Luftfilter

Xr_Sebbe skrev:
så här gör jag:

Tvätta filtret i disel, bensin kan ha sönder filtret om det är limat annars ingen fara. Sen en skvätt olja, motorolja eller tvåtaksolja :rolleyes: vet inte har aldrigt varit något problem för mig många säger att alla olja hammar i botten.
men det har inte jag varit med om.

vad jag vet vatten och yes ingen bra ide hjälper inte ändå blir bara blöt.

Kul att stå och söla med diesel då, rent korkat med tanke på sin egen hälsa.
Biltema avfettning löser filteroljan finfint.
Vet du varför du inte haft problem med att oljan hamnat i botten av filtret då?
För att den åkt med in i motorn...
 
Det räcker med att det regnar när du kör så blir filter med NoToil´s filterolja rena, har testat denna filterolja och jag avråder dom alla att använda denna skitolja.
 
rejser skrev:
Kul att stå och söla med diesel då, rent korkat med tanke på sin egen hälsa.
Biltema avfettning löser filteroljan finfint.
Vet du varför du inte haft problem med att oljan hamnat i botten av filtret då?
För att den åkt med in i motorn...

nej det har inte åkt in i motorn eftersom det är kvar på filtret.
de flesta jag vet tvättar i disel

annrs har du tips på olja märke
vad andvänder du för olja vilka egenskaper?
 
Last edited:
Xr_Sebbe skrev:
nej det har inte åkt in i motorn eftersom det är kvar på filtret.
de flesta jag vet tvättar i disel

annrs har du tips på olja märke
vad andvänder du för olja vilka egenskaper?

Det lilla som sitter kvar i filtret skulle iaf inte jag ge mig ut och köra sandbana med. Vilken luftfilterolja som helst är mkt bättre än tex tvåtakts olja, märke spelar ingen roll.
 
Hulkster skrev:
Det räcker med att det regnar när du kör så blir filter med NoToil´s filterolja rena
Inte en chans.Skulle vara om man strör på tvättpulver på filtret och det regnar in varmvatten i luftburken.Inte annars.
 
Xr_Sebbe skrev:
nej det har inte åkt in i motorn eftersom det är kvar på filtret.
de flesta jag vet tvättar i disel

annrs har du tips på olja märke
vad andvänder du för olja vilka egenskaper?

i min xr600 handbok står de, smörj med transmissions olja..
sae 80-90.
 
rejser skrev:
Det lilla som sitter kvar i filtret skulle iaf inte jag ge mig ut och köra sandbana med. Vilken luftfilterolja som helst är mkt bättre än tex tvåtakts olja, märke spelar ingen roll.

vad är skillnaden då?

vad är skilnaden på motorolja och sån då?
och om dom har skrivit det i handboken borde det väl stämma, för dom som gör sånna böcker är nog inte korkade :rolleyes:
 
Xr_Sebbe skrev:
vad är skillnaden då?

vad är skilnaden på motorolja och sån då?
och om dom har skrivit det i handboken borde det väl stämma, för dom som gör sånna böcker är nog inte korkade :rolleyes:

Luftfilterolja har lösningsmedel eller nått sånt i sig som gör den blaskig när du häller den på filtret sen dunstar lösningsmedlet och kvar blir en kletig hinna som allt damm fastnar i.
jag vet då ingen crossåkare som har motorolja på filtret.
 
Fotogen, diskm+ vatten, vatten, torka o ny olja kör jag med.
(Fotogen inte alls stark o otäck som bensin, bensin löser förresten lätt limfogar i filter ibland.)
Sonen använder NotOil; smidigt säger han. Funkar bara på deras filtersmörja, så första ggn får man köra m fotogen enl ovan.
/u
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top