Luftkammare i framgaffeln—enligt manualen eller enligt fjädertillverkaren?

LapplandsCohan

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2021
Hoj
1998 Yamaha YZF1000R Thunderace
Enligt Haynes servicemanual ska luftkammaren i ett framgaffelben vara 103mm på min hoj (Yamaha YZF1000R Thunderace), men när jag kollat runt på nya fjädrar så har de egna rekommendationer, och fjädrarna jag till slut beställde (Wilbers linjära) rekommenderar 115mm luftkammare.

Vilket värde ska man gå på?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Enligt Haynes servicemanual ska luftkammaren i ett framgaffelben vara 103mm på min hoj (Yamaha YZF1000R Thunderace), men när jag kollat runt på nya fjädrar så har de egna rekommendationer, och fjädrarna jag till slut beställde (Wilbers linjära) rekommenderar 115mm luftkammare.

Vilket värde ska man gå på?

jag skulle gå på värdet som leverantören av dina nya fjädrar rekommenderar. Ju mer luftspalt du har, desto mer progressiv blir fjädringen mot slutet av fjädringsvägen, eller omvänt, ett sätt att få en gaffel som upplevs som för mjuk att kännas hårdare är att minska luftspalten, då det innebär att luftfjädern blir kortare men också stummare. Troligtvis är den linjära Wilbers-fjädern tänkt att fungera med något större progressivitet i luftfjädern, och därav den längre luftspalten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När jag renoverade min thunderaces gaffel en så efter att ha läst yamaha verkstads handbok så skulle det i 550ml 5,5 Dl 0,55L. Per gaffelben.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Renovera, har du inte en underhållsfri Yamaha? :7peta:hihi:krama
Nu var du snabb? normalt är nog en Yamaha rätt skottsäker. Men denna hade garanterat stått utomhus i ett årtionde utan minsta kärlek. O priset var därefter.

Läs min tråd om den.

 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top