Luftfilter??

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Undrar lite om luftfilter till min crf hm -05:a! Kan man tvätta det med bara YES o varmvatten för att sedan olja in det med luftfilterolja eller måste det vara speciell filtertvätt? Finns det nån mening med att köpa ett kn-filter eller liknande som ligger på ca 6-700:- eller funkar det lika bra med vanliga för typ 169:- för endast gatbruk? Vill tillägga att jag har öppnat upp luftburken. Lite summa av kardemumman: :va

Om man måste ha filtertvätt (som säkert kostar lite) för att hålla på o tvätta kan man kanske lika gärna köpa nytt filter varje gång typ 10-15tim istället för ca 169:-.. :va

Mår hojen bättre och går bättre om man satsar på ett kn-filter istället och tvättar det efterhand eller.. :va Är det utslängda pengar i jämförelse med att byta varje gång då till de billigare filtren :va

Om det är ett skumgummifilter så är det bara o lägga i blöt med varmvatten och yes. Krama ur ett par ggr , spola rent och häng på tork.
Kolla bara så det inte är några hål i det.

KN s konfilter går hur bra som helst att köra i diskmaskinen ;o)-

KN brukar över lag ge lite mer effekt , och skönare ljud , men kan kräva ombestyckning av förgasaren.

Jag kör en spann med ljummet vatten sen i med colourtvättmedel, sen så kramar jag filtret tills det ser och är rent! Funkar finfint, dessutom försvinner inte all oljan. Men ska man ha ett filter kliniskt rent så gillar jag att först ta avfettning modell miljöbov och krama där det är skitigt sen innan man sköljer ur det så matar man på YES, sen sköljer man ur det och sen brukar dom vara tomma på olja och skit!!

Tvätta de i disel annars går inte alla olja som skiten i i bort.
har testat med yes tycker inte att det funkar så bra då man sen tar disel och får se massa skit släppa.

men eftersom du kör gata kanske de inte är så noga

Luftfilter till crossen brukar jag först tvätta i bensin (men diesel går nog lika bra eller bättre...), sen med vatten och diskmedel.
Bensinen löser upp den gamla filteroljan osv, men gruset försvinner inte förrän jag tvättar filtret i vatten och diskmedel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT