Luftfilter..

RED_LiME skrev:
Ger Konat Filter mer effekt om man som jag, kör ostrypt med effektrör?

En liten fråga om att plana toppen med, Är det värt det? Vad är riskerna?

ja, konat filter ska ge en effekt ökning på 10% om du anpassar rätt munstycke i förgasaren också. Att plana toppen menas med att du får bättre kompression, riskerna är att planingen kan bli sne såvida du inte har planingsmaskin då.inte så skoj och åka om toppen är sne!det är ju inte lite svårt att få det bra om man kör med sandpapper, aja tycker nog det är bättre att köpa ett högkomp
 
kalle_a skrev:
ja, konat filter ska ge en effekt ökning på 10% om du anpassar rätt munstycke i förgasaren också. Att plana toppen menas med att du får bättre kompression, riskerna är att planingen kan bli sne såvida du inte har planingsmaskin då.inte så skoj och åka om toppen är sne!det är ju inte lite svårt att få det bra om man kör med sandpapper, aja tycker nog det är bättre att köpa ett högkomp

Att du skulle få 10procent mer effekt med öppetfiler kan du nog glömma.. Möjligtvis om du har tre kilo jord i orginal filtret.. :)
 
kalle_a skrev:
ja, konat filter ska ge en effekt ökning på 10% om du anpassar rätt munstycke i förgasaren också. Att plana toppen menas med att du får bättre kompression, riskerna är att planingen kan bli sne såvida du inte har planingsmaskin då.inte så skoj och åka om toppen är sne!det är ju inte lite svårt att få det bra om man kör med sandpapper, aja tycker nog det är bättre att köpa ett högkomp



:hihi
 
Edholm skrev:
Att du skulle få 10procent mer effekt med öppetfiler kan du nog glömma.. Möjligtvis om du har tre kilo jord i orginal filtret.. :)

ooOOo experten talar eller :rofl det skulle jag tro att man får eftersom att man lär anpassa allt korrekt så är det på 4-takt allafall, vette fan hur det är på moppetaktarna.. det är va jag har hört så sköt ditt din sopa så sköter jag mitt!!!!!!!!!!
 
Last edited:
kalle_a skrev:
ja, konat filter ska ge en effekt ökning på 10% om du anpassar rätt munstycke i förgasaren också. Att plana toppen menas med att du får bättre kompression, riskerna är att planingen kan bli sne såvida du inte har planingsmaskin då.inte så skoj och åka om toppen är sne!det är ju inte lite svårt att få det bra om man kör med sandpapper, aja tycker nog det är bättre att köpa ett högkomp

Kanske 10% om du redan har trimmat hojen för 10 lakan, men inte orginal, knappast.
 
kalle_a skrev:
ooOOo experten talar eller :rofl det skulle jag tro att man får eftersom att man lär anpassa allt korrekt så är det på 4-takt allafall, vette fan hur det är på moppetaktarna.. det är va jag har hört så sköt ditt din sopa så sköter jag mitt!!!!!!!!!!


:rofl :rofl :rofl
 
cRoC skrev:
Kanske 10% om du redan har trimmat hojen för 10 lakan, men inte orginal, knappast.
mm precis du lär ju ha lite krydda i den innan :) annars ger det inte speciellt mycket effekt ..ganska obetydligt
 
Last edited:
10% med öppet luftfilter på 4t, glöm det säger jag, bultar du på ett sånt hiflow eller liknade så får du lägre eller oförändrad effekt, flercylindriga hojar får dessutom stora problem utan luftburken.
Det kräver bänkningar och gärna helsystem o lite filande för att ge nån eller ett par ynka kusar ens.
På dessa 2t har jag inte en aning, men jag tror mest man får ett annat insugsljud, dessa hojar är säkert inte på nåt sätt strypta i luftburken, om så skulle var fallet så räcker det ju att öppna upp den lite extra.
Tänk dessutom på att man lär dra in mer skit i moroten med dessa, nu vet jag inet om det är filter man oljar in eller inte men sånt är heller inte helt lätt.
 
Silwer skrev:
10% med öppet luftfilter på 4t, glöm det säger jag, bultar du på ett sånt hiflow eller liknade så får du lägre eller oförändrad effekt, flercylindriga hojar får dessutom stora problem utan luftburken.
Det kräver bänkningar och gärna helsystem o lite filande för att ge nån eller ett par ynka kusar ens.
På dessa 2t har jag inte en aning, men jag tror mest man får ett annat insugsljud, dessa hojar är säkert inte på nåt sätt strypta i luftburken, om så skulle var fallet så räcker det ju att öppna upp den lite extra.
Tänk dessutom på att man lär dra in mer skit i moroten med dessa, nu vet jag inet om det är filter man oljar in eller inte men sånt är heller inte helt lätt.

mmm ett skit att man ökar riksken så mkt å få in skit i motorn.
dom i ss600 kör ju med dubbla förgasare och ingen luftburk aja.
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top