Luftfilter vid iskörning.

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
Gixxer 2KK3
Nu när det bara är iskörning som man kör.
Så undrar jag måste man olja in filtret och tvätta det vart 20:e timme?
För när man kör is så är det varken damm eller grus som kan komma in i motorn, kanske lite fuktpartiklar.
Hur gör ni vid iskörning?
Tacksam för alla svar!

Titta till filtret så det inte är fullt med snö eller att det är genomblött, körde bara några timmar snö nu i vinter men hela filtret trots att det var inoljat var blött och det hade påsat sig vatten tom i insugsgummit. :gnissla

Nej när du kör på isen behöver du inte byta särskilt ofta , men vart har du fått att man ska byta efter vad 20onde timmes körning? Det ska bytas efter varje eller varannan körning beroende på hur länge man kört och hur dammit det har varit när man kör enduro eller cross. Kör man 20 timmar på sommaren kommer hela filtret vara igenkorkat när du byter. Men på isen kanske du kan köra 4-5 timmar mellan bytena.

Okeii.
Nej det är bara nått jag hört att man ska byta/rengöra vart 20:e timme vid iskörning?
Men är det lika viktigt att olja inte det när man kör is?
Nu handlar detta inte om snöiga banor utan plogade fina banor.

Snoogans skrev:
Nej när du kör på isen behöver du inte byta särskilt ofta , men vart har du fått att man ska byta efter vad 20onde timmes körning? Det ska bytas efter varje eller varannan körning beroende på hur länge man kört och hur dammit det har varit när man kör enduro eller cross. Kör man 20 timmar på sommaren kommer hela filtret vara igenkorkat när du byter. Men på isen kanske du kan köra 4-5 timmar mellan bytena.

Personligen kör jag hela vintern på samma filter, men då sitter det så till att det inte dragit i sig något än. Jag har oljat in mitt filter pga att bestyckningen blev bättre då.

Jag kör bara is på vintern.

MrX skrev:
Nu när det bara är iskörning som man kör.
Så undrar jag måste man olja in filtret och tvätta det vart 20:e timme?
För när man kör is så är det varken damm eller grus som kan komma in i motorn, kanske lite fuktpartiklar.
Hur gör ni vid iskörning?
Tacksam för alla svar!
Dom flesta som tävlar på is kör utan luftfilter. (More power)

Heda skrev:

man kör ju av cykeln från isen finns ju ofta grus i närheten

så jävla mycket sand som finns överallt på sommar halvåret måste det ju vara lätt att det slinker in lite

aja jag skulle då aldrig köra utan

Håller med, luftfilter på i alla lägen, vi brukar parkera på isen i "depån" så det e rätt cleant......

Jag gjorde inget annorlunda med filtret på vintern :)

Mr Helmut skrev:
man kör ju av cykeln från isen finns ju ofta grus i närheten

så jävla mycket sand som finns överallt på sommar halvåret måste det ju vara lätt att det slinker in lite

aja jag skulle då aldrig köra utan

Back