Luftfilterrengöring och luftfilterolja

GlennB skrev:
Och exakt vad hade det med saken att göra ? otroligt löjlig och ovidkommande kommentar.

Ja ja IRONI verkar det ju inte vara överflöd av iallafall. notera :) efter mitt inlägg.
Hade jag varit sur och velat jävlas med dig hade jag nog andvänt :huvet istället.
Men men du får ta det som du vill, det va iallafall menat som ett skämt.
lite väl mkt sura miner så här års. :(
Vart fan är sommaren :mad:

sirSmokealot skrev:
Hur ofta bör man rengöra luftfilter på KTM660?

:va

beror ju på... Men en del säger var 20:e timme. Men det varierar ju. Du ser ju om det börjat bli smutsigt.
På en enduro eller cross gör man det efter varje pass, senast varannat.

Har varit MX-mek åt min systerson i flera år. Provat lite av varje och detta är vad jag och andra MX:are kommit fram till:

Oljebaserad filterolja: tvätta i diesel eller avfettningsmedel för att lösa upp filteroljan, tvätta sedan med flytande tvål och vatten för att få bort dammet, skölj rikligt med vatten inifrån filtret, låt filtret torka HELT, ta på latexhandskarna och knåda in rikligt med olja i filtret, krama ur filtret, låt filtret torka lite så oljan blir riktigt klistrig innan du kör där det dammar.
Har haft filter liggande i diesel i veckor utan att dom tappat formen, när filtret blir sladdrigt av många tvättar - byt ut filtret.
En gång oljebaserad olja på filtret - forsätt med oljebaserad.
Inoljat filter kan ligga i en lufttät påse utan problem, se bara till att knåda in oljan igen i filtret innan det används.
Klara högtryckstvättning och regnkörning av hojjen väldigt bra.

Vattenbaserad filterolja: tvätta i tvål och vatten, skölj rikligt med vatten inifrån filtret, låt filtret torka HELT, knåda in rikligt med olja i filtret, krama ur filtret, låt filtret torka flera timmar så oljan blir riktigt klistrig.
Använd ett nytt filter om du går över till vattenbaserad olja.
Låt inte ett in oljat filter ligga i en ziplock påse eller annan lufttät behållare.
Kontollera filtret efter tvättning eller körning i regn, väldigt lätt att oljan spolas bort.

Byt filtret mot ett nytt lite då och då, blir billigare än en renovering om filtret blir dåligt och inte "håller" oljan.

Lossa filterburken lite då och då för att tvätta ur den, väldigt lätt att gruskorn som fastnat i oljan ramlar in i motorn vid filterbyte annars.

Gathojar går i lite renare miljö än MX-hojar men det kan straffar sig fort att köra för länge med ett skitigt filter även på en gathoj, bränsleblandningen kan bli lite konstig om man har otur.

Snikvarianten - blanda ut kedjeolja för motorsåg med fotogen och gör egen klisterolja.

Latvarianten för MX-hojar - tigg några använda operationsmössor från närmaste sjukhus och dra ett över filtret om det är väldigt dammigt, bara att slita bort efter ett tag och du har ett rent filter.

Superlatvarianten - lös upp oljebaserad olja med avfettning och skölj i vatten resp. grovtvätta vattenbaserad olja med tvål och vatten och släng in i tvättmaskinen tillsammans med ex. skitiga overaller på låg temperatur.

Last edited:
Sågkedjeolja eller kedjeolja till mc:n?

Sågkedjeolja har jag ju en dunk står... smart tips.

Hur går det för dig CPMS med collectorn? :tummenupp

No Toil filterolja+tvättpulver är klart smidigast att hålla på med tycker jag.Men då den inte är petroleumbaserad bör man ha nya eller ordentligt rengjorda filter innan man börjar använda den.Men det är skönt att slippa kladda med avfettning,fotogen och dyl.

Motorsågskedjeolja :)

Går framåt med kollektorn, fanns dåligt med skär till fräsen bara men det är fixat. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back