Luftfilterolja

Tack för alla tips boys!

Var Multi Air jag köpte. Visst inte att man skulle rengöra så ofta, har inte gjort rent det sen jag köpte den i början av juli... :p :rodnar

gixxermf skrev:
det låter som om ingen här byter luftfilter specielt ofta... rengör efter VARJE gång man har åkt ( inte om man åker asfalt)... gör rätt och ta inte för mycket olja ( som 95% gör) så behöver man inte varva som satan... hojen går skit om man har för mycket olja och den går lika dåligt om filtret är skitigt!!!

Multi Air har både bra olja och rengöring....

Själv rengör jag filtret om det är skitigt.... :crash

Fan va kladdigt det var, o vad det stank. Tog in filtret för att torka över natten och på morgonen stank hela kåken, usch usch.

Angående oljan sen, jag doppade hela filtret och kramade ur så mycket det gick. Tycker det vart så jäkla kladdigt, även när jag klämt ur så mycket olja som bara gick, kanske ska va så?
Eller ska man stryka på oljan bit för bit liksom, har för mig att det stod så i KTM-boken?

Basse skrev:
Fan va kladdigt det var, o vad det stank. Tog in filtret för att torka över natten och på morgonen stank hela kåken, usch usch.

Angående oljan sen, jag doppade hela filtret och kramade ur så mycket det gick. Tycker det vart så jäkla kladdigt, även när jag klämt ur så mycket olja som bara gick, kanske ska va så?
Eller ska man stryka på oljan bit för bit liksom, har för mig att det stod så i KTM-boken?

Dränka filtret är perfekt, då missar man inte en endaste lite fläck på filtret. Efter filtret har hängt en natt, så finns det en hel del rest olja samlat längst ner på filtret (sidan som hängt neråt). Krama ur den oljan på nytt och låt torka.

Ge det lite tid bara.

:)

pröva att sätta in handen i luftburken å känn hur mkt suget blir när du står å torrgasar. Du lär olja in filtret efter det.

kan säga att jag har hitta en filter olja som jag aldrig kommer att göra mig av med den heter no-toil finns att köpa på
www.microswede.nu eller så ringer ni på 0706661140 olle heter killen som säljer denna olja det finns regörnings medel som du blandar med varm vatten och sen är det bara att gno lite sen så sköljer du ur filtret sen är det bara att hänga filtret på tork säg att du vill ha hela paketet med filter olja då får du olja filter fett som man sätter på filter kanten mot burken och rengörningsmedel

har aldrig haft en olja som är mera lätt arbettad än denna

mvh tobbe

Adrian_J skrev:
Dessutom är luftfilteroljan direkt skadlig för motorn.
På vilket sätt då?

Oljedimman blandas med bränslemixen och förbränns. Skadligt för miljön möjligen, men motorn? Ventilstyrningarna lär blir glada för det lilla (tillfälliga) oljetillskottet men att något mekaniskt skulle ta skada. Mjä, du med oss draga i benet?

Jag kan tänka mig att FÖR mycket olja (pga vakumet) skulle kunna göra att motorn inhalerar filterelementet om det inte är riktigt fastsatt, men annars..? Även om den skulle suga i sig filterelementet så kommer motorn att tugga sönder det som ingenting och spotta ut små fina bitar i avgasröret. Baaarp!

motardnisse skrev:
pröva att sätta in handen i luftburken å känn hur mkt suget blir när du står å torrgasar. Du lär olja in filtret efter det.

Hmm, tror inte jag är kvalificerad nog att avgöra mängden efter ett sådan test. :va

hur är det om man öppnat luftboxxen.. bör man täppa igen hålen om man skall köra lite endurospår/sandtag?. :3freak

luftfilter oljan jag köpte var i sprayburk. fungerar den lika bra?

2t olja

Luftfilter olja på sprayburk låter smidigt...

Själv tvättar jag i bensin, därefter varmt vatten...(med gummihandskar)
Låter torka...smörjer in med billig 2-takts olja...

Hampe #66 skrev:
Luftfilter olja på sprayburk låter smidigt...

Själv tvättar jag i bensin, därefter varmt vatten...(med gummihandskar)
Låter torka...smörjer in med billig 2-takts olja...

jo men det är kladdigt =). först så fryser luftfiltret pga av kylan från burken.. :rofl sedan masserar man upp det snappt o stoppar i det :banana

Silwer skrev:
jag har själv oljan på sprejburk, funkar ju lika bra som nåt annat om du bara är noga.

kan säga att det är iinte att rekomendera inte på cross sidan i alla fall för att den stoppar inte tillräkligt med skit

jag häller upp luftfilteroljan i en vanlig blomspruta, funkar kanon

öh?
Det är samma olja i sprejen vad jag vet, sprutar man på tillräkligt blir det som att doppa dem i oljan, jag har provat båda sätten.
Kanske bero på märket eller nåt isf.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back