Luftmotståndsmotorcykel

För den som är sugen på en rejäl gammal luftmotsåndsmotorcykel så vill jag bara tipsa om att det finns ett exemplar till salu i skåne just nu:
186510191_525991298576188_8232062788094359525_n.pngFörvisso inte helt identisk, men detta kanske kan vara någon slags kusin till gamle Xjell? :va
 
Det är en vanlig R100RS med högre eftermarknadsruta. Bilden tagen i märkligt perspektiv varför den ser konstigare ut än vad den gör i verkligheten. Torde vara en 1979 eller 1980 års modell om färgen är original.

Mycket väl formgiven och funktionell MC för övrigt.
 
Det är en vanlig R100RS med högre eftermarknadsruta. Bilden tagen i märkligt perspektiv varför den ser konstigare ut än vad den gör i verkligheten. Torde vara en 1979 eller 1980 års modell om färgen är original.

Mycket väl formgiven och funktionell MC för övrigt.
Jag har länge velat ha en sådan för att åka fullgas längs Autobahn och käka frulle i Verona.
 
Jag har länge velat ha en sådan för att åka fullgas längs Autobahn och käka frulle i Verona.
Jag hade en sådan som min första hoj. Körde upp med den också - inkl Krauserväskor. :hihi Köpte en -78 som stått i en lada i 13 år så jag rev den och bytte allt och renoverade bromsar osv. Gick igenom rubbet och blev så att säga intresserad på kuppen. Det hade jag iofs varit sedan första gången jag såg den; i en MOTORRAD och året var 1976. Den formligen brändes in i näthinnan.

Som hoj? Enastående. 20 cm fjädringsväg, 19"/18" hjul. 213 kilo fulltankad inkl helkåpa, dubbla FIAMM signalhorn (väcker döda). Quartz-halogenstrålkastare när många fortfarande körde med 6V och cykellyse. 70 mycket råstarka hästkrafter, riktig generator osv osv. Det bästa: Hojen kan skruvas i småbitar med medföljande verktygssats. Servas och repareras, inkl däcksbyte. Ingenjörsprodukt från topp till tå. Allt är gjort så bra och så lätt det är möjligt med bibehållen funktion. Tar man av bakhjulet vickar den över på framhjulet. Och tvärtom. Helkåpan gör att man åker snustorr i ösregn även om man har glömt regnkläderna hemma. Bakom kåpan frid, oavsett om man åker i 70 eller 170 - enda skillnaden är läget på varvräknaren och hastighetsmätaren. Otroligt stabil i sidvind. En eller två på? Spelar ingen roll. Kung i Kasselbackarna, särskilt årsmodellerna 76-78 med de större ventilerna och grövre förgasarna och avgassystemet.
Dessutom klart kapabel offroad med lång fjädringsväg, smala däck och vridstark motor. Hög etta och torrkoppling är nackdelar. Smalt styre är en annan tradeoff som förbyts till fördel när man vant sig.

Hittills är det nog världens bäst konstruerade hoj när man väger in totalen. Helt jäkla fenomenal.
 
Jag har länge velat ha en sådan för att åka fullgas längs Autobahn och käka frulle i Verona.
Med en sådan kan du nog hålla stumt med högerhanden och käka frukost samtidigt... Toppfart som en trimmad moppe, och med den där kåpan kan man nog fan till och med sitta och skära ut en pizzaslice från Verona samtidigt som man kör.
 
Med en sådan kan du nog hålla stumt med högerhanden och käka frukost samtidigt... Toppfart som en trimmad moppe, och med den där kåpan kan man nog fan till och med sitta och skära ut en pizzaslice från Verona samtidigt som man kör.
Den gör en bit över 200 så det är ingen fara...
 
Något mer objekt som varit till salu på sistonde?

Just den där XKjell-kåpan... var kom den från?
 
Det var ju någon i tråden som hade hittat vad det var för märke och modell och till och med hittat en gammal annons för den.
Jag gillar modernare kåpor med dubbellysen
<-------
 
Han med trippla eller var det fyrdubbla kåpglas i blocket-tråden hör ju hemma här
 
Hittade denna som såldes på Klaravik nyligen.
Är det en tidig Doublebubble ruta vi ser..?

Klaravik.jpg

 
Hittade denna som såldes på Klaravik nyligen.
Är det en tidig Doublebubble ruta vi ser..?

View attachment 475765

- Jösses vilken läskig nos. Psykotisk.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top