luftfilter ?

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Bmw 1150gs
jag har en yamaha tt600e årsmodell 97. Har en fråga angående luftfiltret !
Luftfiltret ska väll vara inoljat ? eller finns det filter som inte ska vara inoljade. Jag tyckte det inte såg ut som det har varit olja på det.

Berit skrev:
jag har en yamaha tt600e årsmodell 97. Har en fråga angående luftfiltret !
Luftfiltret ska väll vara inoljat ? eller finns det filter som inte ska vara inoljade. Jag tyckte det inte såg ut som det har varit olja på det.

Vet inte vad det är för filter på din men standard är oftast skummgummi vilket ALLTID ska vara inoljat för att kunna ta upp smuts och damm. Det ska vara vått men inte drypande vått! Du kan ta vilken olja du vill men ska det hålla en tid ska det vara speciell luftfilterolja som är klibbig som satan.

Nexor skrev:
Vet inte vad det är för filter på din men standard är oftast skummgummi vilket ALLTID ska vara inoljat för att kunna ta upp smuts och damm. Det ska vara vått men inte drypande vått! Du kan ta vilken olja du vill men ska det hålla en tid ska det vara speciell luftfilterolja som är klibbig som satan.

tack för ett snappt svar.
jo jag har ett skummgummi,

Använd inte motorolja då den bara hamnar i förgasaren. Skaffa riktig luftfilterolja, de innehåller lösningsmedel som gör att den är lätt att jobba in i filtret, lösningsmedlet avdunstar sedan och du får en klibbig oljefilm som sitter kvar.

Du rengör filtret.

Sen häller du filteroljan i en hink. Doppar hela filtret i oljan sen tar du upp det och kramar ut det så mycket som går, sen sätter du tillbaka det.

DJM skrev:
Du rengör filtret.

Sen häller du filteroljan i en hink. Doppar hela filtret i oljan sen tar du upp det och kramar ut det så mycket som går, sen sätter du tillbaka det.

Bra beskrivning förutom att det är lämpligt att låta filtret ligga till sig över natten innan återdemontering så lösningsmedlet i oljan hinner dunsta så man slipper få en massa olja i luftburksbottnen.
Dessutom så har detta lösningsmedel en tendens att göra motorn svårtstartad då luftburken fylls med det istället för luft och på en storstånka dröjer det många kick innan fräsch luft är framme och då kan krämen i benet redan vara slut. :huvet

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år