Luftfilter - vulkanaskan

Släng på orginalblåset men låt K&N filtret sitta kvar så blir det precis lagom.

dem har ju varnat för att folk med hjärt o lung problem ska hålla sig inne. Så om din hoj inte lider av detta borde den klara sig

Jag var precis ute och körde, borde jag vara rädd för att askan har skadat packboxarna i framgaffeln?

Askpartiklarna sätter sig i däcken som små dubbar.. du kan köra hur fort som helst nu, kommer aldrig släppa!

Ja tjöör med trattar på mina Mikuni RS40:or, så jag skulle säkert kunna gasa på som satan å suga opp de flästa partiklar från 10000meters höjd, men jag är osäker på hur många partiklar per tidsenhet moroten klarar av att suga. Så det kan ju ta en stund att få in skiten så flygtrafiken kan återgå till normal verksamhetsnivå.

Jag rensade kakelungnen med dammsugaren, sög in aska och allt var frid o fröjd till det började brinna i dammsugaren! Lite glöd som tog fjutt av draget. Inge bra alls... Fick slänga ut en brinnande dammsugare på gården! Så dammsug inte aska. Dammsug inte ö.h.taget. Det är skittråkigt!

Man bör väl vänta med att byta till fräsh luft i däcken nu? Vårluft brukar ju vara bättre, men nu är det ju kört.. :huvet
Funderar på att prova biltema luft nu då den borde vara burkad förra året?

Askpartiklarna sätter sig i däcken som små dubbar.. du kan köra hur fort som helst nu, kommer aldrig släppa!

Peter, om du inte lyckas wheela i år kan du from nu alltid skylla på askans påverkan av din motoreffekt :tuttar

edit: inte lyckas wheela i år heller.

Last edited:
Jag ringde till IF idag och frågade om min maskinskade försäkring skulle täcka de ev skador på min superbike som kan uppstå till följd av askanfrån Island. Fan vad vi garvade på kneget. Jag förde faktiskt ett allvarligt resonemang kring detta och det visar sig att force majoure inte täcks. Så var det med den saken. Jag vet dessvärre inte hur man spelar in samtal pä en iPhone annars hade det varit rätt mycke Hassan. Hon som svarade var rätt ställd till en början då jag snackade filter, spridare, bränslefilter etc.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...