Luftfilter?

Fyxim

Medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki RGV250
Har någon en idé om vad man ska göra om ett highflow/konsikt luftfilter ger för dålig luftflöde? Jag kör med något av fabrikatet Silver nu, hojen går som bäst med inget filter alls. Har testat alla möjliga munstycken, nålar/nålsplaseringar, bränsleskruv inställningar, har till och med testat att göra rent filtret, inget hjälper.

Ger K&N mer flöde än "pirat" versionerna? Ska kan kanske köpa ett sånt istället? eller kanske till och med skaffa "Inverted Top" eller "XStream" från dom? Någon annan idé hur jag ska göra? :confused:
 
cRoC skrev:
Det går inte att trycka på nåt filter från en cross?

Redan testat tagit bort "insatsen" i luftburken.. hjälper inte.. bara om man tar bort hela sidan av luftburken får hojen tillräckligt med luft. :(
 
Hm nu vet jag ju inte hur det ser ut på din hoj, men filtreras luften om du tar bort sidan?
 
cRoC skrev:
Hm nu vet jag ju inte hur det ser ut på din hoj, men filtreras luften om du tar bort sidan?

Nepp, inte det minsta om man tar bort filret.. Luften går med rör ner från topen av boxen till sidan av luftburken, där filtreras luften med filter som täcker hela sidan, sen kommer luften in i själva lådan och sen in i förgasaren. Så om jag bara tar bort filter insatsen så att luften går genom röret räcker det inte... om jag tar bort filter insatsen och dessutom tar bort sidan/väggen av luftburken så funkar det utmärkt. Samma sak om jag kopplar bort luftburken från förgasaren.
 
SmackMan skrev:
Men om man kör med "öppet" luft filter så behöver du väl inte luftburken??

Det var just det.. mitt koniska räcker inte till..
Fyxim skrev:
Har någon en idé om vad man ska göra om ett highflow/konsikt luftfilter ger för dålig luftflöde?
Frågan är om man vågar satsa på ett annat koniskt luftfilter, ett sånt där K&N kostar mellan 400-500kr.. sen kommer säkert Inverted och Xstream modellerna från dom kostar ännu mer..
 
Du konstaterade det själv. Ett filter innebär _ALLTID_ en restriktion, inget att göra åt - om man vill förse sin motor med filtrerad luft. Är det värt den sista 1/2 hästkraften att lägga ned hopers med tid och möda att hitta ett filter som filtrerar sämst?
 
Anders: Hojen ska ju gå bra också, tror inte det handlar om effekt i det här sammanhanget?

Är inte förgasaren för liten?
 
cRoC skrev:
Anders: Hojen ska ju gå bra också, tror inte det handlar om effekt i det här sammanhanget?

Är inte förgasaren för liten?

Har man problem med att hojen inte går bra på andra lägen än icke full gas är luftfiltret bara en del i ekvationen utöver huvudmunstycket.

Vad är det för typ av förgasare som sitter monterad, CV med spjäll eller trottelförgasare?
 
andersbrink skrev:
Har man problem med att hojen inte går bra på andra lägen än icke full gas är luftfiltret bara en del i ekvationen utöver huvudmunstycket.

Vad är det för typ av förgasare som sitter monterad, CV med spjäll eller trottelförgasare?
Trottel..

cRoc skrev:
Är inte förgasaren för liten?
Snacka precis med Mcvaruhusets verkstad, dom tror på för liten frögasare.. :huvet Ska nog kanske beställa ett sånt där 37mm förgasar kit från Malossi.. får hoppas på att löser sig :tummenupp
 
Fyxim skrev:
Trottel..


Snacka precis med Mcvaruhusets verkstad, dom tror på för liten frögasare.. :huvet Ska nog kanske beställa ett sånt där 37mm förgasar kit från Malossi.. får hoppas på att löser sig :tummenupp

Gå på tippen och sno någon gammal cross förgasare...måste finnas i överflöd ju!
 
tycon1 skrev:
Gå på tippen och sno någon gammal cross förgasare...måste finnas i överflöd ju!

...det är bra om insuget passar oxå, vilket man får med i dom färdiga kiten från malossi, annars skulle jag köpt en begad :7peta
 
För hårt trimmad 180 kubikare är nog maxstorleken en 36/37 mm förgasare under förutsättning att insuget längre in är lika stort, annars är det ingen mening att montera på en större förgasare. En 28 mm förgasare bör kunna klämma ur minst 15 hästar på en 4-takts 180 kubikare. På en tvåtaktare nånstans närmare 25. Siffrorna tagna mellan arslet och tummen. :D
 
andersbrink skrev:
För hårt trimmad 180 kubikare är nog maxstorleken en 36/37 mm förgasare under förutsättning att insuget längre in är lika stort, annars är det ingen mening att montera på en större förgasare. En 28 mm förgasare bör kunna klämma ur minst 15 hästar på en 4-takts 180 kubikare. På en tvåtaktare nånstans närmare 25. Siffrorna tagna mellan arslet och tummen. :D

Insuget längre in = reedhuset? Finns en liten plastbit där som ska fördela ut bränslet ut i reed ventilsbladen, dock går den nog lätt att borra upp till större dimension för större insug.

Föresten kan jag berätta att jag fått in bestyckningen på den, byte från mina gamla Boyesen 2-steg reedventiler till mina nya Metrakit kolfiber, nu plötsligt kör jag med 160 munstycke och koniskt. Så till alla NSR ägare rekummenderar Metrakit reeds före Boyesen. Ha en bra påsk :D
 
andersbrink skrev:
För hårt trimmad 180 kubikare är nog maxstorleken en 36/37 mm förgasare under förutsättning att insuget längre in är lika stort, annars är det ingen mening att montera på en större förgasare. En 28 mm förgasare bör kunna klämma ur minst 15 hästar på en 4-takts 180 kubikare. På en tvåtaktare nånstans närmare 25. Siffrorna tagna mellan arslet och tummen. :D

hur förklarar du att en helt orginal crm utan strypning ger 27.5 hk?
och att med trimkrök och grejer så för man ett par till?
crm har en 28mm förgasare samma sitter på nsr och jag tror jag såg en på en rs ochså och båda dessa har runt 30 orginal dvs från fabrik...
moa litar int på polarns trofärdighet :fatta!
 
ursäkta att jag yttrat mig lite här, har en fråga,, tzr -87 till -91 (jag har -89`an) har mikuni 26mm och har utan strypning orginal ca 27-28hk... så vad händer om jag skulle slänga på en 28mm förgasare och en trimmkrök plus öppet filter?, (omstyckat såklart).. ingen som skulle kunna ha några tankat på hur mycket effekten skulle hamna på?
 
frew skrev:
hur förklarar du att en helt orginal crm utan strypning ger 27.5 hk?
och att med trimkrök och grejer så för man ett par till?
crm har en 28mm förgasare samma sitter på nsr och jag tror jag såg en på en rs ochså och båda dessa har runt 30 orginal dvs från fabrik...
moa litar int på polarns trofärdighet :fatta!
:rofl

Är det någon man skall lita på i det här forumet är det Anders Brink han kan verkligen sina grejer. Det är absolut en rimlig upskattning att 28mm räcker för att försörja ung 25 hk.

Och jag skulle med nöje vilja vara med när man bänkar en orginal crm till den effekten på bakhjulet. Den effekt som tillverkaren eller aftermarket pryltillverkarna anger är i 99% av fallen bluff eller saltade vevaxelponys

Insuget längre in= allt mellan motorn och förgasaren inklusive reedhuset. Reedhuset är dock svårt att få att flöda bättre utan att byta ut det. Vore kanske bra att flödesmäta reedhuset och se hur mycket det flödar samt jämföra det med förgasarens flöde. Det hjälper inte att man har en förgasare som flödar 200cfm om reedhuset bara flödar 150cfm
 
okej... jag säger inget mer utan upp till bevis... jag får hem en trimkrök snart
har inga problem alls att åka och bänka hojen,
jag delar gärna med mig av resultatet då får vi se om det är saltat eller pepprat...
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top