luftning bromsar

Öööh ja, men fortfarande aktuellt ämne för oss n00bies!!
Det är ju inte direkt en disskussion om "senaste R1:an".....

Varför start en ny i samma ämne?
ANVÄND SÖKFUNKTIONEN!:mad: brukar det heta.....

[:OT off]
Kan någon vänlig själ beskriva hur en Mityvac funger, hur man använder den alltså. Köpte en för ett tag sedan men har inte använt den ännu.

Ska de var ren vätska i den lilla behållaren eller ska gammal samlas där?

sa inget om att man inte får lyfta trådar, men vissa skrev ju svar till saker som va skrivna för 5 år sen, känns inte värt :va

så som killen i gulasidorna-reklamen, ville bara göra er uppmärksamma på.....

sa inget om att man inte får lyfta trådar, men vissa skrev ju svar till saker som va skrivna för 5 år sen, känns inte värt :va

Mja, men du ska få den att Softishman var lite sen......

och?

vad ska man disskutera om då?
det klagas att det inte skapas lika många trådar och det händer väldigt lite på sh, och det är tack vare att det kommer sådana kommentarer så ingen vågar skapa en tråd och se ifall det har kommit nya trix eller verktyg som hjälper en att lyckas med det man undrar bättre.

Ex. vissa av biltemas produkter fanns inte tidigare och jag + andra delar gärna med oss om det ifall nån behöver hjälp.....intresserade inte tråden dig så varför ens öppna och även skriva nåt i den?

Hur fungerar biltemas tryckluftdrivna manick? Suger den ur hela systemet från luftnippeln på oket?

och?

vad ska man disskutera om då?
det klagas att det inte skapas lika många trådar och det händer väldigt lite på sh, och det är tack vare att det kommer sådana kommentarer så ingen vågar skapa en tråd och se ifall det har kommit nya trix eller verktyg som hjälper en att lyckas med det man undrar bättre.

Ex. vissa av biltemas produkter fanns inte tidigare och jag + andra delar gärna med oss om det ifall nån behöver hjälp.....intresserade inte tråden dig så varför ens öppna och även skriva nåt i den?

Ok, testar igen.

Softishman skrev en fråga till ett inlägg som var 5 år gammalt så antog att han och kanske fler inte såg att det va en 5år gammal tråd, vilket jag redan förklarat för Julleruff och vi redan har rett ut det.

Men får väl skriva vääldigt tydligt då så du med förstår.
Normalt sätt om man lyfter en väldigt gammal tråd så skriver man det i inlägget, tex "Lyfter en gammal tråd då jag har liknande problem osv." så ser folk att det är en gammal tråd.
Men nu gjorde vem det nu var inte så så jag slängde in ett inlägg för att uppmärksamma att tråden var väldigt gammal, vilket jag som sagt redan förklarat i tråden tidigare men som du an nån anledning inte förstod.

Kan ju vara lite otaktiskt att skriva frågor och kommentarer till folk som kanske inte ens lever längre, tex.

Sen vet jag inte vilka trådar som intresserar mig innan jag öppnat dem, och oftast öppnar jag trådar för att se vilka svar de redan fått, och om det finns något jag kan tillföra, nu fanns det redan bra svar i tråden angående luftning, så jag lade in en kommentar att tråden va väldigt gammal då vissa verkat missa det, och det i vissa fall är relevant.

Sen att det blir en stor jävla OT diskussion om saken är ju rent löjligt, speciellt när jag redan skrivit att jag bara ville uppmärksamma att den var gammal, men nää, då plöstligt har jag underförstått menat massa saker mellan raderna, att folk inte får lyfta trådar då jag blir arg, och sen ska jag tydligen ha klagat på folk som skapar nya trådar med och säger åt dem att använda sökfunktionen etc etc, allt detdär har jag tydligen underförstått sagt mellan raderna i den simpla lilla mening jag skrev, helt utan att förstå det själv.

Jag skriver vad jag menar och menar inte mer än det jag skriver, är hela forumet fullt med fruntimmer eller? (då de brukar tro att man menar massa saker man inte sagt med av nån skum anledning) skärp er!

slut på OT skit nu.

Hur fungerar biltemas tryckluftdrivna manick? Suger den ur hela systemet från luftnippeln på oket?

Ja.
Den skapar undertryck i en slang som träs på bromsokets nippel.

Fungerar bra, men för en del oväsen när den dras på för fullt. Visserligen låter kompressorn mer... men... :D

Ja.
Den skapar undertryck i en slang som träs på bromsokets nippel.

Fungerar bra, men för en del oväsen när den dras på för fullt. Visserligen låter kompressorn mer... men... :D

Till oväsen finns det ju hörselskydd så det är ju lugnt. Den känns ju lite overkill till en hoj men jag kommer säkert köpa den endå :)

Nu blir jag lite förvirrad; Är det fel att byta på det gamla hederliga sättet? Vad skulle risken vara med det förfarandet?:va

Jag har under många år luftat bromsarna och bytt bromsvätskan genom den klassiska metoden, dvs genom att pumpa ur bromsvätskan successivt med bromspumpen samtidigt som nippeln öppnas för att evakuera vätska och luft. Har man gjort det en gång tidgare och fått lite rutin tar det sällan mer än 10 minuter att byta bromsvätskan till frambromsen. Dessutom minimeras risken för spill och kladd eftersom den största risken är vid oken, som normalt sett är väldigt tåliga mot bromsvätska. Så, med bakgrund av detta skulle jag inte rekommendera hobbymeken att köpa verktyg som utför samma arbete som redan utförs av bromspumpen.
En fördel med att trycka vätskan bakåt i systemet skulle naturligtvis vara att man slipper samla eventuella föroreningar i bromsoken, men det är normalt sett så lite att det räcker med en grundlig rengöring vart tionde år för att det inte skall påverka bromsverkan. Detta förutsätter naturligtvis att bromsvätskan byts regelbundet och att man använder bromsvätska av god kvalitet.

tja enklast är ta en oljekanna med en liten slang på öppna luftnippeln å pumpa bromsvätskan bakvägen glöm inte att ta bort locket till bromsvätskeburken

Nu blir jag lite förvirrad; Är det fel att byta på det gamla hederliga sättet? Vad skulle risken vara med det förfarandet?:va

Jag har under många år luftat bromsarna och bytt bromsvätskan genom den klassiska metoden, dvs genom att pumpa ur bromsvätskan successivt med bromspumpen samtidigt som nippeln öppnas för att evakuera vätska och luft. Har man gjort det en gång tidgare och fått lite rutin tar det sällan mer än 10 minuter att byta bromsvätskan till frambromsen. Dessutom minimeras risken för spill och kladd eftersom den största risken är vid oken, som normalt sett är väldigt tåliga mot bromsvätska. Så, med bakgrund av detta skulle jag inte rekommendera hobbymeken att köpa verktyg som utför samma arbete som redan utförs av bromspumpen.
En fördel med att trycka vätskan bakåt i systemet skulle naturligtvis vara att man slipper samla eventuella föroreningar i bromsoken, men det är normalt sett så lite att det räcker med en grundlig rengöring vart tionde år för att det inte skall påverka bromsverkan. Detta förutsätter naturligtvis att bromsvätskan byts regelbundet och att man använder bromsvätska av god kvalitet.

Det är naturligtvis inte fel att byta på "hederligt vis" men.....

En hel massa av oss inte får till det på detta sätt.
Många är trådarna i detta ämne och det är för att många har problem.

Jag personligen är ingen n00bie på att lufta på bilar och andra fordon men när det kommer till MC (Firestorm och cbr600rr) får jag ge upp varje gång. Det kvittar hur många gamla jägartips jag och farsan tar till så är frambromsen på min gamla BMX bättre efter att vi försökt. Så, det slutar alltid med ett verkstadsbesök.......

Jag klarar not av att byta det mesta på hojjen men när det gäller bromsvätska går jag bet......

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
:Bugar:Bugar:Bugar
TACK!

Last edited:
Det är naturligtvis inte fel att byta på "hederligt vis" men.....

En hel massa av oss inte får till det på detta sätt.
Många är trådarna i detta ämne och det är för att många har problem.

Jag personligen är ingen n00bie på att lufta på bilar och andra fordon men när det kommer till MC (Firestorm och cbr600rr) får jag ge upp varje gång. Det kvittar hur många gamla jägartips jag och farsan tar till så är frambromsen på min gamla BMX bättre efter att vi försökt. Så, det slutar alltid med ett verkstadsbesök.......

Jag klarar not av att byta det mesta på hojjen men när det gäller bromsvätska går jag bet......

Då låter det som om du råkat ut för en av de situationer då det kan vara vettigt med någon sorts hjälpande verktyg. På en del cyklar kan det finnas platser där luftbubblor kan stanna kvar och som kan vara extremt knepiga att få bort om man luftar på "det vanliga sättet". Jag har personligen aldrig råkat ut för det, men jag vet om de som har brottats med dylika problem. I en del fall beror svampigheten på att kolvarna glider trögt i oken eller att bromspumpens tätningar är dåliga.

Då låter det som om du råkat ut för en av de situationer då det kan vara vettigt med någon sorts hjälpande verktyg. På en del cyklar kan det finnas platser där luftbubblor kan stanna kvar och som kan vara extremt knepiga att få bort om man luftar på "det vanliga sättet". Jag har personligen aldrig råkat ut för det, men jag vet om de som har brottats med dylika problem. I en del fall beror svampigheten på att kolvarna glider trögt i oken eller att bromspumpens tätningar är dåliga.

JEPP!
Så nu är en Mityvac inköpt!!:tummenupp

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back