Luftkanon!

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Hej!

Jag tänkte slänga ihop en skön luftkanon.
Jag vet inte riktigt vad jag vill skjuta, kanske vattenflaskor? Såg det nånstans.
Några idéer om hur mycket tryck som kan behövas? Hur stor tank? Rördimensioner? Osv, alla tips mottages!

Mvh!

vi hitta en glasruta och en bildörr i skogen när vi sköt med potatiskanonen, rutan gick sönder och bildörren bucklig \o/

Kolla på Mythbusters hur dom gör luft- pch ångkanoner.

Ah det är väl nåt sånt jag tänker mig! Vill helst ha så stor släppventil som möjligt... Och helst elektrisk.
Har en magnetventil som är typ 1", men vet inte om detta är för litet för att släppa på ordentligt?

8+bar i systemet ett långt blåsrör samt dankar från kullager som passar precis i... på 3m håll går de igenom 2mm plåt iaf. flyger bra långt. :)

När jag satt i skolbänken så var det någon buse som byggde någon sådan, sköt kondingar med en j-vla fart har jag för mig. Detta uppdagades dock och det var snack om olaga vapeninnehav, vet dock inte om det blev någon vidare utredning eller om det sköttes internt.

Jag tänkte slänga ihop nåt på lördag... Blir tank i form av ett lr några rör... tänkte göra två olika pipor, en 70mm och en på 22 lr 28mm. 70mm blir ganska bra till 0.5liters petflaskor :D
sen tänkte jag skjuta nåt annat med andra pipan, typ dankar

jag byggde mig en potatiskanon, köpte rör på Bauhaus och satte ihop allt till fungerande kanon på 30min. skjuter skumgummibitar i garaget när jag har trist

Jag tänkte slänga ihop nåt på lördag... Blir tank i form av ett lr några rör... tänkte göra två olika pipor, en 70mm och en på 22 lr 28mm. 70mm blir ganska bra till 0.5liters petflaskor :D
sen tänkte jag skjuta nåt annat med andra pipan, typ dankar

fyll flaskorna med vatten till 1/3, sen är de valfritt om dom ska ha kork el ej.

jag körde på flaskan på ett litet rör så man fick pressa dit den, lite litet rör
men med lite tejp så satt flaskan stabilt. de ska tränga riktigt mycket. flyger ganska bra :banana

När jag satt i skolbänken så var det någon buse som byggde någon sådan, sköt kondingar med en j-vla fart har jag för mig. Detta uppdagades dock och det var snack om olaga vapeninnehav, vet dock inte om det blev någon vidare utredning eller om det sköttes internt.

Tråkiga jäklar... Sånt fick vi göra med instruktion från läraren för att se vilken kraft det var i elektrolyt-kondensatorerna. In med i ett rör och så en liten projektil.

fyll flaskorna med vatten till 1/3, sen är de valfritt om dom ska ha kork el ej.

jag körde på flaskan på ett litet rör så man fick pressa dit den, lite litet rör
men med lite tejp så satt flaskan stabilt. de ska tränga riktigt mycket. flyger ganska bra :banana

Varför inte fulla? :P
Ja det kommer nog bli rätt fett! Jag vill skjuta igenom väggar typ :D

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026