Luftfilterolja

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Mmm....
Hur viktigt är det igentligen med filterolja efter tvätt av luftfiltret :confused:
 
Precis som silwer säger hjälper väl oljan till att ta upp dom minsta partiklarna och få dom att stanna i filteret.
Dessutom så fungerar filter så att när dom börjar bli mättade så börjar dom oxå släppa ifrån sig skit (erfarenhet från andra luft filter, men borde funka lika), om skiten är fastklistrad i oljan borde detta förhindras!
Oljan borde iofs strypa en del, där av vikten av att krama ut den ordentligt.

mao, viktigt om man bryr sig om sin hoj
 
walste skrev:
Hur viktigt är det igentligen med filterolja efter tvätt av luftfiltret :confused:

Använd filter olja.......... Står risk att en massa små partiklar smiter in & tar en titt på ventilstyrningar, förknasare mm.
Oljan håller också ute små mängder vatten som kan hamna på filtret, tex vid tvätt av hojen. Åk förbi hojfirman och köp Twin air oljan (fungerar kanon) Smörj in hela filtret ordentligt, krama ur, låt filter hänga på tork i ett par dagar, montera.

Lycka till ! :cool:
 
Re: Re: Luftfilterolja

Spretman skrev:
Använd filter olja.......... Står risk att en massa små partiklar smiter in & tar en titt på ventilstyrningar, förknasare mm.
Oljan håller också ute små mängder vatten som kan hamna på filtret, tex vid tvätt av hojen. Åk förbi hojfirman och köp Twin air oljan (fungerar kanon) Smörj in hela filtret ordentligt, krama ur, låt filter hänga på tork i ett par dagar, montera.

ja får väl ta och göra det :tummenupp

Lycka till ! :cool:
 
Vad ska man tvätta filtret med? Vatten + oljelösande av nåt slag eller finns det speciella (dyra) produkter för det?
 
Basse skrev:
Vad ska man tvätta filtret med? Vatten + oljelösande av nåt slag eller finns det speciella (dyra) produkter för det?

Visst finns det dyra produkter för det, eller dyrt vete tusan.
En 5 liter dunk twin air dirt remover kostar ca. 125 - 150 spänn.
För landsvägs bruk räcker den mängden i flera år. Man kan tvätta flera filter i samma vätska flera gånger om.

Det går också att tvätta i avfettning, bensin, disel, men detta förkortar livslängden på filtret, om det finns någon form av gummi packningar, så hårdnar dessa av bensin mm + att bensin inte är så trevligt att arbeta med + att produkterna som är framtagna för filterrengjörning är bättre. :rock
 
Bensin är ju toppen att arbeta med, får så smidiga och lena händer plus att det luktar ju så gott :1pajas

Skämt ådido, vart kan man köpa Twin Airs produkter i närområdet?
 
Använd vanligt handdiskmedel eller miljövänligt avfettningsmedel. Skölj ur innifrån-och-ut med varmvatten (ej högtryck). Låt lufttorka utan extravärme. Olja in. Kör sen full gas ett par gånger för att suga ur den överflödiga oljan.
 
Basse skrev:
Bensin är ju toppen att arbeta med, får så smidiga och lena händer plus att det luktar ju så gott :1pajas

Skämt ådido, vart kan man köpa Twin Airs produkter i närområdet?

Åk till Forsell motor. Gammla Hoj mc/carla pro shop.
Tror att adressen är kusk vägen 93. vid Stinsen iallafall Sollentuna.

Schniders i väsby kanske också har.
 
Tackar. Ringde Forsells och de hade grejer. Twin Air hade tydligen dragit in sina produkter för de hade inte de rätta miljömärknkngarna. Men han hade andra bra grejer.
 
andersbrink skrev:
Använd vanligt handdiskmedel eller miljövänligt avfettningsmedel. Skölj ur innifrån-och-ut med varmvatten (ej högtryck). Låt lufttorka utan extravärme. Olja in. Kör sen full gas ett par gånger för att suga ur den överflödiga oljan.

Jag antar du är ironisk? Eller menar du att du låter den överflödiga luftfilteroljan sugas igenom förgasare och motor?

Hur ser den förgasaren ut? Kladdig?

Dessutom är luftfilteroljan direkt skadlig för motorn.

Ett tips, oljan in, ställ filtret på en tidning över natten då sugs den överflödiga oljan ut och filtret är klart för använding dagen därpå. Luftfiltret ska vara "TORRT" innan man sätter i det, är det fuktigt finns risk för skador på motor.
 
Adrian_J skrev:
Jag antar du är ironisk? Eller menar du att du låter den överflödiga luftfilteroljan sugas igenom förgasare och motor?

Hur ser den förgasaren ut? Kladdig?

Dessutom är luftfilteroljan direkt skadlig för motorn.

Ett tips, oljan in, ställ filtret på en tidning över natten då sugs den överflödiga oljan ut och filtret är klart för använding dagen därpå. Luftfiltret ska vara "TORRT" innan man sätter i det, är det fuktigt finns risk för skador på motor.

Hur gör man då, ska man doppa ner hela filtret i oljan och krama ut så mycket det går innan man ställer det för o torka eller?
 
Basse skrev:
Hur gör man då, ska man doppa ner hela filtret i oljan och krama ut så mycket det går innan man ställer det för o torka eller?


Jag häller oljan direkt över filtren, sen kramar jag (vrid ej ur!!!) försiktigt ur oljan tills så mycket som möjligt är borta. Därefer ställer jag filtren på en tidning för att suga åt sig mer olja.

Olja in filter är en kladdig process och kör man offroad och byter var 3:e körning blir det evigt skitjobb. Mao köpte jag tio filter, tvättar och oljar in alla samtidigt så har man för ett tag frammåt.


ANVÄND INTE BENSIN SOM AVFETTNING! DETTA FÖRSTÖR FILTREN!
 
Adrian_J skrev:
Jag antar du är ironisk? Eller menar du att du låter den överflödiga luftfilteroljan sugas igenom förgasare och motor?

Hur ser den förgasaren ut? Kladdig?

Dessutom är luftfilteroljan direkt skadlig för motorn.

Ett tips, oljan in, ställ filtret på en tidning över natten då sugs den överflödiga oljan ut och filtret är klart för använding dagen därpå. Luftfiltret ska vara "TORRT" innan man sätter i det, är det fuktigt finns risk för skador på motor.
På vilket sätt skulle luftfilteroljan vara skadlig för motorn :confused: Att motorn går som skit om man inte kramar ur oljan,men motorskador :confused: :confused:
 
det låter som om ingen här byter luftfilter specielt ofta... rengör efter VARJE gång man har åkt ( inte om man åker asfalt)... gör rätt och ta inte för mycket olja ( som 95% gör) så behöver man inte varva som satan... hojen går skit om man har för mycket olja och den går lika dåligt om filtret är skitigt!!!

Multi Air har både bra olja och rengöring....
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top