Luftintagsmod på Bolten

Om de finns plats för längre insugskanal (tratt( före spjälhus kan man få lös rätt skapligt med bottendrag med förlust på topp.
Ex på det är den hoj jag har KTM sm 990.
Med org trattar som är runt 55mm så bromsar man runt 124-125hk och bottendraget är riktigt bra. Sätter man dit Ktm RC8 trattar som är ca 25-30mm så får man ut 128-129hk men bet sämre bottendrag. Jag har provat bägge trattarna och favvon är långa vers på grusväg men korta på asfalt. Många kör en kort på ena cylindern och lång på andra.
När jag körde trimmad enstånka så hade jag olika långa insug ber på vilken typ av körning man skulle göra. Kort på rr bana och 50-60mm längre på grus och mittemellan på isbana.
- Olika insugslängd på respektive cylinder? Hur hanterar styrenheten bränsle/luft-flödet med den obalansen? Vad blev effekten när du körde "mixat" lång o kort..något mellanting?
 
Nu går det inte att ändra vrid hp speciellt mycket det som krävs är högre komp vassare kam portade toppar o biggbore.

Då kan du nog få loss 15 hp
- Ja dom ingreppen o pengarna är inte aktuella i dagsläget. Jag är nöjd om jag kan hitta några kusar genom betydligt enklare metoder. Finns ju ofta lite att hämta i ett FI-system trots allt med mappning. (typ 20 hk i min CBR929RR)
 
- Ja dom ingreppen o pengarna är inte aktuella i dagsläget. Jag är nöjd om jag kan hitta några kusar genom betydligt enklare metoder. Finns ju ofta lite att hämta i ett FI-system trots allt med mappning. (typ 20 hk i min CBR929RR)
Bolten är inte i närheten så extrem som 929,an
 
- Olika insugslängd på respektive cylinder? Hur hanterar styrenheten bränsle/luft-flödet med den obalansen? Vad blev effekten när du körde "mixat" lång o kort..något mellanting?
De går bra med olika längd på trattar på bakre resp främre cylinder men de är knappast bättre än än samma längder. De va bara så enkelt då de fanns båda länderna hos KTM. Folk som körde olika längder mappade in cylindrana separat i bänk..
 
De går bra med olika längd på trattar på bakre resp främre cylinder men de är knappast bättre än än samma längder. De va bara så enkelt då de fanns båda länderna hos KTM. Folk som körde olika längder mappade in cylindrana separat i bänk..
- Ah okey separat mappning.
 
Eftersom ECU-mappen bygger på ökat luftintag, antingen eftermarknadsfilter eller modifierad luftburk, öppnade jag upp mer i fronten igår.
airbox rev.2.jpg

Här fanns inget luftintag tidigare, utan enbart baktill mot cylindrarna.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top