luftfilter ?

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r1
Funderar på att sätta på kn filter eller av annat fabrikat billigare än kn ,på min gsxr 1100 ,är det någon som kan ge lite tips ,märke ,firma som säljer,hur stor skillnad blir det i ljud volym och hk . .är det godkänt vid bes ?.
Tack för tips

antonoliver skrev:
2042310 Funderar på att sätta på kn filter eller av annat fabrikat billigare än kn ,på min gsxr 1100 ,är det någon som kan ge lite tips ,märke ,firma som säljer,hur stor skillnad blir det i ljud volym och hk . .är det godkänt vid bes ?.
Tack för tips

Suzukis originalfilter är absolut bäst, ger längst livslängd och är anpassat för dina förgasare. Byter du fabrikat och/eller typ av luftfilter får du räkna med att spendera $$$ till Dynobänk med Lambda.

Läs trimtrådarna här på SH så får du tips om vad som ger mest för pengarna - och det är definitivt inte K&N.

antonoliver skrev:
2042310 Funderar på att sätta på kn filter eller av annat fabrikat billigare än kn ,på min gsxr 1100 ,är det någon som kan ge lite tips ,märke ,firma som säljer,hur stor skillnad blir det i ljud volym och hk . .är det godkänt vid bes ?.
Tack för tips

Sätter du i ett eftermarknadsfilter i befintlig luftburk så ändras varken ljud eller volym, och på ett sådant filter har jag aldrig märkt någon effektökning. Läste detta för en tid sen: http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

Om det är så som Andersbrink säger så påvisar det iof att det blir en skillnad, frågan är om den är tillräckligt stor så att du känner skillnad på gatan, jag är skeptisk.

Last edited:
andersbrink skrev:
2042452 Suzukis originalfilter är absolut bäst, ger längst livslängd och är anpassat för dina förgasare. Byter du fabrikat och/eller typ av luftfilter får du räkna med att spendera $$$ till Dynobänk med Lambda.

Läs trimtrådarna här på SH så får du tips om vad som ger mest för pengarna - och det är definitivt inte K&N.

Ok tack för svar ...tänkte mest på att det var dax att byta ,och har sett att många liknande hojar har tagit bort stora luft burken och ersatt med små separata filter ,

SWE 1 skrev:
2042478 Jag har aldrig märkt någon effektökning av eftermarknadsluftfilter, sedan läste jag detta för en tid sen: http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

Om det är så som Andersbrink säger så påvisar det iof att det blir en skillnad, frågan är om den är tillräckligt stor så att du känner skillnad på gatan, jag är skeptisk.

Ok ,ska läsa lite .det var inte främst pga ,effekt ökning ,var mer dax att byta filter,

antonoliver skrev:
2042507 Ok tack för svar ...tänkte mest på att det var dax att byta ,och har sett att många liknande hojar har tagit bort stora luft burken och ersatt med små separata filter

Det låter bara mer bröl från insuget men ger inget som är värt att skriva om. Det finns så mycket annat på hojen/motorn att lägga krut på som ger mer för pengarna i relation till hästkrafter. Öppnare avgaassystem t.ex. med bestyckning i Lambda-bänk. Justering av ventiler. Portning/planing av topplock. Iofs krävs det lite mer runt-i-kring-jobb men slutresultatet blir så mycket roligare.

Om du orkar så här sent inför den nya säsongen, ögna igenom http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Vad sägs om 1277 kubik med 30/26-topp, RS40 och 175 hästar på bakhjulet? :tummenupp

andersbrink skrev:
2042850 Det låter bara mer bröl från insuget men ger inget som är värt att skriva om. Det finns så mycket annat på hojen/motorn att lägga krut på som ger mer för pengarna i relation till hästkrafter. Öppnare avgaassystem t.ex. med bestyckning i Lambda-bänk. Justering av ventiler. Portning/planing av topplock. Iofs krävs det lite mer runt-i-kring-jobb men slutresultatet blir så mycket roligare.

Om du orkar så här sent inför den nya säsongen, ögna igenom http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Vad sägs om 1277 kubik med 30/26-topp, RS40 och 175 hästar på bakhjulet? :tummenupp

Jo det är nåt att tänka på :tummenupp
Tack för tipsen....

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form