Luftfilter - vulkanaskan

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jaha, nu har flygplanen fått körförbud.
Vad tror ni om hojarnas luftfilter, skall hojarna hållas inne så länge askan finns i luften?
Antar att det finns en viss risk att de får bytas senare om man är ute och kör i skiten.
 
Fungerar det för propellerplan att flyga så tror jag inte du behöver hysa någon större oro för hojen om du inte tänkt köra på 5000 meters höjd.
 
Jaha, nu har flygplanen fått körförbud.
Vad tror ni om hojarnas luftfilter, skall hojarna hållas inne så länge askan finns i luften?
Antar att det finns en viss risk att de får bytas senare om man är ute och kör i skiten.

Jag tror för min del att plan inte får flyga pga att turbinerna(motorerna) inte mår så bra av att få i sig massa sot/aska. Inte för att ev. luftfilter ska bli igensatta. :)
 
Jag tror för min del att plan inte får flyga pga att turbinerna(motorerna) inte mår så bra av att få i sig massa sot/aska. Inte för att ev. luftfilter ska bli igensatta. :)

Nästan, planen tar stryk pga att molnet innehåller en massa små, hårda och vassa partiklar som dels blästrar utsidan på planet ordentligt plus att partiklarna smälter och sedan lägger sig som stenhård beläggning i turbinmotorerna. Såg en dokumentär om ett plan i Indonesien som råkade ut för ett vulkanmoln, ingen höjdare ;)

TS: Håll dig på markhöjd och i hastigheter under 800 km/h så är det nog hyffsat säkert.
 
Luftfiltret klarar sig nog.
Men det som folk verkar glömma är strålningen.
Den vulkaniska energin som strålar ut MÅSTE reflekteras av en foliehatt.
Annars kommer regeringen att kunna avlyssna dina innersta tankar i 384 timmar efter sjätte söndagen i trefaldghet.
 
Nästan, planen tar stryk pga att molnet innehåller en massa små, hårda och vassa partiklar som dels blästrar utsidan på planet ordentligt plus att partiklarna smälter och sedan lägger sig som stenhård beläggning i turbinmotorerna. Såg en dokumentär om ett plan i Indonesien som råkade ut för ett vulkanmoln, ingen höjdare ;)

TS: Håll dig på markhöjd och i hastigheter under 800 km/h så är det nog hyffsat säkert.

tänkte precis skriva samma sak, såg denna dokumentär ngn gång förra veckan på national geographic, folk trodde de var ett ufo man såg pga det enda man såg var typ lamporna från flyget efter dem åkt in i molnet.
 
Nu tror jag hojar och bilar klarar sig fint i rådande väder då det inte verkar vara så tjockt med aska (dammet på crossbanan är tätare och där överlever hojar, även om dom nu har tätare luftfilterinspektioner och -byten)

Men känner ändå för att tillägga att det inte bara är turbinplanen som står på backen pga askan och att enligt meteorologerna så sträcker askan sig från hög höjd (>30k fot) ner till marken (eller om det är från marken till hög höjd, jag vet inte) :tungan
 
Blir samma om man suger slipdam i en vanlig dammsugare den beckar ihop fulständigt och pajjar totalt....
 
Jag rengjorde luftfiltret på dumpern idag, dels så låg det en stor kaka med damm inuti locket, och sen var själva filtret duktigt igensatt, så jag skulle INTE rekomendera att tjöra moppe förens i halva juli tidiast!!1 :mankandö
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top