tomt
på vätska,har inte varit några problem och lufta ur.

Börja med och fyll på uppe vid koppen på styret,sen pumpar du med handtaget flera gånger(ingen nippel öppen just nu) håll koll på nivån hela tiden,kommer det bubblor och nivån sjunker så fyll bara på med vätska och fortsätt att tills du ser att nivån inte sjunker något mer,
nu kan du börja lufta som jag skrev i början.
Räkna med att det kan ta lite tid ibland o få till det.

Lycka till..

Tack tack, ni är allihopa helt underbara för amatörer som jag själv!

Kan säga hur jag gjorde.
Tog bort plast pluppen och lade på 8'ans nyckel. Pumpade, höll in och vred lös och sen fast.
Släppte och pumpade.. fortsatte så.

Körde först högra och då blev den riktigt bra. Tänkte att jag även skulle rensa lite på vänstra då jag hört att de kommer vatten i den och de ska bytas ibland.
Kör samma sak igen men de förvinner bara tryck och tillslut finns de inte. De slutar hända
något och de kommer då luft upp vid koppen.

Får testa igen i övermorgon då jag är ledig, annars måste de ju vara fel på slangen (förhoppningsvis!!).

det måste vara bromsslang ! all annan skit töjer sig = inget tryck så e det bara

det måste vara bromsslang ! all annan skit töjer sig = inget tryck så e det bara

Vill inte vara dryg nu eller något men inte blir de något tryck på varesig slang eller behållaren. Om jag inte helt missuppfattat så är de efter de de blir.

Vill inte vara dryg nu eller något men inte blir de något tryck på varesig slang eller behållaren. Om jag inte helt missuppfattat så är de efter de de blir.

Faktum är att det kan byggas upp emot 80 Bars tryck i ett bromssystem under riktigt hårda inbromsningar. Har du skitslang då så brister slangen och du dör. Mellan kolven i bromspumpen och kolven i bromsoket är det med andra ord ett oerhört stort tryck vid inbromsningar.

Det är inte utan anledning man byter från gamla gummislangar till stålomspunnet.

Last edited:
Riktiga slangar är ett måste...
Har upptäckt att det underlättar om man skruvar dit locket på vätskebehållaren när man luftar, vissa pumpar vill ha ett litet motryck.

Börja lufta på vänster sida?

Är det så som på en bil att man skall börja lufta det ok som är längst bort från huvudbromscylindern (i detta fallet bromspumpen)? Alltså att du börjar med det vänstra oket för att sedan lufta det högra?

// jones

Garanterat luft i systemet. tycker jag det låter som.
jag bytte i båda mina hojar härom dagen lyckades vara oförsiktig ett ögonblick och jag hade då pumpat ner lite luft i systemet. då det upptäcktes tidigt så kunde luften ta sig tillbaka snabbt och lätt till behållaren. men har man fått det längre in i systemet eller om det sugits in bakvägen via bromsoket så kan det kanske vara värre. men med lite röta nu så har luften kankse letat sig ut när du kommer tillbaka.
annars är det nog pumpa på och inte tappa stinget som gäller.
lycka till!!

Tack till alla igen!
Hade tid idag så jag kollade igenom lite.
Testade slangen och de var inget fel på den. Så jag körde igenom hela systemet rent.
Köpte lite ny bromsvätska, fyllde på och nu är de perfekt :)

Ett tips om man vill har problem att få bromsen riktigt stum är att montera loss hela systemet och lufta med oken ovanför pumpen. Luften vill stiga och det är lättare att få ut de sista bubblorna och få den där sköna bromskänslan.

Eller om man har en luftningsnippel i pumpen så behöver man inte göra detta.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!