Luftfilter

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har åter igen fått dit ett par förgasare på min nya motor. Ett par Cv 36or istället för Rs 36. Ett problem jag ställdes inför var att filter sidan på 36orna är ovala och bra mycket större än ett par Rs på samma ställe. Rs38or är 55mm där filtren ska sitta. Rs36or antar jag är liknande samma kropp?(nån som vet?) Men dessa Cv 36or är ovala och ca 60mm i bredd och ca 63mm i höjd. Hur ska jag få samma filter passa ett par Rs senare? Går det att töja ett par filter som är 55-56mm till 1cm större? Hur ska jag göra jag vill ju inte köpa ett par filter till dessa lånade förgasare och sen köpa mej en uppsättning till med filter till mina tilltänkta Rs36/38or utan jag vill köpa filter nu som även passar sen. Kan ett pat filter som är 58mm passa på Rs36/38or?. Eller kan man bygga sig ett par tillfälliga filter? Vill ju bara kunna köra året ut. Någon som har en bra ide?

UrbanTiger skrev:
Du har ingen orginalburk som du kan fippla dit ?

Jo orginal till en 750Rw med fel delning mm. Motorn är en 1100R och sitter lite längre bak än vad motorn gör orginal, vilket gör att sitter luftburben där så går inte förgasarna in.

Last edited:
De flesta kaffefilter med gummianslutning går att töja så mycket. Micros koniska är av en sämre kvalitet och är styvare i gummit.

Har du MiW eller K&N funkar det fint. Man får ha lite tålamod, bara. Jag har värmt gummidelen lite och stått och dragit i anslutningen tills den blivit mjuk, sedan krängt över den álá däckkrängare med en liten mejsel. Du bör fräsa (fila) en liten rilla längs kanten på flänsen, annars har gummit en tendens att glida av även om slangklämman är hårt spänd.

pilsner

Antingen ska du låna min luftburk och se om den passar, eller så får du köpa billigaste billiga filter som du kan lägga på hyllan när du köper RS-förgasare. Fast jag vet inte hur CV 36-orna lirar utan luftburk, 34-orna som sitter på gen1-1100 funkar ju bevisligen utan burk men de är lite annorlunda vill jag minnas. Vore ju trist om du inte får full resning (och då menar jag på trottlarna :7peta ) om du kör utan burk.

Tror att Cv 36or funkar utan luftburk. I vilket fall så har jag inget val eftersom min motor sitter för långt bak, dvs utrymmet mellan förgasare och ram är löjligt liten. Oljekyld, dina förgasare och filter går precis in på min motor, filtern ligger emot ramen.

Jag är inne på att köpa mej ett par filter och försöka få på dom, men förgasarna är ju inte runda dom är ju ovala uppe på och 57mm breda och 63 höga. Hade gasarna bara varit 57mm så hade samma filter som passar på dom gått på ett par Rs36/38or. Men dessa jäklar är ju ovala och mitt tålamod börjar att svikta. Cv40 är ju 57mm runt om Cv38 är 57mm runt om men dessa 36or är något helt eget och udda. Hur har alla andra med 1100R som har separata filter gjort? fasiken hälften av alla gammel R har ju separata filter. Å i Mc butiker så listar dom inte mer är 54mm filter(passar på Rs).

UrbanTiger skrev:
Du får väl göra en provisorisk luftbork av BigPack lådor och silvertejp och limma fast ett billigt luftfilter från en bil.

Tanken har faktist slagit mej :) . Fast jag tänkte ta och göra den i plexi. Enda problemet är anslutningen mot förgasarna. Hur ska jag lösa satt den blir tätt(eller i vilket fall skapligt). Att såga ut hålet är ju enkelt men att få det tätt utan att limma eller på annat sätt förstöra förgasarna är för mej lite en gåta. En plexi burk skulle till och med kunna bli riktigt snygg och kanske få hänga med även på ett par Rs. Filter ytan skulle ju kunna bli enorm.

Qwerty skrev:
Tanken har faktist slagit mej :) . Fast jag tänkte ta och göra den i plexi. Enda problemet är anslutningen mot förgasarna. Hur ska jag lösa satt den blir tätt(eller i vilket fall skapligt). Att såga ut hålet är ju enkelt men att få det tätt utan att limma eller på annat sätt förstöra förgasarna är för mej lite en gåta. En plexi burk skulle till och med kunna bli riktigt snygg och kanske få hänga med även på ett par Rs. Filter ytan skulle ju kunna bli enorm.

Limma på däckslang på plexiglasburken vars hål är något mindre än förgasaranslutningen. Slangen stretchar ut över förgasarflänsen. Ingen hållfasthet, men det blir tätt. Vissa rallybilar har det på detta viset.

Nä det finns nog inga hål. Skulle vara om man offran några typ två hål från staget som håller dom i rack. Men det hjälper ju inte vad jag kan se.

Har ringt runt lite. Finns inga "billiga" filter som kan passa på förgasarna. Bara dyra fina pga storleken, upp till 54mm finns men sedan blir det dyrt.
Så det blir till att tillverka eget "billigt" filter. Plexiglas baffel blir det och sedan ett helt normalt bil filter. Problemet är bara hur jag ska få det att bli tätt i mellan förgasare och min hemgjorda baffel. Slang lät bra men hur länge kan den hålla om den inte tål bensin?, Göra hålen ganska så exakta och täta med silicone är nästa tanke som slagit mej. Nackdelen, jag kommer ju behöva bestycka förgasarna satt det kommer ju bli ett par vändor av och på. Så jag ska ta med mej förgasarna till jobbet efter lunch och försöka klura och fnula.

Eller kan man lösa det på ett ännu enklare sätt? En strumpa eller annan valfri tyg bit. Kanske bara spänna på ett tillräckligt filter över alla förgasare och se glad ut. Vi pratar ju om ett tillfälligt filter som ska sitta där i några eller endast 100mil.

UrbanTiger skrev:
Att bara spänna över en bit tyg eller liknande kommer att sabba allt för dig.
Tänk dig att du lägger en boll i insuget som är ungefär lika stor diameter som hålet. Detta är som en buffertzon innan luften slinger in i förgasare. Inom detta område får det inte finnas något som stör luften.

Ja det vet jag att man inte bara kan spänna en bit tyg över fuggen och tro att det funkar. Men jag menar bygga ett eget filter av tex en strumpa som man trär över en liten nät konstruktion. Formen blir nästan som ett normalt filter men mycket enklare och billigare, frågan är hur mycket sämmre. Skulle jag hitta filter för en 150:- per styck så skulle jag nog köpa dom. Problemet är att cykeln måste rulla på fredag.

Om du lånar anslutningarna från min luftburk så är det väl bara att banka ihop en luftburk sen :) Har för mig att mitt gamla luftfilter ligger kvar i garaget om det nu inte slängdes sist jag rensade.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Om du lånar anslutningarna från min luftburk så är det väl bara att banka ihop en luftburk sen :) Har för mig att mitt gamla luftfilter ligger kvar i garaget om det nu inte slängdes sist jag rensade.

Tack för erbjudandet. :)
Men jag kommer bygga egna filter, skumplast och 4st konservburkar(eller annat) får det lov och bli. Då hindrar jag ju rullatorerna och annat smått att följa med in. Det bli enkelt och basic men det funkar skapligt. Återkommer med resultat senare.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...