Luftkompressor

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Håller på att rusta upp lite inför sommaren och undrar vad ni andra använder för luftkompressorer? Hur stor kompressor behöver man för att klara av att trycka ut däcken på fälgen på lagom tid?

Vill gärna få tag på en lagom stor kompressor så man slipper få ryggskott när man ska släpa den i och ur bilen i sommar...
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Jag köpte Julas minsta, och den verkar funka till både hojar och racebussen :tummenupp

Däcken har jag fått att ploppa med vanlig cykelpump, så dom oroar jag mig inte för.
Haha, bra jobbat! :) Kanske skulle dra förbi Jula en sväng och se om man kan hitta nått, känns som att man inte behöver en speciellt dyr sak eftersom fylla däck inte direkt är speciellt krävande jämfört med att driva verktyg etc. Sen är det ju en fördel om den inte väger bly också.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den här från Biltema har jag köpt på mig efter att jag tidigare har läst här på SH att den funkar bra till att byta däck. Har dock ännu inte använt mig av den till just det, men det blir av snart :)

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/

Jag hade "STANDARDKOMPRESSORN" tidigare, den här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-20-25-17638/
med 25 liters tank. När den skar köpte jag en sådan du refererar till, den är ju så smidig!!!! och det är nog så att jag ångrar mig! 25-liters tanken gör att ett bakdäck fylls SNABBT och geschwint, medan med den lilla 6-literstanken får man vääääääänta medan kompressorn fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller, och fyller... och så är det klart.
Men visst funkar det.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag fick låna en liten 12 volts-kompressor för att ploppa ut däcket med i somras. Det gick typ lika bra som den betydligt större jag brukar släpa med till banorna annars, så det behövs inte mycket kapacitet just för däck-jobben i alla fall.
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Jag har denna:

http://handla.swedol.se/images/large/TL-1420.jpg

KOMPRESSOR BOXY
Boxy är liten och lätt vilket gör den enkel att ta med sig och att förvara. Kompressorn är utrustad med ett fack för tillbehör och levereras med pumphandtag med tryckmätare, luftpåfyllningsslang med klämma, tre stycken luftpåfyllarmunstycken och ett blåsmunstycke. Boxy är lämplig för enklare arbeten som luftpåfyllning, rengöring och sprutmålning. Effekt 1.5.
Volt 230V.
dB 96.
Genomlupen cylindervolym l/min 180.
Fri avg. luftmängd vid 6 bar l/min 85.
Antal cylindrar 1.
Varvtal rm 3400.
Max arbetstryck bar 8.
Tankvolym l -
Bredd mm 470
Höjd mm 335
Djup mm 120
Vikt kg 6.5

Duger till att pysa i lite lyft. Har dock inte fyllt ett helt tomt däck från början. Lätt att ta med, men du får nog inga brudar med den :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Haha, bra jobbat! :) Kanske skulle dra förbi Jula en sväng och se om man kan hitta nått, känns som att man inte behöver en speciellt dyr sak eftersom fylla däck inte direkt är speciellt krävande jämfört med att driva verktyg etc. Sen är det ju en fördel om den inte väger bly också.
Jag köpte den här: http://www.jula.se/kompressor-8-l-200012
Mina krav var tank, liten, lätt och helst inte så dyr. Jag har trångt med utrymme i garaget och bussen har ju vissa gränser den också, så att köpa nått stort monster gick bort. Att man lastar före jobbet och lastar ur runt midnatt, dvs några timmar före jobbet det också, gör ju att man gärna vill ha smågrejer som är lättjobbade också. Visst, bla Jula har ju en kompressorer utan tank också, men dom känns plastigare, och ger inte alls samma stuns. Dessutom brölar dom ju konstant, man har ju ingen tank med en liten reserv. Enda haken jag har upptäckt hittills var att regulatorn var ställd på mintryck från början, men när den var skruvad i botten åt andra hållet hände det mer grejer :hihi

Med en liten tank kan man ju dessutom måla, blåsa rent saker också mm, så man kan använda sin nya leksak till mer än bara pumpa däck :rolleyes:

För att pumpa däck och blåsa rent saker köpte jag sett sånt här kit på CO: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162799369 Funkar ypperligt, och mätaren på luftpåfyllaren visade nästan exakt, det var +/- 0,05 bar, enligt Grevens däcktrycksmätare :tummenupp

Biltemas 12v'are, som blåser 7l/min funkar också, men det tar väl en halvtimme eller så att fylla ett bakdäck. I synnerhet som den inte får köras mer än 10 min innan den måste svalna i en halvtimme, men det verkade gå rätt bra om man sket i det också iofs... :rolleyes:
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Köp inge skit!
Köp en riktig liten som inte låter. Vissa behöver man ju fan ha hörselskydd i garaget för att använda!
Aerfast har bra!:tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Viktigt argument! Ska det inte vara 3-fas också??? JETTEVICKTIGT JUH!
Helst, men jag brukade dra fram en tjockare "dummykabel" och det ingav tillräckligt med respekt.

Vet inte hur många gångar jag sett Rookie-förare ställa sina tält längst bort i depån på Anderstorp för att slippa mobbningen. Samtidigt som det är tragiskt är det ju enkelt avhjälpt så de kan gott skylla sig själva.

Kan för övrigt tillägga att en "femtilitare", förutom diskbråck, ger ett stabilare tält när vinden friskar i.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Hahaha! Man får välja mellan ryggskott eller mobbning alltså? :D

Just nu lutar det nog åt den där lilla Jula-kompressorn... Dvs. mobbning istället för ryggskott :näsblod
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En lite bizzarrare variant är att bygga om en gammal dykutrustning. Man skär helt sonika av slangen vid vid doseringsventilen (prylen du sätter i munnen). Den slangen levererar 10 -12 bar beroende på fabrikat/modell. Montera en vanlig snabbkoppling, och vips så har du byggt dig en sladdlös kompressor.

Riktig 'race'- luft får du också. Under 50 mg fukt per kubikmeter. Då blir det lägre rullmotstånd eftersom det blir mindre vatten att värma upp i luften. (Nåja, som reklamargument duger det :hihi)

Jag har bytt många däck med min utrustning.:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En lite bizzarrare variant är att bygga om en gammal dykutrustning. Man skär helt sonika av slangen vid vid doseringsventilen (prylen du sätter i munnen). Den slangen levererar 10 -12 bar beroende på fabrikat/modell. Montera en vanlig snabbkoppling, och vips så har du byggt dig en sladdlös kompressor.

Riktig 'race'- luft får du också. Under 50 mg fukt per kubikmeter. Då blir det lägre rullmotstånd eftersom det blir mindre vatten att värma upp i luften. (Nåja, som reklamargument duger det :hihi)

Jag har bytt många däck med min utrustning.:tummenupp

Kul ide! Men det är väl inte helt gratis att fylla en dykflaska?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köpte en Kellen med 6lit tank utan olja på coop för 800 för 3år sen, funkar alldeles utmärkt och tar ingen plats.
Kan rekommenderas. :)
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Jula har 300kr rabatt på en kompressor nu, med 8l tank osv osv, 795 istf 1095.

Dessutom har dom 1000kr rabatt på en Bacho hylsnyckelsats! :tummenupp
Låter som om man måste åka förbi Jula en sväng imorgon, stod och svor över min Biltema hylsnyckelsats i helgen...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top