Luftfilterolja

Thomas

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Såldes alldeles nyss...
Jag har bytt mitt luftfilter, men i anslutning till det finns ett mindre skumgummifilter (ca 7x10 cm stort) som skall rengöras med luftfilterolja. Vet inte om det är likadant på andra modeller men så ser det ut på min i alla fall. Undrar nu om man måste köpa luftfilterolja enbart för detta ändmål eller om man kan använda något annat. Någon som vet?

Tänkte göra rent luftfiltret på min lånade Duke II -00 så jag bad goe fadren att kolla om han kunde hitta nån luftfilterolja på vägen hem från jobbet. Han kom hem med ett K&N recharger filter care service kit. Flashigt värre. Ett paket innehållandes ett rengöringsmedel och en olja, MEN avsedda för K&N-filter.
Tänkte bara kolla om jag absolut inte ska använda skiten på originalfiltret. Hojta fort isf! :hej

Tror inte det spelar någon roll vilken olja till vilket filter, samma sak... Jag har 6 st Twin Air filter men använder oftast Multi Air's olja, eller No Toil's ibland. Även testat Shells nya foam oil på spray burk, verkar fungera bra, men jag är skeptisk till att det är så lätt som att bara spraya filtret istället för att kladda på det gamla vanliga sättet :)

Som sagt ovan, filter olja använder man INNAN man sätter i filtret, inte för att rengöra när man plockar ur filtret...då använder man avfettningsmedel samt tvättmedel och vatten.

Olja in filtret, olja in HELA filtret rikligt, sen kramar du ur oljan utan att vrida filtret så. Därefter låter du det torka uner natten så monterar du i det dagen efter, det ska kännas torrt men "inoljat" när det monteras. Är det för mycket olja i, dvs fortfarande "blött" finns risk att motorn suger in oljan ur filtret och tar skada utav detta.

Last edited:
Tack så mycket för hjälpen Adrian_J! Och UrbanTiger för den delen också. :tummenupp

Nu göttar det in sig i garaget och kommer så få göra under natten. Jag lyckades dock naturligtvis bryta av staget som håller fast filtret när jag skulle lossa det, eftersom jag är så fantastiskt händig. Grannen lödade dock ihop det riktigt snyggt, men det är så typiskt när hojen är lånad och allt.

Imorrn blir det :squid igen.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back